Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kroky proti hluku na letišti Praha-Ruzyně

07.03.2006  |  zdroj: HN  |  242× přečteno      vytisknout článek

Kroky proti hluku na letišti Praha-Ruzyně Letiště Praha-Ruzyně je největší mezinárodní letiště v České republice. Počty přepravených cestujících se každý rok zvyšují a tento trend bude pokračovat. Rozvoj civilní letecké dopravy je jedním z nejdůležitějších faktorů pro růst české ekonomiky. Z mezinárodních studií vyplývá, že každý další milion přepravených cestujících na letišti vytvoří až tisícovku nových pracovních míst v jeho okolí a zároveň vznikají další podnikatelské subjekty. Rozvoj letiště přispívá k rozvoji turistického ruchu i přílivu zahraničních investic. Představitelé společnosti Letiště Praha, s. p., si ovšem uvědomují nejen pozitivní důsledky provozování letiště, ale i ty negativní, které se snaží systematicky zmenšovat. Jedním z nich je hluková zátěž, jež doléhá na okolí letiště.
Všechna velká mezinárodní letiště řeší stejné problémy, a proto je velmi důležitý vzájemný kontakt a předávání zkušeností. Letiště Praha, s. p., je členem Mezinárodní rady letišť Evropa (Airport Council International Europe). V jednom z jejích stálých výborů (Environmental Strategy Committee) probíhá intenzivní komunikace právě na téma ochrany životního prostředí s důrazem na řešení problémů způsobených hlukem z leteckého provozu. Ve srovnání s významnými evropskými letišti patří Letiště Praha se svým programem řešení hlukové problematiky mezi ty nejlepší. Svědčí o tom nejenom malý počet stížností, které jsou významným indikátorem účinnosti protihlukového programu, ale zejména korektní a stabilizovaný vztah s okolními komunitami (obcemi, městskými částmi hl. m. Prahy a různými občanskými sdruženími), který je důležitým faktorem při projednávání rozvojových záměrů letiště.

Dvanáct měřicích stanic...
Letecký hluk nebude nikdy možné úplně odstranit. Hluk v okolí letiště závisí hlavně na počtu startů a přistání a na tom, jaké typy letadel sem létají. Tyto parametry se mění v průběhu dne a podle sezony. Letiště Praha monitoruje míru hlukové zátěže nepřetržitě. Výsledky měření ukazují, že od roku 1998 se území zasažené nadměrným hlukem nerozšířilo, a to zejména díky moderním technologiím užitým při výrobě letadel. Důležitou roli hrají protihluková opatření ze strany Letiště Praha.
Ke zlepšování akustické situace v okolí letiště významně přispívá poplatková politika Letiště Praha, zavedená už v roce 1995. Výše hlukového poplatku je stanovena podle hlukové kategorie, do které je letadlo zařazeno. Tento princip motivuje letecké společnosti, aby na své linky do Prahy nasazovaly moderní a méně hlučná letadla. Od 1. ledna loňského roku platí navíc letecké společnosti zvláštní hlukový poplatek při překročení nejvyšších přípustných hodnot maximální hladiny hluku. Finanční prostředky získané z hlukových poplatků slouží pro financování protihlukových opatření. Letiště Praha do nich investovalo od roku 1998 do konce roku 2005 cca 437 milionů Kč.
Dopady leteckého hluku snižují také změny ve využívání dráhového systému. Výrazně omezeny jsou vzlety a přistání ve směru od Prahy. V době od 22 do 6 hodin můžou startovat a přistávat jen letadla zařazená do kategorie s nejnižší hlučností. V noci navíc platí, že během jedné hodiny se nemají uskutečnit víc než tři starty a tři přistání. Hluk monitoruje dvanáct měřicích stanic. Jedna se nachází přímo v prostoru letiště a jedenáct dalších v jeho okolí.

Aby pokrok nebolel
V okolí letiště je vyhlášeno ochranné hlukové pásmo a v něm Letiště Praha investuje do protihlukových opatření. Jedná se o kompletní výměnu oken a balkonových dveří za takové, které mají dostatečnou vzduchovou neprůzvučnost. Opatření se týkají tzv. chráněných místností obytných domů (obývací pokoje, ložnice, dětské pokoje, kuchyně) a zdravotnických a školských zařízení.
Po zprovoznění Terminálu Sever 2 stojí Letiště Praha před vybudováním pro letiště velmi důležité investiční akce - paralelní dráhy RWY 06R/24L. Je třeba zdůraznit, že její výstavba je ekologickým projektem. Poté, co dráha přejde do úplného provozu (zatím se předpokládá, že to bude v roce 2010), klesne počet obyvatel vystavených během dne hluku o hladinách vyšších než 60 dB o cca 1320. Současně o cca 2820 lidí méně se bude v noci vyrovnávat s hlukem o hladinách vyšších než než 50 dB (očekávaný limit pro noční dobu). Počet startů a přistání se přitom zvedne ze současných 160 tisíc na předpokládaných 227 tisíc v roce 2010. Tato čísla mohou být, jakmile začnou fungovat dvě paralelní dráhy, i vyšší. Nová vzletová a přistávací dráha navíc uleví dalším více než 170 tisícům Pražanů, kteří žijí v hustě obydlených lokalitách pod příletovými a odletovými koridory současné vedlejší dráhy RWY 13/31. Na této dráze, směrované nad hlavní město, se totiž logicky sníží provoz.


Související články


Poslední diskuse k článku - 6 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: jižní město
Hluk nad Jižním městem.
Letadla přes j.m. dále pokračují Hostivař, Kyje a kamsi na sever, potažmo potom asi na Ruzyni. Bydlím v Hostivaři a někdy na podzim 2008 TO začalo. Nikdy tudy žádná letadla nelítala, kromě prapodivných strojů z letiště Kbely - vojenská nebo opravovaná? Když to mírně přeženu, tak je to jedno letadlo za druhým. Dvacet let máme chalupu 50km od Prahy smerem K.H. Vždycky tam byl klid jako na konci světa. Na podzim lonského roku TO však začalo. Dvě letadla za druhými dvěma. Peklo. Dříve tam také letadla létala, ale tak 10tis.m.vysoko, takže je nebylo slyšet. Nyní je jasné,že jdou na přistání v Praze. Chápu to tak, že se změnily koridory avšak TYTO KORYDORY jsou dnes snad všude.
Pokud máte někdo stejné zkušenosti, pište. Přijde mi to jako prapodivná náhoda, že táž letadla proletí nad naší chalupou 50km od Prahy, pak nad naším panelákem v Hostivaři a naopak.
vloženo: 18.03.2009 14:01     vložil: Pedro Reagovat 
Re: jižní město
V historii bylo popsáno mnoho způsobů jak odstranit letadla z daného prostoru.A propo...kdo zná historii zná budoucnost
vloženo: 12.03.2009 17:33     vložil:  Reagovat 
Demagogie Letiště Praha
Strašná demagogie - přes dráhu 13/31 létá pouhých cca 15 % všech letů, po hlavní dráze 6/24 zbývajících 85 %. Pokud by byla postavená uvažovaná paralerní dráha, létalo by ve směru dráhy 13/31 cca 3 % letů a přes obě dráhy 6/24 zbývajících 97 % letů. Pokud uvážíme např. pro uváděný rok 2010 zhruba 150 % nárůst letů, lze snadno spočítat, že hluková zátěž obyvatel bydlících v koridoru drah 6/24 bude zhruba 10 x vyšší, než je dnes v koridoru dráhy 13/31. To je perverzní a ne ekologické.
Letiště Praha leží pouhých 10 km vzdušnou čarou od Václavského náměstí a je učebnicovým příkladem městského letiště v jehož okolí je hustá obytná zástavba.
Další navýšení provozu na Ruzyňském letišti s důrazem na nákladní leteckou dopravu je nesmysl, který by neměl stát podporovat.
vloženo: 01.06.2008 13:37     vložil: Jarda Reagovat 
jižní město
Já bydlim na jiznim meste a i když je 20km od letiste, vzasade na druhem konci prahy, tak je tu hluk z letadel hroznej
vloženo: 22.11.2007 01:06     vložil:  Reagovat 
Ekologie vyhraje
Vážení,
rád bych se dozvěděl všechny výhody výstavby paralelní vzletové a přistávací dráhy (VPD) 06R/24L.

1. Letiště Ruzyně tvrdí, že se uleví 150 tis. občanů, zejm. obyvatelům Prahy 6. Je ovšem smutné, že minimálně desetitisícům se naopak podmínky citelně zhorší, a troufám si tvrdit, že vzrůstající hluk se dotkne i dalších statisíců Pražanů. Tento jejich argument mně připadá dosti alibistický. A kudy se bude létat za nestandardních, avšak ne neobvyklých povětrnostních podmínek (severní/jižní vítr)? Třeba těch dnů nebude hodně, ale existovat budou, že?

2. Dále se tvrdí, že kapacita dráhového systému bude brzy vyčerpaná. Dle některých informací se vedení letiště netají přáním dosáhnout v objemu cestujících letiště ve Vídni či dokonce ve Frankfurtu n.M. Je ovšem otázkou, jaká pozitiva nám tento trend přinese obyvatelům celého kraje - navýšení nákladní dopravy nebo počtu cestujících, kteří přes Prahu pouze tranzitují asi nic. Přitom negativ je mnohem více, hlukem z letecké dopravy nejsou obtěžováni pouze lidé v exponovaných místech, ale i obce poměrně vzdálené. Kapacita přístupových komunikací není dodnes vyřešena, a je dosti nereálné, že by se do roku 2010 něco změnilo (na metro nejsou peníze, Pražský okruh je již delší dobu ve skluzu).

3. Přenesení letiště dále od Prahy by bylo příliš drahé, cena nové VPD má být pouze 5-7 mld. Kč??? Vybudování nového letiště by bylo jistě dražší. Kalkulaci nákladů je však nutné brát ze širšího hlediska, než jen pouze z pohledu stavby. Jen pro příklad, kdyby výstavbou VPD klesla cena postižených nemovitostí v okolí o 20 %, o kolik mld. jejich majitelé přijdou? Atd., atd.

4. Proč se více nevyužívají i jiná již existující letiště? Je sice pravda, že Praha je svou polohou a atraktivitou k tomu téměř předurčena. Poslední dobou je však slýcháván názor, že mezinárodní turistický ruch je třeba přenést i do jiných končin než pouze do Prahy. A vtipná byla i reklamní kampaň v roce 2005, aby Češi zůstal v ČR.

5. Budeme-li předpokládat variantu, že VPD skutečně bude, uvažují dotčené orgány s "hlukovými kompenzacemi"? Zástupci letiště tvrdí, že dodnes investovali přes 400 mil. Kč (1998-2005) na instalaci protihlukových oken. Částka to není malá, v porovnání z provozními zisky letiště však není nijak oslňující. Letiště je ale "kšeft", a ten by měl platit všechny externality, nejlépe pak dotčeným obcím za každý přelet. Není to utopie, mýtné pro kamionovou dopravu je toho příkladem!
vloženo: 08.08.2006 14:37     vložil:  J-Z Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist