Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

S hlukem z aut si neví rady ani soudy

20.04.2007  |  zdroj: HN  |  132× přečteno      vytisknout článek

S hlukem z aut si neví rady ani soudy

Nejméně milion lidí, kteří v Česku trpí hlukem z dopravy, už ví, kudy cesta nevede: zřejmě ne přes žaloby na stát, kraje a města, které jsou za hlučné silnice zodpovědné.

Soud totiž včera zamítl vůbec první žalobu, v níž lidé požadovali dodržování přísných protihlukových předpisů. Jedná se o případ magistrály v Praze a obyvatel okolních domů, kteří mají v bytech mnohem vyšší hluk, než povolují hygienici.

Jenže i když soud uznal, že lidé žijí v nebezpečném rámusu z automobilů, zároveň rozhodl: je to případ, který nemá rychlé řešení. Ze dne na den zavřít silnici, ani vést dopravu jinudy nelze. "Magistrát nemá možnost hluk v nejbližší době omezit," prohlásila soudkyně Libuše Fritzová.

Stát si hluk neumí hlídat

Verdikt je o to důležitější, že podobných míst, kde hluk přesahuje limity, ale auta nemohou jezdit jinudy, je v zemi mnoho. A často by nepomohlo ani namontování zvukotěsných oken.

Přitom podle zákona o ochraně zdraví za hlučnou silnici zodpovídá její správce, tedy stát, kraje či města. A je to právě mnohdy stát, kdo neplní vlastní protihluková nařízení.

Příklad? Průtah středočeským Kolínem je dlouhá léta nejhlučnější silnicí v kraji. Všichni ovšem vědí, že pomůže až nový obchvat. Ale ten bude hotov - při velmi optimistickém odhadu - nejdříve za čtyři roky. Podobné je to i v případě magistrály, jedné z nejdůležitějších tepen v Praze.

Změna? Možná za pár let

Vše by vyřešil až městský okruh, jenže ten nebude hotov do roku 2011. A navíc: o jeho dostavbě nerozhoduje jen Praha, ale i státní instituce. "Je skličující, když se o porušování předpisů ví, a přesto jsou obyvatelé bezmocní," potvrzuje Ivo Vaněk z Národní hlukové observatoře, která se problémem zabývá. Přitom hluk v bytech podél ulice 5. května je o 10 decibelů vyšší, než stanovují předpisy - 70 decibelů ve dne a 60 v noci. "Nechci doma slyšet jen zpívat ptáčky. Ale já v tom nemůžu v noci spát," tvrdí například Stanislav Louda.

Kauza magistrály přitom ve skutečnosti žádným sporem nebyla: i magistrát totiž uznával, že neví, jak se s hlukem rychle vypořádat.

Nezbývá než čekat

Například snížení rychlosti aut o 30 kilometrů za hodinu by hluk podle výpočtů "stlačilo" jen o 2,5 decibelu.

"Snížit hluk o 10 decibelů by znamenalo prakticky uzavření komunikace," řekl právník magistrátu František Gebaurer. Lidé tak mají jedinou možnost: vyjednávat s magistrátem o bezplatné výměně oken a čekat na městský okruh. Odhady, kolik lidí trpí v Česku hlukem, se různí. Hygienici hovoří o 15 procentech, u kterých hrozí vážné zdravotní potíže.

Jiné zdroje uvádějí až dvojnásobek. A téměř vždy je příčinou hluku doprava. Například v Praze, Brně a Ostravě je ho o desetinu víc než v jiných městech.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist