Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pryžový granulát ztiší pozemní komunikace

20.07.2012  |  zdroj: Moderní obec  |  252× přečteno      vytisknout článek

Pryžový granulát ztiší pozemní komunikace

Gumoasfaltový povrch pozemní komunikace u Zádveřic na Zlínsku prokazatelně snižuje hluk ze silničního provozu. Splňuje rovněž veškeré příslušné normy a je použitelný na silnice všech tříd. První alternativní povrch s příměsí pryžového granulátu se položil loni v říjnu na krátkém úseku silnice I/49 u Zádveřic, který je dopravně velmi zatížen a navíc se nachází v oblasti s poměrně nepříznivými klimatickými podmínkami.

MĚŘENÍ HLUKU S PUNCEM VUT BRNO

Letos na jaře se konalo první měření hlučnosti gumoasfaltového povrchu, a to jak na úseku, kde byl položen, tak souběžně na dvou sousedních úsecích s povrchy z asfaltového mastixového koberce a z asfaltového betonu. Měření a zpracování dat provedl odborný tým prof. Ing. Jana Kudrny, CSc., z Vysokého učení technického v Brně.

Při aplikaci metody CPX, tedy při měření hluku přímo u pneumatiky, bylo potvrzeno snížení hlučnosti povrchu při průjezdu po gumoasfaltu ve srovnání s běžným asfaltovým kobercem mastixovým nejméně o 2,4 dB při rychlosti 100 km/h a o 4,1 dB při rychlosti 50 km/h. >>Při srovnání s povrchem z asfaltového betonu bylo snížení hluku dokonce ještě vyšší, převýšilo 5 dB. Navíc dochází k podstatnému snížení hlučnosti ve frekvencích, na něž je lidský sluch nejcitlivější, tj. při frekvencích vyšších než 1000 Hz,<< vysvětlil profesor Kudrna.

K zodpovězení otázky, dokáže-li nový povrch snížit, resp. pohlcovat hluk, se použila metoda SPB. Při ní jsou mikrofony umístěny 7,5 m od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem se hlučnost v průměru snížila o 5,6 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h. V úseku s gumoasfaltovým povrchem tedy hlučnost klesla natolik, jako by jím projelo 28 % původního počtu vozidel, či jako by tudy auta projížděla o 20 km/h pomaleji. U povrchu s mastixovým kobercem se hluk snížil o 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h. To odpovídá snížení intenzity provozu na 42 % či snížení rychlosti o 15 km/h.

Testovány byly i rovnost, kluzkost a drenážní schopnost nového povrchu. Šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek uvedl: >>Podle našich běžných vizuálních prohlídek není povrch vozovky po zimní sezóně nikterak narušen. Ještě však uvidíme, jaké výsledky přinesou zkoušky v laboratořích.<<

NÁKLADY NEJSOU VYŠŠÍ

Výrobou granulátu se zabývá uherskobrodská firma RPG Recycling. Existují dva základní postupy - mletí a drcení. Nová linka v Uherském Brodě praktikuje mletí. Granulát je lesklý s hladkým povrchem. Jak sdělil výkonný ředitel RPG Recycling Petr Sádovský, na položení 100 m2 gumoasfaltového povrchu při tloušťce 3 cm je třeba granulátu z asi 30 pneumatik osobních vozů. >>Cena gumoasfaltu je sice o několik procent vyšší než klasického asfaltu,<< uvedl, >>ale protože není nutné pokládat tak silnou vsrstvu jako u běžné směsi (např. místo 5 cm obrusné vrstvy, stačí položit jen 4 nebo 3 cm), náklady by měly být zhruba stejné.<<

AUTOR: IVAN RYŠAVÝ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist