Petice proti palmovému oleji rozbila dveře a poslala šéfy na dovolenou
Dvanáct tisíc Čechů prostřednictvím Greenpeace vyzvalo nadnárodní korporace v čele s Johnson & Johnson, aby plnily své vlastní sliby a přestaly používat palmový olej, kvůli kterému jsou ničeny pralesy. Podpisy pod výzvou, kterou celosvětově podpořilo téměř půl milionu lidí, dnes Greenpeace chtělo předat českému vedení firmy Johnson & Johnson. To se však odmítlo s Greenpeace sejít a podpisy převzít.
Naopak firma přijala pro své sídlo absurdní opatření jako zákaz vycházení zaměstnanců či zákaz focení, dokonce vyzvala zaměstnance, aby "odolali i pokušení pozorovat situaci venku z oken budovy". Výplývá to z textu e-mailu zaměstnancům firmy Johnson & Johnson, který má Greenpeace k dispozici. [1]
Pro podpisy nechala firma poslat správce budovy, protože celé vedení i včetně řadových zaměstnanců mělo podle jeho slov dovolenou. Do budovy se také nedalo dostat nejbližším vchodem, protože se údajně rozbily otočné dvěře. "Po odchodu aktivistů s transparenty ale začaly jako zázrakem opět fungovat," sdělil tiskový mluvčí Greenpeace ČR Lukáš Hrábek.
"Snažili se s firmou Johnson & Johnson navázat otevřený dialog, protože stovky tisíc jejích spotřebitelů požadují větší transparentnost dodavatelského řetězce či zavedení přísných kontrol na palmových plantážích. Bohužel česká pobočka na naše oslovení nereagovala a ukázala, jak si Johnson & Johnson váží názoru svých zákazníků," uvedl Hrábek.
Studie Greenpeace [2] nedávno odhalila, že některé největší nadnárodní firmy, které se zavázaly k politice tzv. nulového odlesňování, selhávají. Nedodržují tak závazky, které si samy stanovily, ani sliby, které daly svým zákazníkům. Právě Johnson & Johnson společně s firmami PepsiCo a Colgate-Palmolive si dle šetření Greenpeace vedou nejhůře. ,,Vyzvali jsme proto tyto firmy, aby se konečně chopily dlouho slibované zodpovědnosti a co nejrychleji začaly odebírat pouze trvale udržitelný palmový olej, tedy takový, který nemá na svědomí poškozování životního prostředí v tropech. Globální vedení společnosti Johnson & Johnson souhlasilo se setkáním se zástupci Greenpeace koncem tohoto měsíce. Chtěli bychom věřit, že firma sdílí naší vizi světa bez zbytečného kácení pralesů a chce se stát vzorem pro ostatní velké firmy, ale její dnešní jednání nás o tom nepřesvědčilo," uvedla koordinátorka globálních kampaní Greenpeace ČR Kateřina Holubová. [3] V dubnu probíhají podobné schůzky i s firmami Colgate-Palmolive a PepsiCo, kterým budou české podpisy rovněž doručeny.
Ke globální výzvě za záchranu pralesů před rozšiřujícími se plantážemi palmového oleje se jen v uplynulých několika týdnech přidalo přes 470 tisíc lidí, příčemž více než 12 tisíc podpisů pochází z České republiky. Povědomí o problematice palmového oleje se v Česku za posledních několik měsíců výrazně zvýšilo a lidé si obsahu palmového oleje ve výrobcích všímají. To potvrzuje i nedávný průzkum Českého rozhlasu, podle něhož se palmovému oleji ve výrobcích vyhýbá každý třetí tuzemský spotřebitel.