Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Záchranná a požární vozidla v Eurotunelu

03.09.2011  |  142× přečteno      vytisknout článek

Záchranná a požární vozidla v Eurotunelu

Představujeme vám speciální zásahovou techniku, která je určena pouze pro zásahy v tunelu, spojujícím Francii s Britským souostrovím. Na francouzské straně jsou dislokovány u terminálu Calais, na britské straně pak v kentském Folkestonu.

Server POŽÁRY.cz vám za dobu své existence představil již celou řadu tunelových zásahových speciálů, jednalo se o nejrůznější upravené podvozky nákladních automobilů s účelovou nástavbou od předních evropských/svě­tových producentů hasičské a záchranářské techniky. V dnešním článku však uvidíte něco zcela jiného a to jak celkovou koncepcí, tak i svým určením zásahového místa, kterým je železniční Eurotunel.

Unikátní stavba, unikátní řešení

Dopravní stavba, kterou známe pod názvem Eurotunel, je podvodní spojnicí Evropy a Velké Británie. Její prapůvod se datuje o několik století zpět, avšak samotná realizace se stala skutečností až v 80. letech minulého století, oficiální otevření a zahájení provozu v něm začalo v listopadu roku 1994. Vzhledem k tomu, že se jedná o moderní, ale i tak komplikovanou stavbu, bylo nutno vyřešit také zabezpečení z hlediska požární ochrany a záchrany osob při možném vzniku mimořádné události hluboko pod dnem kanálu La Manche. Tunel je dlouhý 50 km, z toho téměř 40 km vede právě pod mořským dnem v průměrné hloubce 45 m pod ním. Je jasné, že i přes použití nejmodernějších bezpečnostních prvků může dojít k nejrůznějším incidentům, jako jsou nehody uvnitř kolejových tubusů či požár v nich, proto musí být na toto Eurotunel dobře připraven.

Při plánech bylo na bezpečnost myšleno dlouho dopředu. Eurotunel je složený z celkem tří tubusů, pravý a levý je určen pro provoz vlaků, prostřední je servisní a slouží i jako hlavní zásahová cesta pro záchranné a požární jednotky. Vedou z něj spojky do obou železničních tubusů, tyto tubusy jsou pak na několika místech vzájemně propojeny servisní šachtou. Běžných spojek je celkem 270, velkých nestandartních pak 44.

Velín v pohotovosti

Jak to vypadá, když dojde v tunelu k nějaké mimořádné události? V případě, že se incident odehraje blíže francouzskému břehu, vyráží z terminálu v Calais technika dle toho, oč se má jednat, z britského břehu pak vyjíždí jako posilová technika ve stejném složení, jako je již na cestě z Calais. Kamerový systém a čidla poměrně spolehlivě vyhodnotí závažnost situace pro velín a záchranné týmy.

Výjezd záchranných vozidel má svá pravidla, u ústí tunelu jsou ve vyčkávání pozemní složky, dovnitř vjíždí tunelové speciály dle předem určeného a daného pořadí tak, aby mohl být zásah proveden co nejefektivněji s dbáním na vlastní bezpečnost. Co je zajímavé na provozu, v tunelu se jezdí dle britských pravidel, čili vlevo, z tohoto důvodu jsou uvnitř tubusu varovná čidla, neustále na tento fakt upozorňující francouzské strojníky, zvyklé na jízdu vpravo. Max. rychlost jízdy v tunelu je stanovena na 50 km/h, hasičské a záchranné vozy dosahují až 80 km/h, ale předpis platí i pro ně a opět je to z důvodu vnitřní bezpečnosti. Další zajímavostí je možnost plně automatické jízdy STTS, která je umožněna elektronickým řídícím systém v silnici (je to vzdáleně podobně tomu, co třeba lze vidět v pražské motolské nemocnici, kde se takto po chodbách pohybují roboti).

Tubusem jezdí STTS

Tunelové záchranné týmy mají k dispozici speciály s označením STTS, což je zkratka pro Service Tunnel Transport Systém. Jedná se o automobily AEG-Daimler-Benz s agregátem Mercedes-Benz, postaveném na speciálním šasi s karosérií od švýcarské firmy Gangloff Carrosserie AG. Kabiny pro dvoučlennou osádku jsou na obou stranách vozu, každá má i svůj hnací agregát. Střední prostor je určený pro vybavení. Automobily STTS jsou rozděleny do kategorií hasičské, sanitní, servisní a i policejní verze. Variabilní modulovou zástavbu všech modelů provedl známý výrobce hasičských nástaveb, britská firma John Dennis Coachbuilders. Celý střední prostor lze v případě potřeby jednoduše vyjmout a vložit zpět jinou modifikaci/např. policejní za hasičský a to pouhým vysunutím na mobilní přepravník.

Eurotunel má k dispozici celkem 24 vozidel STTS všech modifikací. Pro případný zásah je připravena na každé straně tunelu dvojice hasičských a dvojice sanitních STTS společně se servisním automobilem a vozem policie. V záloze je stejný počet techniky, celkem je vozidel STTS k dispozici 24 kusů. Jejich určení od sebe rozeznáme dle barevného provedení - červená hasiči, bíla sanita, žlutá servisní, modrá policejní a transportní.

Nás nejvíce zajímá hasičský modul. Nenalezneme v něm žádnou vodní nádrž, je v něm pouze několik hasících přístrojů. V roletových skříních je dále drobné zdravotnické vybavení, vyprošťovací zařízení s nezávislým pohonem, sady nářadí a zejména pojízdné hadicové kontejnery, těch veze hasičský STTS sebou až 8 ks. Vodní nádrž není potřeba, protože v případě zásahu se hasiči napojí na vnitřní tunelový systém. Ve středové vstupní části modulu jsou vzduchové dýchací přístroje a náhradní lahve, žebříky, dostatek zdrojů světla. Každý z automobilů má v obou kabinách také komunikační prostředky. Na vozidlech jsou rovněž monitorovací čidla výfukových zplodin.

V roce vzniku a výroby vozidel STTS byla cena jednoho automobilu i s vybavením zhruba 15 000 000 korun, což není zrovna málo.

Technicko-taktická data STTS AEG-Daimler-Benz

  • Podvozek/šasi: AEG/Daimler-Benz - Gangloff/Švýcarsko
  • Agregát: 2× Mercedes-Benz OM 602
  • Výkon: 62 kW/84 koní
  • Převodovka: W4 A-028
  • Max. rychlost: 80 km/h
  • Akceschopnost/do­jezd: 200 km
  • Modulová vestavba: John Dennis Coachbuilders/Velká Británie
  • Osádka: standart 2+2
  • Délka: 10 000 mm
  • Výška: 2200 mm
  • Šířka: 1400 mm
  • Rozvor: 6200 mm
  • Hmotnost šasi: 2500 kg
  • Hmotnost nákladu/vestavby: 6000 kg
  • Max. hmotnost: 8500 kg

Foto a info: Eurotunnel.com, romar.org.uk, specialtrucks.ch, a Mercedes-Benz

Zdroj: www.pozary.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist