Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rail no greener than road, truckers\' study finds

28.04.2002  |  123× přečteno      vytisknout článek

BRUSSELS - Transferring freight from road to rail is only slightly better for the environment and is not the cure-all that European Union politicians claim it to be, the trucking lobby said in a new study yesterday.

A report commissioned by the International Road Transport Union (IRU) found that factors such as road distances to rail terminals, less than full train loads and wasted space on trains meant energy savings compared to road were often marginal. The IRU hopes the evidence will help combat a political trend to boost the amount of \"combined transport\" where road freight is transferred to rail or waterways for a large part of its journey in an effort to reduce congestion and emissions. The study by German consultancies IFEU and SGKV compared the energy consumption of 14 European long-distance combined transport routes with the equivalent journeys by road alone. Energy consumption could be halved on certain routes, such as Antwerp to Milan, when containers only were put on to trains. But savings were far less when semi-trailers were used and often non-existent when whole trucks were put on trains, it found. The Community of European Railways estimates that rail transport uses one quarter the amount of energy that equivalent road journeys, with corresponding reductions in greenhouse gas emissions blamed for global warming. One reason for the stark difference in the claims is that carrying trucks or trailers on trains requires much more energy per tonne of freight carried than carrying bulk items such as coal. The European Commission wants to increase rail transport\'s share of freight transport to 15 percent from eight percent by 2020 and says it will boost combined road-rail-water transport. In 1970 railways carried around 21 percent of EU freight. \"For 20 years we have been hearing that combined transport is the solution,\" IRU Secretary General Martin Marmy told a news conference to present the report. \"Combined transport is more than anything a political tool which allows politicians to justify penalties and restrictions on road transport...and it permits them to avoid investment in (road) infrastructure.\" The IRU is campaigning against restrictions on truck traffic particularly on routes across or through the alps and wants more public money to be spent on roads. REUTERS NEWS SERVICE


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist