Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Protipožární letadla Canadair

07.02.2009  |  282× přečteno      vytisknout článek

Při letní dovolené ve Středomoří se často setkáte se žlutými hydroplány určenými k hašení lesních požárů...

 

Canadair CL-215

 Jeho vznik se datuje v roce 1960. Schválení typu bylo dáno v únoru 1966 pro 30ks letounů: 20 pro provincii Quebec, 10 pro Francii. CL-215 měl první zkušební let 23 října 1967. Kanadská typová zkouška byla udělená v březnu 1969 a datum dodání prvních strojů byl dán na červen tohoto roku.
Poté nově zvolená vláda provincie Quebec usoudila v rámci úsporných opatření,že je 5 letadel nadbytečných,okamžitě o ně projevila zájem vláda Francie, Španělska a Řecka.Po dodání prvních 30ks neměla továrna žádné další zakázky v blízké budoucnosti,tudíž výrobní linka byla rozebrána a části strojů uskladněny. Po nějaké době vlády Španělska a Řecka přišli s požadavky na výrobu požárních letadel a tak Canadair 215 šel zpět do výroby s další sérií 20 letadel. A tak to šlo po dobu dalších 20 let, až do páté série,celkem bylo vyrobeno 125 letadel. CL-215 byli dodávány do šesti kanadských provincií a dvou států USA, dále pak do Francie, Španělska, Řecka, Itálie, Jugoslávie, Thajska a Venezuely.Ke konci 80.let byl stroj modernizován na typ CL-215 T.Výroba CL-215 skončila 1990.Pro své skvělé letové i hasební vlastnosti se typ dočkal nástupce a to CL-415.
Kde jsou CL-215 ve službě nyní? Stále vykonávají požární službu v provinciích Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario, Quebec a Newfoundland, Yukon, Severní Karolína a Minnesota. V zámoří slouží ve Francii, Itálii, Řecku, Španělsku, Chorvatsku, Thajsku a ve Venezuele.V některých zemích jsou CL-215 v držení armády a kromě využití k hašení se používají i jako letouny pro SAR team.

Operační činnost

Po vzletu z letiště na místo hasebních prací je CL-215 a jeho dvou až čtyřčlenná posádka informována o nejbližším vodním zdroji u požáru-jezero,řeka apod. Inspekcí během letu je udělána na vodní zdroj vizuální kontrola,posádka se pojistí, že je zdroj ve vhodné vzdálenosti a nejsou žádné překážky,které by mohly ovlivnit bezpečnost letadla a jeho posádky při nabírání vody.Letadlo pak dotkne se vodní hladiny a nabere 5400 l/vody do vnitřních tanků během deseti sekund.Po nabrání vody se uzavřou klapky tanku a letadlo vzlétne do vzduchu směrem k ohni.Velící důstojník na palubě letadla instruuje posádku letadla kde a jak vypustit vodu.Rozhoduje samozřejmě i o použití smáčedla a dále vyhodnocuje situaci pomocí palubního počítače.Smáčedlo zlepší vlastnosti vody,tudíž i její hasební účinek.Na palubě letadla jsou dvě vodní nádrže,které se na hašení dají použít jak postupně tak i naráz. Letoun má operační použití cca 2.5 až 4 hodiny s plnou zásobou paliva. 5,400 l/vody vypouští na požářiště zhruba v rychlosti 130 km/h.Schopnost nabrat vodu v blízké bezpečnostní vzdálenosti k ohni zaručuje CL-215 velmi účinný zásah,tedy i dopravení velkého množství vody během krátkého času.Toto je důležité pro počáteční požární útok a prodloužení vzdušné podpory pro pozemní hasičské jednotky.

TTD CL-215

Výrobce:Canadair,Kanada

Motor:2x Pratt a Whitney R-2800 CA 13-každý o síle 2100 koní

Vrtule: Hamilton Standard Hydromatic

Délka:19.82 m

Rozpětí křídel:28.6 m

Plocha křídel:100.33 m2

Výška:8.98 m

Hmotnost prázdného stroje:12 855 kg

Hmotnost maximální:19 731 kg

Dostup:6048 m

Dolet:2090 km

Max.rychlost:290 km/h,verze T až 304 km/h

Zásahová rychlost:130 km/h

Posádka:2-4 členná,v některých státech až 6 členů



Canadair CL-415

Canadair 415 je zatím poslední typ víceúčelového obojživelného letadla odvozeného z typu CL-215. CL-415 je obojživelné hornokřídlé, turbovrtulové letadlo.Vyznačuje se čtyřmi nádržemi,které pojmou 6160 litrů vody.Canadair 415, ačkoli je zjevně podobný svému předchůdci, je docela nový stroj.Liší se zejména motory a má klimatizovanou pilotní kabinu.Ve srovnání s CL-215 má zvýšenou operační nosnost a také novou avioniku.Canadair 415 se také používá jako pobřežní hlídkový letoun,dále pro úkoly SaR teamů.
První myšlenka inovace CL 215 na CL 415 byla v roce 1989,samotný výrobní program byl zahájen v říjnu 1991. První zkušební let Canadair 415 provedl v prosinci 1993 a první letadlo k operačnímu použití bylo dodáno v listopadu 1994.V současné době se tento letoun používá téměř u všech zemí,kde ještě mají,nebo měli předchozí typ CL-215.

TTD CL-415

Stát Kanada
Posádka 2-4
Pasažéři 8 / 30 s odstraněnými tanky
Pohon
Motory 2 x Pratt & Whitney Canada PW123AF turbovrtulový
Síla 2 x 1775 kW (2380 hp)
Vrtule Hamilton Standard 14SF-19 čtyřlistá, průměr 3.97 m
Spotřeba paliva 840 l/ let.h-průměr
Rozměry
Délka 19.82 m
Výška 8.98 m
Rozpětí 28.61 m
Plocha křídel 100.33 m2
Hmotnosti
Operační hm.prázdného letounu 12861 kg
Max. náklad 6123 kg
Obsah vodní nádrže 6160 l
Obsah palivové nádrže 5796 l
Max. vzletová hmotnost ze země 19890 kg
Max. vzl.hmot. po nabrání vody 20865 kg
Max. přistávací hmotnost 16783 kg
Výkon
Max. cestovní rychlost 376 km/h
Počáteční stoupavost 7 m/s s max. zátěží
Délka vzletu 844 m na zemi nebo 814 m na vodě
Délka přistání 674 m na zemi, 664 m na vodě
Max. dolet 2427 km
Doba nabírání vody 12 sekundZDROJ: www.pozary.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist