Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pojízdné operační středisko na podvozku Mercedes

12.04.2009  |  129× přečteno      vytisknout článek

Požadavkem HZS MSK bylo pomoci veliteli zásahu na místě rozsáhlejších mimořádných událostí, zejména poskytnout mu co nejlepší informační podporu a také ulehčit stálému operačnímu středisku

MOS – MB Sprinter

 
Na vzniku koncepce se o začátku podíleli jako odborníci z řad HZS MSK, tak od obou dodavatelů, nakonec byly stanoveny následující podmínky: podvozek do 3,5 t, prostor pro činnost operačního důstojníka a operačního technika včetně kompletního HW i SW vybavení, prostor pro práci štábu VZ, vytvoření komunikačního uzlu a instalace elektrocentrály a topení-klimatizace.

Vzhledem ke koncepci HZS MSK v oblasti mobilní požární techniky byl jako základ zvolen dodávkový automobil MB Sprinter 315 CDi ve variantě s nejdelším rozvorem a vysokou střechou. Vnitřní prostor skříně je rozdělen na dvě pracoviště oddělená pevnou přepážkou se dvěmi posuvnými okénky pro přímou komunikaci mezi nimi. Přední prostor je přístupný posuvnými dveřmi po pravé straně a je určen pro operačního důstojníka a operačního technika, po levé straně skříně jsou dvě totožná pracoviště vybavená dotykovými ovládacími panely a konzolami pro umístění notebooků, v zadní části je pak multifunkční zařízení (scanner/tiskárna/kopírka). Oba „operáci“ mají k dispozici digitální (Matra), analogové (Motorola GM380) a telefonické spojení (krizové telefony Siemens ME45) a také záznamové zařízení uchovávající veškerou komunikaci. samozřejmostí jsou čtecí lampičky, přenosná baterka Survivor, hasicí přístroj atd. Nad stoly jsou namontovány skříňky pro uložení dalšího materiálu. Do prostoru operačního střediska lze také otočit sedačku velitele vozidla, který není od prostoru kabiny řidiče nijak oddělen. Prostor pravého boku vozidla může být chráněn výsuvnou markýzou, ze které lze navíc spustit i postranní plachtu. Zadní část skříně slouží jako zasedací prostor pro štáb VZ, po obou stranách je vybaven lavicemi s úložným prostorem pod sedadly a uprostřed výškově stavitelným stolem, pod kterým je po dobu přepravy umístěna 400 V elektrocentrála GEKO na přepravním vozíku. Uprostřed dělící přepážky je umístěno zobrazovací zařízení – plochý LCD monitor. V přepážce v ose vozidla je také umístěn osvětlovací stožár TecLite s halogeny 4 x 500W, které jsou, stejně jako technologie MOS a klimatizační jednotka napájeny ze zmíněné elektrocentrály.


TTD vozidla:

Podvozek MB Sprinter 315 CDI 43
Výkon motoru 110 kW
Délka 6945 mm
Šířka 1993 mm
Výška 3010 mm

Teď něco k samotné technologii. MOS je založeno na bezdrátové komunikaci a vzdáleném přístupu na databázové servery i GIS přes VPN na KOPIS HZS MSK, ta nejpodstatnější data však jsou uložena také v samotném vozidle, aby případný výpadek spojení neohrozil činnost střediska. Spojení do datové sítě KOPIS zajišťují CDMA modemy, osádka vozidla je krom přijetí tísňového volání schopna zajistit stejné služby, jako normální operační středisko, včetně přístupu do všech databází KOPIS (mj.i krizové a havarijní plány, GISportál HZS MSK…), řízení výjezdů techniky apod. Obě digitální i obě analogové RDST jsou ovládány pomocí dotykových obrazovek připojených k notebookům na dispečerských stanovištích. V prostoru štábu je krom záznamového zvukového zařízení nainstalován výše zmíněný LCD monitor Smart Sympodium umožňující krom zobrazování jakýchkoliv informací také videodatakonferenci s KOPIS. Řidič má k dispozici mobilní PC s navigací GPS. V rámci MOS je také samozřejmostí LAN s možností přístupu přes WiFi.

Vozidlo je vybaveno VRZ Tesla řady VNL, vzadu je osazen zábleskový maják Tesla a v přední masce jsou dva LEDkové blikače.

S vozidlem MOS vyjíždí operační důstojník a operační technik, kteří mají profesní osvědčení a není na něj tedy vázán směnový řidič
 
ZDROJ:www.pozary.cz, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist