Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kužvart se snaží podstatně zkrátit dálnici D 3

24.06.2002  |  125× přečteno      vytisknout článek

Kužvart se snaží podstatně zkrátit dálnici D 3 Ministerstvo životního prostředí (MŽP) se snaží zablokovat výstavbu dálnice D 3 (Praha-Tábor-České Budějovice). Trvá na tom, aby se zrušil celý plánovaný úsek D 3 mezi Prahou a Meznem, kde je kolem řeky Sázavy oblíbená rekreační oblast. \"Naše záporné stanovisko k průchodu dálnice D 3 Posázavím se nezměnilo. Proti je i řada obcí,\" řekl Právu ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Dálnice D 3 má už v roce 2010 urychlit cestování z Prahy přes hraniční přechod Dolní Dvořiště do Rakouska. Obyvatelé posázavských osad se však obávají, že do krajiny, která se kultivovala staletí, vtrhnou s dálnicí kolony kamiónů a kolem ní vyrostou motoresty, čerpací stanice ilogistická centra. Kužvartovo ministerstvo proto požaduje, aby se na dálnici či rychlostní komunikaci zmodernizovala dnešní silnice I/3, kterou se jezdí z Mirošovic přes Benešov, Votice a Miličín do Českých Budějovic. Tato čtyřpruhová komunikace by v Mezně navázala na dálnici D 3. Oblast Posázaví by tak zůstala uchráněna od dálničních mostů. Naopak představitelé Jihočeského i Středočeského kraje jsou jednoznačně pro vybudování D 3 v původně navrhované trase, tedy od obchvatu Prahy přes Posázaví do Mezna a dál přes Tábor do Českých Budějovic. \"O trase se diskutuje už devět let a všichni jsme z toho unaveni. Co nejdříve by se ale měla zmodernizovat i silnice I/3. Vždyť Olbramovice, Votice, Miličín a některé další obce podél této silnice jsou na samé hranici dopravního kolapsu,\" upozorňuje hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. Zájem má i Rakousko Podle ministerstva dopravy a spojů (MDS) dálnice D 3 být prostě musí. Oddálení jejího dokončení by způsobilo hospodářské ztráty a poškodilo životní prostředí na jiných komunikacích. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling označil už dříve za hluboký omyl Kužvartův názor, že by tuto dálnici mohlo nahradit rozšíření silnice I/3. Denně jí totiž projíždí až devatenáct tisíc vozidel. D 3 by tedy silnici I/3 významně odlehčila a napomohla rozvoji jižních Čech. Navíc jde i o mezinárodní závazky. Rakousko chce totiž do roku 2010 rozšířit silnici z Unterweitersdorfu k hraniční obci Wullovitz a přechodu Dolní Dvořiště na rychlostní silnici. Ta se má na česko-rakouské hranici napojit na čtyřpruhovou komunikaci R 3, jež do Dolního Dvořiště povede z jihočeské metropole. V současné době jsou na 151 kilometrů dlouhé trase D 3 ve výstavbě jen úseky Chotoviny-Stoklasná Lhota a Stoklasná Lhota-Čekanice. Platné stavební povolení má rovněž úsek od čekanického mostu po už dokončený dálniční obchvat Tábora. Další výstavba D 3 mezi Prahou a Táborem závisí na schválení územních plánů pražského regionu, Středočeského kraje a Benešovska. K podpoře výstavby D 3 vzniklo před lety sdružení, v němž se velmi angažovali poslanec ČSSD František Vnouček, bývalý náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Braha a místopředseda ODS Miroslav Beneš. \"Poslaneckou iniciativou se nám v roce 1999 podařilo dálnici D 3 vrátit do vládou schváleného programu rozvoje dálniční sítě ČR do roku 2010 a na odstartování výstavby prosadit do rozpočtu potřebných 300 miliónů korun. Tím, že se letos v únoru u Chotovin začalo stavět, je už dokončení D 3 nezvratným procesem,\" je přesvědčen František Vnouček. Náklady přesáhnou šedesát miliard Celkové náklady na D 3 přesáhnou šedesát miliard korun. To však podle Vnoučka problém nebude. \"Financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury, a využít bude možné i peněz z fondů Evropské unie. Navíc se hlásí řada soukromých investorů. Ti ale potřebují, aby o trase D 3 bylo definitivně rozhodnuto a dál už se nezpochybňovala,\" zdůraznil. D 3 by podobně jako dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) mohl za své peníze postavit a pak až do splacení nákladů provozovat soukromý investor. Ministerstvo dopravy a spojů (MDS) ovšem popírá, že by v tom dělalo nějaké kroky. \"Stavba je zatím financována pouze ze státních prostředků,\" sdělila ČTK Ludmila Roubcová, tisková mluvčí MDS. MŽP dává zelenou rychlostní komunikaci Zatímco výstavbu dálnice D 3 Kužvart brzdí, zcela jiný postoj zaujal k dalšímu projektu, jenž by mohl zlepšit dopravní spojení do jižních Čech. Tím je rychlostní komunikace R 4, která by se měla stát jednou z dopravních tepen eurokoridoru Sever-Jih. \"Naše ministerstvo má zájem, aby R 4 byla vybudována co nejdříve,\" potvrdil Právu Kužvart. Zatím vede čtyřpruhová rychlostní komunikace od hlavního města přes Dobříš jen k Příbrami a právě na ni má R 4 navázat. \"Podle našeho projektu by mohla být R 4 do roku 2010 dokončena od Dubence u Příbrami přes Skalku, Milín, Lety, Čimelice a Mirotice do Písku,\" je přesvědčen předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D 3 Pavel Braha. Sdružení chce na podzim o rychlostní komunikaci R 4 jednat s MDS a předložit mu ucelenou koncepci výstavby včetně návrhu financování. V budoucnu by R 4 měla od Písku po trase dnešní silnice číslo 20 pokračovat až do Českých Budějovic a tam se napojit na rychlostní komunikaci do Dolního Dvořiště. Podle expertů je však podivné, že Kužvart tento projekt upřednostňuje před dálnicí D 3, když právě silnice č. 20, bez níž by R 4 skončila v polích, představuje už dnes velmi silnou ekologickou zátěž. Zdroj: Právo


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist