Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Přispívá e-komerce ke zlepšení životního prostředí?

16.02.2001  |  125× přečteno      vytisknout článek

enrgie +, odpady -

Převážná část odborníků na životní prostředí je přesvědčena, že e-komerce ke zlepšení životního prostředí přispívá. Někteří z nich však již nyní varovně zvedají prst a říkají : pozor, e-komerce přináší problémy, které bude třeba vyřešit. Materiál "Internet Economy and Global Warming : A Scenario of the Impact of E-Commerce on Energy and Environment" (Internetová ekonomika a globální oteplování : scénář dopadů e-komerce na energetiku a životní prostředí) , který připravilo Center for Energy and Climate Solution, se vyslovuje ve prospěch e-komerce. Důvodů, které podle materiálu mluví ve prospěch internetového obchodování je mnoho. Z údajů za léta 1997 a 1998 vyplývá, že při 8 procentním růstu americké ekonomiky se spotřeba energie v USA zvýšila pouze o 1 procento. Energetická "hustota", neboli množství energie spotřebované pro vyprodukování jednoho dolaru na výstupu, se zmenšilo během stejného období o tři procenta. Tyto údaje jsou dvojnásobným překvapením, protože právě v tomto období byla cena elektrické energie velmi nízká, takže byly dány předpoklady spíše pro nárůst její spotřeby. Joseph Romm, ředitel Center for Energy a zároveň hlavní autor zmíněné studie říká, že takový vývoj nebyl pozorován ještě nikdy předtím. Připouští sice, že na stagnaci spotřeby energie mohly ovlivnit i dvě mírné zimy v posledních letech a pokles energeticky náročné výroby oceli pro asijské trhy. Přesto je celý jeho tým přesvědčen, že globální vliv internetu na životní prostředí, především na množství škodlivých emisí COx a NOx, je nepopiratelný a je pozitivní. "Internet může přesunout celé budovy na www stránky a nahradit je pomocí software. Může nahradit papír a CD a nahradit nákladní automobily optickými kabely. To znamená významné energetické úspory. Náhrada papíru elektřinou je jen špička ledovce, internet může zlikvidovat reklamní katalogy, letáky a noviny" popisuje Romm možnosti vlivu internetu na globální klima. Dopad internetu Romm shrnuje do věty : Nikdo nebude plýtvat energií, kterou si nikdo nekoupí. Poukazuje tak na možnosti, které e-komerce nabízí : optimalizaci výroby, odstranění zbytečné nadprodukce, možnosti rychle reagovat na přání zákazníků a pomocí systému on-line objednávek produkovat pouze zboží o které je zájem, schopnost optimalizovat vytížení přepravců nákladu díky počítačům a komunikačním sítím a v případě zaměstnanců je může práce "přes internet" zbavit hodinových a úmorných cest v dopravní zácpě do zaměstnání a zpět. Pokud by se tento trend stal trvalým a díky internetu prohloubil, vědci odhadují že dojde ke zmenšení maloobchodní plochy o 1,5 miliardy čtverečních stop, skladovacích ploch o 1 miliardu čtverečních stop a k úbytku 2 miliard čtverečních stop kancelářských ploch. Úbytky spotřeby energie by pak představovaly ročně 53 GWh , což odpovídá zhruba 20 průměrným elektrárnám. Dalším přínosem pro životní prostředí by mely být úspory spotřeby papíru - předpoklad pro rok 2003 je pokles výroby o 2.7 milionů tun vůči dnešku. Tím by se množství emisí snížilo COx snížilo o 10 milionů tun. Zaznívají však i varovné hlasy. Scott Matthews z Carnegie Mellon Univesity v Pittsburgh , vědec zabývající se dopady technologií na životní prostředí, upozorňuje, že přeprava zboží k zákazníkům spotřebovává stále větší množství obalových materiálů a že stále rostou ceny za doručovací služby. V závěrech svých výzkumů poukazuje na to, že vliv internetových služeb na životní prostředí je spíše smíšený. Samotné hledisko snížení počtu nákupních center a úbytek dojíždění do megamarketů je sice nezanedbatelné, ale na druhou stranu dochází k prudkému nárůstu spotřeby obalových materiálů, které jsou z užitného hlediska výrobku jeho neproduktivní součástí. Jako příklad uvádí distribuci knih, která se na internetu velmi dobře uchytila. "Během jedné soboty bylo stovkou letadel a 9000 nákladními automobily doručeno více než 250 tisíc výtisku "Harryho Potera", které si zákazníci objednali prostřednictvím internetového obchodu Amazon.com. Zatímco dříve byla doručena do knihkupectví jedna krabice s deseti výtisky, dnes je díky e-komerci doručováno deset krabic, v každé po jedné knize. Je to dražší a platíme to všichni." Takový je jeden ze závěrů, který Matthews a jeho kolegové zveřejnili ve Spectrum Magazine, publikaci Institute of Electrical and Electronic Engineers. Bette Fishbein, z organizace Inform se sídlem v NY City, která se zabývá výzkumem životního prostředí, říká : "je dost pochybné, že e-komerce zachrání planetu tak jak je vyhlašováno. E-komerce může přinést snížení spotřeby energie, ale je zde obrovský nárůst obalů a znečistění leteckou dopravou. Spotřeba kancelářského papíru stoupla dvojnásobně od té doby co se masově rozšířilo užívání počítačů slibujících vznik kanceláří bez papírů (paperless office)". Joseph Romm však hájí své stanoviska : "E-komerce již přináší snížení spotřeby energie a redukci skleníkových plynů. Ekonomika rapidně roste, ale energetické nároky jsou od příchodu internetu mnohem nižší". Uvádí, že například internetový obchod spotřebovává 16x méně energie na jednotku plochy, než obdobný "kamenný" obchod. K nárůstu počtu počítačů, které spotřebovávají také elektrickou energii, dodává, že při zohlednění průměrné spotřeby normální počítačové sestavy 150 Wh, jasně převažují úspory energie, které počítačové technologie a internet přináší. Matthews naproti tomu namítá, že e-komerce je pouhý zlomek celkového obrazu ekonomiky, takže není rozumné vše redukovat na pouhé energetické požadavky a pokládá otázku : Když se e-komerce stane hlavní částí ekonomiky, co se stane s dnešní ekonomickou infrastrukturou postavenou na cihlách, maltě a asfaltu? Podle Fishbeina zatím e-komerce přináší zatím pravý opak toho co očekává J.Romm. Nová obchodní a distribuční centra rostou neuvěřitelnou rychlostí, stejně jako se stále zvyšuje obchodní plocha navzdory předpovědím, že lidé nebudou navštěvovat obchodní centra tak často. Obává se, že e-komerce zatím pouze povzbuzuje spotřebu, bez slibovaných pozitivních přínosů. 03.02.2001 podle série článků na Environmental News Network (ENN) Zdroj: www.infojet.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist