Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Co je e-Learning? (2)

27.01.2002  |  148× přečteno      vytisknout článek

Co je e-Learning? (2) Pokračování. Distanční vzdělávání e-Learning vychází z metodik pro distanční vzdělávání. Distanční vzdělávání se v současnosti uplatňuje zejména pro celoživotní vzdělávání dospělých a jednou z jeho elektronických forem je právě e-Learning. V této souvislosti uvedeme definici distančního vzdělávání Národního centra pro distanční vzdělávání ČR: Distanční vzdělávání (ve zkratce DiV) je definováno jako multimediální forma řízeného samostatného studia, v němž jsou vzdělavatelé (pedagogové) v průběhu vzdělávacího procesu trvale nebo převážně fyzicky odděleni od vzdělávaných (studujících). Jedná se tedy o vysoce individualizovanou výuku, v níž jsou studující méně závislí nebo zcela nezávislí na učitelích. Multimediálností zde rozumíme optimální možné využití všech distančních komunikačních a informačních prostředků, kterými lze prezentovat učivo a komunikovat na dálku – tj. tištěné materiály, magnetofonové a magnetoskopické záznamy, počítačové programy na disketách, CD či v sítích, videokonference, telefonická či faxová spojení, e-mail a případně televizní či rozhlasové přenosy. Hlavním objektem vzdělávacího procesu je studující, hlavním subjektem je vzdělávací instituce – nikoliv učitel. To je základní paradigma systému distančního vzdělávání, který má několik zásadních prvků a úspěšně funguje pouze tehdy, jsou-li tyto prvky zajištěny. Co je e-Learning? Než si podrobněji popíšeme technologii, zmíníme se o hlavních charakteristikách e-Learningu. - Distanční způsob vzdělávání s využitím technologií Internetu / Intranetu - Nástroj na zvyšování vzdělanostní úrovně zaměstnanců společnosti - Nástroj na testování znalostí zaměstnanců - Metoda na snížení nákladů na vzdělávání - Metoda na plynulé zařazení nových zaměstnanců - Podpora samostudia - Jedna z možností uchování firemní báze znalostí a rychlé aktualizace Otázka co není e-Learning je velice obtížná a je asi chyba ji pokládat a e-Learning vydělovat proti zbytku metod a nástrojů vzdělávání. Naopak metody a nástroje e-Learningu jsou využitelné v dalších oblastech, jak si ukážeme dále. Co však skutečně nebudeme považovat jako e-Learning aspoň v našem pojetí jsou výukové CD ROM (chybí možnost aktualizace a řízení – viz.dále), dále různé formy e-knih (zde chybí obvykle zpětná vazba a řízení). Tyto technologie jsou také použitelné pro vzdělávání, ale nemaji všechny atributy e-Learningu. Hlavní strategické důvody k e-learningu - globalizace procesů - vyžaduje globální tréning - \"bitva\" o talenty - zaměstnanci očekávají vysokou kvalitu vzdělávání - doba realizace - rychlost má význam ve společných řetězcích - integrace se zákazníky, dodavateli a partnery - učení napříč hodnotovým řetězcem je konkurenční výhoda - Internet - vhodná a pružná technologie z pohledu vzdělávání Složky e-Learningu e-Learning je vzdělávací technologie, která se skládá ze složek tvořících jeden celek systému. Vzdělávací systém je tvořen: - Obsahem vzdělání, tj. vzdělávací kurzy nebo moduly. Vzdělávací kurzy jsou tvořeny textovým, grafickým nebo multimediálním obsahem. Součástí kurzů jsou testovací moduly. Hlavním znakem kurzů e-Learningu je možnost interaktivity a vytvoření zpětné vazby pro studenta. Studující je neustále konfrontován s požadavky a pozná své slabiny ve znalostech. - Distribucí kurzů studujícím, která je realizována Internetem nebo Intranetem. V tomto prostředí se využívají internetovské standardy, zabezpečení a standardy kurzů pro komunikaci se systémem. - Řízením studia, procesem umožňujícím správou studentů, kurzů a sledování výsledků studia. Tento proces je orientován na manažery vzdělávání a poskytuje přehledy o úspěšnosti studentů a vyhodnocování jednotlivých kurzů. Obvykle existuje možnost komunikace se systéme pro řízení lidských zdrojů. To jsou hlavní části e-Learningu. Technologie je však realizována v mnoha variantách uvedeme si základní. Druhy studia z hlediska času a spolupráce: - Asynchronní kurzy, poskytované na vzdělávacích firemních nebo veřejných portálech. Student se může kdykoliv přihlásit a studovat podle potřeb. Je vhodné pro podnikové vzdělávání jako distribuce faktů a informací. - Synchronní kurzy, vytváření virtuálních učeben pro kolaborativní tréning, online semináře. Realizuje se pro vyšší úrovně vzdělávacích kurzů, obvyklé v open univerzitách. Problémem jsou vysoké nároky na přenosovou infrastrukturu a současně na kvalitu lektora. Student se musí přizpůsobit rozvrhu výuky. Realizace portálu z hlediska firmy: - Intranetový firemní portál, možnost vytváření výcvikových možností pro všechny zaměstnance, kteří mají přístup k firemnímu Intranetu. Vhodné pro velké firmy, firmy s mnoha lokalitami a s dobrou technickou infrastrukturou. Náročné na počáteční zdroje, firma si sama řídí nabídku kurzů. - Hostování u poskytovatele služeb, je méně náročnou formou vytváření vlastního portálu pro zaměstnance. Přístup je realizován pomocí Internetu, je tedy nutné mít dostatečnou konetkivitu. Méně náročné na počáteční zdroje, firma si sama řídí nabídku kurzů. - Veřejný vzdělávací portál, možnost selektivního výběru kurzů pro vybrané zaměstnance. Tento způsob je vhodný pro menší firmy, kterým se nevyplatí realizovat vlastní portál nebo hostování. V oblasti vzdělávacích kurzů musí být odpovídající nabídka kurzů. - Produktový vzdělávací portál, možnost selektivního výběru kurzů pro vybrané zaměstnance, kteří potřebují školení na specifické produkty. Nejznámější možnosti jsou v oblasti specialistů IT, např. firma Cisco. - Portály typu Open Univesity, možnost selektivního výběru kurzů pro vybrané zaměstnance, kteří potřebují školení na specifické kurzy a školení většinou manažersky orientované. Příprava kurzů. I v přípravě kurzů existují různé a různě náročné přístupy řešení. Vaše volba bude vycházet z možnosti vlastních zdrojů, spolupráce s dodavatelskými firmami. Na trhu se vytváří aliance a konsorcia k synergetické podpoře spolupráce vzdělávacích odborníků s kapacitami v oblasti IT. - Nákup licence hotových kurzů, tam kde existuje vhodná nabídka. - Příprava kurzů ze šablon o Vlastními kapacitami o Dodavatelsky - Realizace kurzů na zakázku dodavatelskými firmami Příště se budeme zabývat výhodami. Nové věci děláme snad proto ,že jsou výhodné. RNDr. Bohumil Havel, Infinity a.s. bhavel@infinity.cz Odkazy: Memorandum celoživotního vzdělávání memorandum.nvf.cz Národní centrum pro distanční vzdělávání serverl.csvs.cz Centrum tvorby elektronických kurzů, Projekt ELLA www.ella.cz Platforma eDoceo www.edoceo.cz Eurosměrnice KIS www.nkp.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Co je e-Learning? (2) no moodle
E-learning se vyvíjí a některé LMS neodpovídají pedagogickým požadavkům.
Moodle je prostředek, který podporuje konstruktivistický přístup ke vzdělání na principech web 2.0. http://www.pdcon.eu je oficiální moodle partner, zde se můžete dovědět více.
Autor článku
vloženo: 30.11.2009 09:15     vložil: Bohumil Havel Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist