Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Hluk dopravy ve Zlíně má snížit až obchvat

25.08.2008  |  130× přečteno      vytisknout článek

Hluk dopravy ve Zlíně má snížit až obchvat

Zlín - Až vybudování obchvatu Zálešné a dokončení rychlostní silnice R49 by měly přinést úlevu občanům od nadměrného hluku, který Zlín a jeho okolí trápí. Tak to alespoň vyplývá z Akčního plánu snižování hluku v kraji, který je dostupný na webu ministerstva dopravy.

I když obyvatelé Zlína trpí jednou z největších hlučností na celé Moravě, v nejbližší době se nápravy nedočkají. Kromě plánovaných obchvatů a rychlostních silnic se totiž v plánech až na výjimky o žádných konkrétních opatřeních zmírňujících hluk nepíše.

Na tišší bydlení se mohou těšit alespoň obyvatelé žijící podél třídy Tomáše Bati ve Zlíně a na hlavním tahu Napajedly. „Tam chceme do pěti let vyměnit okna,“ potvrdil ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. Investice by měla dosáhnout asi desíti milionů korun.

To je však podle odborníků z Ekologického právního servisu, který se problematikou hluku dlouhodobě zabývá, nedostatečné řešení.

„Akční plány pro jednotlivé kraje jsou zpracovány velmi povrchně. Ve většině případů obsahují pouze výčet plánovaných dopravních staveb. Zcela tam chybí například organizační omezení v dopravě, jako je snižování rychlostí a následná kontrola radary nebo výměna povrchu komunikací za nízkohlučný,“ míní Pavel Douda z Ekologického právního servisu.

Podle něj pouhé snížení rychlosti z padesáti kilometrů za hodinu na třicet může snížit vnímání hluku až na polovinu.

Nízkohlučný asfalt prý není vhodný

Tato opatření jsou však po­ dle ředitele správy Ředitelství silnic a dálnic Zlín na místních komunikacích první třídy nereálná.

„Snížení rychlosti by se řidičům nelíbilo a s nízkohlučným asfaltem nemáme dobré zkušenosti. Nehodí se totiž do zdejších klimatických podmínek, je pórovitý a po zimě se drolí. Osmadevadesát procent tohoto povrchu jsme museli po roce užívání vyměnit za obyčejný asfalt,“ argumentoval ředitel Karel Chudárek.

Největší úlevu od hluku z nadměrné dopravy tak podle něj přinese až plánovaná komunikace R49 z Hulína do Lípy. „První etapa výstavby začne už 1. října letošního roku,“ informoval Chudárek.

Vlastní akční plán na to, jak omezit hluk na problematických silnicích v krajském městě, navrhl i zlínský krajský úřad, který má ve správě cesty druhé a třetí třídy.

„Akční plány byly zpracované pro komunikaci z centra města na Jižní Svahy a ulici Sokolská, které byly vyhodnoceny jako nejvíce problematické,“ sdělil mluvčí Zlínského kraje Patrik Kamas.

Podle pracovníků krajského úřadu však na těchto silnicích není prostor pro významnější protihluková opatření. Ulici Sokolská, kde ročně projede téměř šest milionů aut, by tak měl ulehčit až obchvat Zálešné.

Ten dopravu svede mimo tuto ulici. Obyvatelé podél cesty na sídliště Jižní Svahy se musejí spokojit pouze s novým povrchem silnice, který se tam v současné době buduje.

S auty pod oknem již několik let bojuje i Jiří Šarman ze Zlína, který žije v ulici Sokolská. „Právě kvůli hluku jsme si nechali vyměnit okna za plastová. Už je to o poznání lepší, ale v létě, když si chci otevřít okno, tak nad ránem mě ta auta pokaždé vzbudí,“ řekl Šarman.

A ve Zlíně není sám, kdo má podobný problém. Podle průzkumu ministerstva zdravotnictví z počátku letošního roku totiž jenom ve Zlíně trápí hluk 5189 obyvatel a další stovky lidí v Otrokovicích, Lípě či Spyti­ hněvi.

Z toho je přes osmnáct set lidí denně zatěžováno hlukem vyšším než sedmdesát decibelů, který je už zdraví škodlivý. Například ve Zlíně-­Loukách dosahuje hluk místy až devadesát decibelů.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist