Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

25.06.2008  |  zdroj: Plzeňský deník  |  139× přečteno      vytisknout článek

PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

PLZEŇ - Lidé si myslí, že spíše než speciální asfalt by pomohlo, kdyby těžká doprava zmizela

Speciální asfalt s příměsí gumy by mohl podle ekologického sdružení Děti Země zbavit Plzeň jedné z jejích největších bolestí – hluku z dopravy. Novinka, která se osvědčila v Americe a Portugalsku, prý dokáže snížit hlukovou zátěž až o 10 decibelů. Podle ředitele plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeňka Kuťáka ale nejsou tyto povrchy tak ideální, jak tvrdí jejich výrobci.
 

„Výměnu povrchů vozovek za nízkohlučné by bylo vhodné doplnit do plánu snižování hluku v Plzeňském kraji, který zveřejnilo ministerstvo dopravy,“ upozorňuje Martin Hyťha z plzeňské pobočky Dětí Země.
 

Asfalt s příměsí gumy by podle něj mohl snížit hluk na některých úsecích Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické třídy až o sedm decibelů, což by na frekventovaných plzeňských silnicích představovalo zhruba jednu desetinu hlukové zátěže. Speciální povrch silnic je cenově srovnatelný s klasickou asfaltovou směsí. „Další výhodou je, že má větší pružnost než běžně dodávané asfalty. Těžká doprava jej tak snadno nezničí a je odolný i proti teplotním výkyvům v zimě a v létě,“ říká Petr Břicháček z firmy Reimo, která jako jediná v České republice asfalt s příměsí gumy vyrábí.
 

Šéf plzeňského ŘSD ale názor ekologů a výrobce nesdílí. „Asfalty s příměsí gumy jsme vyzkoušeli. Hluk by určitě snížily v místech, kde je vozovka ze žulových kostek. To ovšem není případ zmíněných plzeňských komunikací. Zvážili jsme kvalitu a ceny těchto koberců, a nebudeme je používat. V našich podmínkách jsou nejvhodnější modifikované asfalty, se kterými pracujeme nyní,“ vysvětlil Kuťák s tím, že ekologové vidí řešení problémů s hlukem dost zjednodušeně. Je prý ale připraven s nimi diskutovat. Řešení dlouholetých problémů nevidí v novém povrchu vozovky ani lidé, kteří podél hlavních silnic léta žijí. „Nízkohlukový asfalt Plzeň nespasí,“ míní Josef Klouda, který bydlí přímo na Rokycanské třídě. „Kamiony u nás jedou do kopce, takže hluk ani tak nedělají pneumatiky jako spíš motory. Nejlepší by bylo kamiony z města úplně vytěsnit. Radnice by nám také mohla přispět na zateplení domů, které je zároveň i hlukovou izolací,“ dodal Klouda.
 

Akční plán pro snižování hluku v kraji zahrnuje výstavbu obchvatu Klatov, přeložky silnice I/26 na Nové Hospodě v Plzni a dále výměnu oken u domů v Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické ulici. To je ovšem podle Hyťhy nedostatečné řešení. „Výměna oken samozřejmě může zlepšit situaci uvnitř bytů. Cílem akčního plánu však mělo být i to, aby se ve městě dalo žít nejen za zavřeným protihlukovým oknem, ale i venku na ulici,“ říká.
 

Limity hlukové zátěže jsou v Plzni výrazně překročeny. Na Rokycanské třídě hygienici naměřili ve dne 74,1 decibelů a v noci 71,1. Přičemž limit nejvyšší možné zátěže je pro denní dobu 70 a pro noc 60 decibelů.
 

Děti Země navrhují ještě v krizových úsecích snížit nejvyšší povolenou rychlost a kontrolovat ji pomocí radarů. Hyťha ovšem připouští, že snížení rychlosti na Rokycanské, Skvrňanské a Domažlické třídě, kde nyní platí padesátka, je nereálné. Upozorňuje ale, že snížení rychlosti vozidel z 50 na 30 kilometrů v hodině, zmenší hlukovou zátěž až o 2,5 decibelu, což není zanedbatelné číslo.
 

Návrh akčního plánu pro snižování hluku v Plzeňském kraji je zveřejněn na internetových stránkách ministerstva dopravy. Do 4. července jej může připomínkovat kdokoliv.
 


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist