Pátek, 29. března 2024

MATEMATICKÉ MODELY POMÁHAJÍ LESNÍKŮM ZAJISTIT GENETICKY KVALITNÍ OSIVO

MATEMATICKÉ MODELY POMÁHAJÍ  LESNÍKŮM ZAJISTIT GENETICKY KVALITNÍ OSIVO

Vědci z katedry genetiky a fyziologie lesních dřevin Fakulty lesnické a dřevařské ČZU v Praze představili nový a efektivní způsob výsadby semenných sadů lesních dřevin. Nové prostorové schéma (označené jako ,,MI design") podporuje náhodné křížení, omezuje samoopylení a ve všech sledovaných parametrech překonává alternativní metody k prostorovému uspořádání sadů. Celý metodický postup, včetně srovnání s alternativními schématy, byl publikován ve vědeckém časopise Tree Genetics & Genomes.

Aktuálně jsou MI schématem zakládány nové semenné sady v součinnosti s podnikem Vojenské lesy a statky s. p. ČR v několika regionech České republiky (obr. v příloze). Tento postup využily také Lesy ČR s. p. u dvou semenných sadů tzv. druhé generace. V zahraničí nachází MI schéma ohlasy a uplatnění např. v Kanadě, USA, Norsku, Rakousku a v dalších zemích.

Semenné sady lesních dřevin se zakládají za účelem zajištění dostatečného množství geneticky kvalitního osiva určeného k obnově lesa. Jednotlivé stromy v sadu (roubovanci) jsou vegetativní kopie rodičovských stromů s požadovanými vlastnostmi pro lesní hospodářství. V minulosti bylo prostorové rozmístění roubovanců v semenných sadech řešeno jednoduše náhodným přístupem. Později byly vyvinuty a implementovány do lesnické praxe různé modifikace uspořádání na bázi lokálních permutačních algoritmů.

,,Navržený postup kombinuje výhody globálního optimalizačního algoritmu a umožňuje zahrnutí celé řady omezujících podmínek pro řešení rozsáhlých provozních úloh v různých částech světa," vysvětluje prof. Ing. Milan Lstibůrek, Ph.D., vedoucí řešitelského týmu.

Publikace Lstibůrek M., Stejskal J., Misevicius A., Korecký J., El-Kassaby Y.A. (2015). Expansion of the Minimum-Inbreeding seed orchard design to operational scale. Tree Genetics and Genomes 11: 12