Pátek, 19. dubna 2024

Lidé se bojí hluku z městského okruhu mezi Běchovicemi a D1

Lidé se bojí hluku z městského okruhu mezi Běchovicemi a D1

Lidé se bojí hluku z části městského okruhu, který má vzniknout mezi Běchovicemi a D1. Ochránit je mají protihlukové stěny a valy, zelené pásy a takzvaný tichý asfalt. Na dotaz ČTK to řekl hlavní projektant stavby Jiří Lebeda po dnešním veřejném projednání, které je součástí územního řízení. Část okruhu spojující dálnici D1 s Jižní spojkou u Běchovic by se měla začít stavět nejdříve v roce 2019, hotová by pak měla být za pět let.

Podle Lebedy je stavba spočítaná tak, aby byly dodrženy hygienické hlukové limity. Na 12,5 kilometru dlouhé trase se počítá s více než čtyřmi kilometry protihlukových stěn, na dvou místech bude silnice skrytá do tunelu.

Počítá se také s použitím takzvaného tichého asfaltu. "Tichý asfalt pomůže hodně, je to záležitost několika decibelů. Ve vyspělé Evropě už se dnes s jinými asfalty nepracuje," uvedl Lebeda. Tichý asfalt je obrusná vrstvička položená na podkladní vrstvu, jejíž životnost je přibližně deset let. U osobních aut snižuje hlučnost při rychlosti od 35 kilometrů za hodinu, u nákladních od 55 kilometrů. Na okruhu bude po dostavbě povolená rychlost 100 kilometrů v hodině.

Část diskutujících na dnešním veřejném projednávání přišla stavbu podpořit, jiní vystoupit proti ní. Ulevit by měla hlavně jihovýchodní části metropole, především tranzitem zatíženému Spořilovu, a také Říčanům, kam se přesunula tranzitní doprava po protažení okruhu do Modletic. Podporu stávající trase vyjádřil na jednání například radní Říčan David Michalička.

Starostové Úval, Újezda nad Lesy, Jiren, Horoušan a Horoušánek už dříve napsali ministru dopravy Danu Ťokovi otevřený dopis, v němž požadují urychlenou dostavbu okruhu a odmítají návrh přesunout trasu do Středočeského kraje.

Navržená trasa ale naráží na odpor obyvatel Běchovic a okolí. Podle některých názorů by se okruh mohl u Říčan stočit do Středočeského kraje a dál být veden rozšířením silnice 101 směrem na Újezd nad Lesy. "Všechno, co je teď na Spořilově, přijede na Černý Most. Budeme to mít ještě horší," řekl na jednání Vladimír Hošek z o.s. Chvalská z Horních Počernic. Narážel tak na stížnosti obyvatel Spořilova, kudy jezdí kamiony mezi dálnicí D1 a Jižní spojkou.

Společně s městským okruhem za 6,4 miliardy korun budovaným nejspíš z evropských peněz bude nutné u Běchovic přeložit silnici I/12 z Kolína. "Přeložka silnice je městská záležitost a musí být placená z pražských peněz, pravděpodobně Státního fondu dopravní infrastruktury," vysvětlil Lebeda. Stavba má ulevit provozu v Běchovicích, Horních Počernicích a Újezdu nad Lesy.

Silniční okruh kolem Prahy patří mezi nejvýznamnější dopravní stavby Prahy a Středočeského kraje a po svém dokončení se stane jednou z dopravně nejzatíženějších komunikací v České republice. Loni na podzim pražští zastupitelé schválili nové zásady územního rozvoje, které vymezují plochy pro jeho dostavbu. "Bude proti nim určitě podáno odvolání, možná dojde i na soudní spor," dodal Lebeda.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů