Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Do letišť se investuje nejvíce v historii

18.05.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  124× přečteno      vytisknout článek

Do letišť se investuje nejvíce v historii Letiště na začátku 21. století se mění v samostatná města. Cestující vyžadují komfort a tak se pro ně v nových terminálech budují restaurace, salónky, pošty a dokonce i masážní salóny a lázně. Spolu tak s výstavbou nových terminálů a leteckých drah přesahují náklady na modernizaci letišť v Evropě 75 miliard amerických dolarů. Vyplývá to z nejnovějších údajů, které zveřejnil německý server specializující se na leteckou přepravu - Momberger.
To je za desetileté období nejvyšší částka, jaká kdy byla za stejnou dobu do rozvoje letišť v Evropě investována.

Budují se nová letiště
Jen v Evropě vyrostlo, respektive vyroste v letech 1998 až 2015 osm zcela nových letišť. Náklady na jejich výstavbu přitom dosahují přibližně 15 miliard amerických dolarů.
Rozšiřování letišť přitom všude v Evropě naráží na protesty ekologů. Vadí jim především silný hluk, který podle nich brání výstavbě domů. Realita je však někdy odlišná. Když pařížské letiště Orly nebylo možné kvůli obyvatelům, kteří v jeho blízkosti bydleli, dále rozvíjet. Proto francouzská vláda rozhodla o výstavbě nového terminálu jižně od města.
Takto vyrostlo letiště CDG prakticky na "zelené louce". Tedy v místech, kde byla zátěž pro obyvatele minimální. Do několika let se ale Paříž začala rozvíjet jižním směrem. A protože letiště nabízí desítky tisíc pracovních míst - spolu se silniční sítí se blíže k němu stěhovali zaměstnanci, a poté i firmy, které potřebovaly mít dobré mezinárodní spojení. Sehnat větší pozemek v jeho okolí je v současnosti již velmi obtížné. Francouzská metropole tedy buduje další nové letiště - zatím s pracovním názvem "Třetí". Tentokrát bude na severu.

Ceny pozemků rostou
Odborníci na leteckou dopravu i na realitní trh jsou ale přesvědčeni, že scénář rozvoje Paříže bude srovnatelný s letištěm na jihu metropole. První spekulativní obchody s pozemky se již dají na realitních serverech vystopovat. Zájem zaznamenal i mezinárodní realitní Institute Worldwide Research. Ceny parcel zde v průběhu jednoho roku vyrostly až o sto procent.
Nová letiště za městem nestaví jen Paříž. Pro stejný způsob se rozhodly například i Lisabon, Istanbul nebo Oslo. Spekulace na realitním trhu je patrná i v těchto městech.
Začátkem devadesátých let se za hranice města přestěhovalo také centrální mnichovské letiště. Na pozemcích, které uvolnilo, investoři postavili výstaviště. Podobný osud čeká západní Berlín. Letiště, které bylo doslova obklopeno bytovými domy, se má v následujících letech vystěhovat.
Německo proto investuje do rozvoje letiště Schönefeld 2,64 miliardy amerických dolarů. V první fázi, která by měla být ukončena v roce 2010, by měla jeho výstavba stát více než 2,6 miliardy dolarů. V tvrdé mezinárodní konkurenci se chce prosadit i letiště v Praze.

Praze se aliance vyplácí
Do modernizace a dostavby Ruzyně stát investuje 585 miliónů amerických dolarů. To ho řadí v investicích na 19. místo v Evropě.
Počet odbavených pasažérů vloni dosáhl téměř deseti miliónů. V meziročním růstu cestujících je Praha nejrychleji se rozvíjejícím letištěm v Evropské unii. Těží hlavně z výhodného spojení ČSA s aliancí Sky Team.
"Cestující zde tak přestupují například z linky ČSA na Delta Airlines nebo Air France a pokračují v cestě přes oceán," říká Martin Kačur, ředitel České správy letišť. Koaliční partneři totiž využívají k transferu cestujících ve střední Evropě právě Prahu. Jiné koaliční letiště totiž ve střední Evropě nyní není.
"Nyní evidujeme přibližně 18 až 20 procent takových pasažérů," říká Anna Kovaříková, mluvčí ČSL. Kačur by však rád toto číslo zvýšil a stal se tak větší konkurencí například pro Amsterodam, kde je domovskou leteckou společností KLM, které je také v alianci Sky Team. Nyní Amsterodam odbavuje přibližně 40 procent přestupujících pasažérů. Největší rivalové Prahy jsou letiště ve Vídni, Mnichově, Berlíně či Budapešti. Jejich domovské aerolinie jsou ale členy konkurenční aliance Star.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist