Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Praha zpomalí auta v ulicích, lidi příliš obtěžuje hluk

12.10.2009  |  221× přečteno      vytisknout článek

Praha zpomalí auta v ulicích, lidi příliš obtěžuje hluk

Automobilovou dopravu v hlavním městě čeká malá revoluce. Pražský magistrát se chystá na vybraných ulicích snížit povolenou rychlost. V budoucnu není vyloučena ani plošná padesátka po celé metropoli.

Rychlost vozidel chce magistrát i důsledně hlídat. V následujících letech se kamery pro úsekové měření objeví na zhruba dvaceti místech.

Zpomalování vozidel je jedním z opatření, kterým chce magistrát bojovat proti nadměrnému hluku. V Praze žije nejvíc lidí v prostředí s příliš mnoha decibely. A právě automobilismus je hlavním zdrojem hluku.

"V okolí hlavních silničních tahů se nachází nejrozsáhlejší území s překročením limitů hluku a žije zde nejvíce obyvatel zasažených nadlimitním hlukem," uvádí se v Akčním plánu snižování hluku pro aglomeraci Praha, kterou si podle požadavku Evropské unie muselo hlavní město vypracovat.

Hluk přitom nemá vinu jen na tom, že se lidé u rušné silnice špatně vyspí, hůře se soustředí a jsou podráždění. Může nastartovat i vážné civilizační choroby, jako je například cukrovka nebo vysoký krevní tlak.


Padesátka před Nuselským mostem

Magistrát už například nechal snížit povolenou rychlost z 80 na 70 kilometrů v hodině v ulici 5. května mezi Spořilovem a Michlí. A ještě na podzim chce dál k Nuselskému mostu omezit rychlost na 50 kilometrů.

Pražská magistrála s ulicí 5. května je jednou z nejvytíženějších a nejhlučnějších komunikací v republice. Skupina tamních obyvatel dokonce podala na pražský magistrát žalobu právě kvůli nadměrnému hluku z aut.

Kromě ulice 5. května, kudy přijíždějí automobily z brněnské dálnice do centra metropole, chce úřad omezit rychlost i v Chlumecké nebo Kbelské ulici.


Plynulost provozu se zlepší

Petr Štěpánek

Podle pražského radního pro životní prostředí

Petra Štěpánka

omezování rychlosti nutně nevede k větším kolonám a zácpám. Naopak.

"Doprava by paradoxně měla být plynulejší," řekl Aktuálně.cz Štěpánek. Dodal, že v evropských metropolích - například ve Skandinávii - už nyní platí plošná padesátka a v hustě obydlených čtvrtích dokonce třicítka.

"Považoval bych to za rozumné," poznamenal Štěpánek. Omezení rychlosti podle něj nepomáhá jen k tomu, že v okolí ulic je méně hluku, ale auta rovněž vypouštějí méně exhalací, ušetří benzin a výrazně se i zvyšuje bezpečnost provozu.


Zpomalí tramvaje v noci na čtyřicítku? Asi ne

Pražský akční plán pro snižování hluku počítá i s plošným omezením maximální rychlosti tramvají v noci na 40 kilometrů v hodině.

Magistrát se však tomuto opatření snaží vyhnout a podle radního Štěpánka proto vyjednává s hygieniky o jiných možnostech, jak lomoz z tramvají v nočních hodinách omezit pod povolený limit.

"Nechceme městskou hromadnou dopravu znevýhodňovat, je mnohem ekologičtější než auta a je to jejich nejvýznamnější alternativa," řekl Štěpánek. Praha například plánuje, že bude pokračovat ve výměně kolejí za méně hlučné nebo že bude na podvozky souprav montovat protihlukové zábrany.


Kočičí hlavy nahradí asfalt

Mezi další hlavní opatření ke snižování nadměrného hluku v hlavním městě patří výměna dlažebních kostek na ulicích za asfalt.

"To je nesmírně účinné," konstatoval radní Štěpánek. Praha v poslední době postupně vyměňuje dlažbu za živici například v Anglické nebo Budějovické ulici.

Magistrát rovněž počítá s masivní výstavbou protihlukových stěn, nebo výměnou starých konstrukcí za nové. Chystá se například stavba protihlukové clony na lanovém mostě na Jižní spojce nebo na už zmiňované magistrále v ulici 5. května.

Protihluková opatření si v následujících letech vyžádají stovky milionů až miliardy korun. Například jen protihluková stěna v ulici 5. května má stát 100 milionů korun.

Autor: Pavel Baroch

Zdroj:

Aktualne.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist