Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Supercisterna Econic

27.03.2010  |  115× přečteno      vytisknout článek

Supercisterna Econic

MB Econic uveze menší rybník vody

Mnoho lidí z řad naší odborné veřejnosti se domnívá, že používání velkokapacitních cisteren u hasičů je jakousi zbytečností, dle nich to je málo využívaná a tudíž neefektivní technika. Jejich hlavním argumentem bývá zpravidla to, že tyto vozy nepoužívají hasiči na západ od hranic ČR. Jenže tak tomu není, dokonce i v sousedním Německu či Rakousku tyto vozy lze bez problému najít. V Německu mají označení GTLF či častější TLF 24/50, 24/60, TLF 24/70, 24/80 - výkon čerpadla a objem nádrže - 2400 l/min a 5000/6000/7000/8000 l. Ano, je jich méně než u nás, ale to je dáno zcela jiným systémem, resp. koncepcí zajištění požární ochrany. I když tam lze spatřit i návěsy GTLF a další zajímavé vozy. V několika dalších zemích Evropy tomu tak není, velkokapacitní CASky lze vídat na mnoha požárních stanicích včetně malých tzv. poboček. Nezřídka mají objem i 18 kubíků vody. Země jako např. Španělsko, Portugalsko, Holandsko a zejména Belgie, jich používají u profesionálních i dobrovolných hasičů poměrně dost. Jsou postaveny na silničních i terénních podvozcích Scania, Volvo, MAN, Mercedes, Iveco s (převažující) krátkou kabinou a koncepčně se nijak výrazně neodlišují od našich CAS 32 Tatra 815. Jejich hlavním taktickým úkolem je dopravit k události velké množství hasebních látek - vody a pěnidla.

Věnovat se každé zemi podrobněji nejde, takže se podívejme na jedu z nich a tou je Belgie. U tamních hasičů jsou velkokapacitní cisterny jedním ze základních vozidel. Nejčastěji zde můžeme spatřit CASky s nádrží o objemu 8000 litrů vody a + - 800 litry pěnidla. Podobnost s naší CAS 32 je evidentní. V garážích belgických stanic lze vidět také poměrně mnoho větších cisteren a to na 12 000 či 15 000 litrů vody a jsou tam i CASky na 20 000 litrů vody. Několik tamních požárních stanic disponuje i velkokapacitní návěsovou cisternou až na 40 000 l vody.

Systém jejich využití je obdobný našemu. V případě hlášení požáru, u kterého lze předpokládat větší rozsah, vyjíždí CASka s družstvem, doplněná o velkokapacitní cisternu, případně další techniku (AZ, AP). U zásahu velká CAS doplňuje malou a zajišťuje doplňování vody z hydrantové sítě. Ta je v Belgii v mnohem lepším stavu použitelnosti, ale přesto se jen na ní nespoléhá, stejně tak tomu je i v dalších zmiňovaných zemích.

Belgické velké CASky jsou zpravidla na silničních podvozcích od dvounápravových až po čtyřnápravové. Mají téměř výhradně krátké kabiny pro osádku 1+1 až 1+3. Každá veze savice 70 či 110  mm, základní hadicové příslušenství - hadice 70 a 40 mm, rozdělovač, proudnice, většina má i průtokový naviják. Některé vozy mají ve svém vybavení i přes pevnou nádrž také sudy s pěnidlem + příslušenství. V tomto článku si jeden takový ve stručnosti představíme.

Jedná se o čistě silniční velkokapacitní cisternu s označením Tankwagen 8000 E dle tamních předpisů. Je postavená na šasi Mercedes-Benz Econic a o její požární nástavbu se postarala belgická firma Vannassche. Podvozek Mercedes-Benz Econic 1933LL 4x2 s rozvorem 3450 mm a krátkou kabinou pro osádku 1+1/2, které je poskytnutý velmi komfortní vnitřní prostor i snadné nastupován/vystupování, je osazen šestiválcovým dieselovým agregátem 7,2 l o síle 326 koní, který splňuje emisní normu Euro V. O převody se stará automatická převodovka Allison MD306DPR s hydraulickým retardérem. Mercedes je vybaven systémy ABS i ASR.

Jak už označení cisterny mírně napovídá, její nádrž pojme 8350 l vody, dále je v nástavbě dělená nádrž na pěnidlo o celkovém objemu 950 l. Obě nádrže jsou plastové a tvoří součást nástavby, jejíž skelet je dílem holandské firmy Plastisol. Nástavba je tedy vyrobena kompletně z plastu. Vybavení je přepravováno ve trojici skříní, z nichž dvě boční ukrývají hadice 70 a 40 mm, od každého průměru až 10 ks, záleží na přání zákazníka, dále Jet proudnice včetně obdoby Rambojetu, rozdělovač, hadicové přechody 110/70, 70/40, pěnové příslušenství, varovná světla modré barvy, výstražné kužele, akumulátor, sací koš a hasící přístroje. Z levé strany je po odklopení krytu zajištěn přístup ke čtveřici savic 110 mm/2,4 m (některé vozy mají savic pět). V zadní čelní skříni je namontované čerpací zařízení. To je dílem holandské odnože německého Zieglera a umožňuje kombinovaný provoz. Nízkotlak FPN 10-2000 je o výkonu 2000 l/min při 10 barech, vysokotlak FPH 40-250 dodá 250 l/min při 40 barech. Průtokový naviják o průmeru hadice 25 mm a celkové délce 40 m je zakončený pistolovou turbo proudnicí včetně pěnového nástavce a je umístěný nad čerpadlem. Armatury jsou vyvedeny dozadu a také do boků cisterny, pod kabinou je pak integrovaná kropící lišta.

Veškeré vybavení včetně čerpadla je ukryto pod trojicí hliníkových roletek Ziegler Z-Lock, od této firmy je vnitřní zástavba skříní - ALPAS systém. Vzhledem k celkové výšce vozidla je vše snadno přístupné i bez pomocných stupaček, Econic je vysoký pouhých 2583 mm! Ani délka není nikterak obludná, 7688 mm. Šířka je 2500 mm.

ZDROJ: www.pozary.cz, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist