Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Splynutí s přírodou - Chrysler Natrium

02.08.2002  |  124× přečteno      vytisknout článek

Splynutí s přírodou - Chrysler Natrium Každá automobilka se ve svém vývoji zabývá tím, jak mimo jiné i co nejméně uškodit životnímu prostředí. Právě proto v našich vozech pracuje propracovaná elektronika, která řídí spalování tak, aby bylo do ovzduší vypouštěno co nejméně škodlivých plynů. Už nyní víme, že benzínový / naftový pohon je z hlediska ekologie překonaný. Další z konceptů, který využívá alternativní palivo je Chrysler Natrium. Projekt odstartoval před osmnácti měsíci a měl za úkol veřejnosti předvést, že i jiné pohony než na ropné látky mohou být z hlediska jízdních výkonů a komfortu přepravy srovnatelné. Speciální pohonné ústrojí je zabudováno v jinak klasickém vozu třídy MPV Chrysleru Voyager. Základem pohonu je substance \"Natriumbortetrahydrid\" ( NaBH4). Vzhledem k tomu, že v látce je obsažen jeden atom sodíku, jeden bóru ale hned čtyři vodíku, zdálo se konstruktérům velmi výhodné využít toho při získávání plynného vodíku, při jehož chemické reakci s kyslíkem na vodu vzniká elektrický proud, který už přímo pohání elektromotor. Konstruktéři zvolili tuto substanci z několika důvodů. Předně. NaBH4 je prakticky neškodná látka. Není jedovatá, toxická není to ani hořlavina ani výbušnina, proto na rozdíl od samotného vodíku je jeho skladování nepříliš složité. Právě skladování vodíku činilo největší problém při vývoji vodíkového pohonu, protože jeho skladování pod vysokým tlakem a nebo za velmi nízkých teplot bylo velkým technickým oříškem v případě, že by se vodíkové nádrže měly stát součástí běžných vozů. Celý pohonný systém včetně příslušenství je zabudován v podlaze vozu tak, aby byl co nejméně zmenšen komfort cestujících. Stejně tak, aby zůstaly zachovány dobré jízdní vlastnosti vozu díky nízko položenému těžišti. Vůz s tímto pohonem dosahuje největší rychlosti 129 km/h, což je rychlost sice nepříliš vysoká, ale na druhou stranu zase pro běžný provoz vcelku dostatečná. Stejně tak i zrychlení z 0 na 100 km/h za 16 vteřin je překvapivě svižné zvláště v případě, když si uvědomíme, že o pohon vozu se stará elektromotor o výkonu 35kW. Díky použití elektromotoru a jeho skvělé pružnosti ve všech otáčkách nebylo nutno ani použít převodovky. Jde zcela jistě o zajímavou konstrukci, ale těžko odhadovat, jakým směrem se konstrukce na této bázi bude ubírat, protože podle konstruktérů je cena tohoto vozu o poznání vyšší, než konkurenční koncepty využívající k pohonu vodík, který skladují pomocí složitých zařízení. Autor: Jan Pabouček


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist