Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auta na vodík bez úplného zázemí postrádají smysl

07.02.2003  |  131× přečteno      vytisknout článek

Auta na vodík bez úplného zázemí postrádají smysl Palivové články, do nichž se přivádí jen vodík a kyslík, přičemž vzniká elektřina, teplo a voda, nejsou ničím novým. Princip, jakým se v nich převádí energie chemické reakce přímo na elektřinu, objevil už před nějakými 160 lety velšský soudce William .Ještě donedávna však palivové články pracovaly jen v laboratořích a v exotických aplikacích. Tak například na amerických a kosmických výpravách se k výrobě elektřiny používají od roku 1965. \"Odpad\" z nich, tedy voda, je tak čistý, že jej mohou pít i kosmonauti. MEZITITULEK: Palivo placené elektřinou Konstruktéři na celém světě vyzkoušeli od poloviny 90. let na dvě stovky automobilů s palivovými články plněnými vodíkem, kolem 1600 elektrických generátorů na stejném principu a zhruba 1700 malých přenosných zdrojů. Uvedla to americká agentura EV World. Silnice plné čistých automobilů, které k pohonu nepotřebují deriváty ropy a z jejichž výfuků kape jen voda, však stále zůstávají vzdáleným ideálem. Důvod? Jednak závažné, ale odstranitelné technické překážky, jednak, jako vždy, peníze. Vodík je nejhojnější prvek ve vesmíru. Na planetě Zemi to platí také, ale s nepříjemným dodatkem: V přírodě je vždy vázán v nějaké sloučenině, například ve vodě. Oddělení vodíku a kyslíku vyžaduje energii, přesněji elektřinu. A získávat ji spalováním fosilních paliv by znamenalo prakticky negovat všechny přednosti plynu jako \"zeleného paliva\". S potřebou velkého množství elektřiny na elektrolýzu při přechodu na vodíkovou ekonomiku se vyrovnává jediný stát na světě - Island. Vděčí za to svým hojným zdrojům geotermální a vodní energie. Ostatní země, které sní o ekologicky čisté výrobě vodíku, budou muset investovat do rozvoje dalších vodních, slunečních nebo větrných elektráren. Naskýtá se ovšem ještě jedna zajímavá cesta, jak oddělit vodík z vody. Biotechnologie umožňují získat kultury mikroorganismů, které vytvářejí vodík jako vedlejší produkt své látkové výměny. MEZITITULEK: Hlavolam nabídky poptávky Další nesnáz spočívá v tom, že nádrž na plynný vodík, jež by obsahovala stejnou energii jako benzínová, by zaujímala zhruba 3000krát větší objem. Jediným řešením, jak vodík po rozlehlém území Spojených států přepravovat do dostatečně husté sítě čerpacích stanic, je stlačovat jej a zkapalňovat. Tím se však prodražuje jeho použití. Nabízejí se také alternativní technologie distribuce vodíku. K neslibnějším patří slitiny některých kovů, které mohou pojmout až tisíckrát více vodíku, než činí jejich objem. Jsou však těžké a opakovaným používáním křehnou. Vědci také pracují na vývoji uhlíkových nanotrubiček (drobounkých válečků uhlíkových atomů, které vstřebají ještě více vodíku než hydridy kovů). Jejich použití v palivových nádržích však ještě zůstává hudbou budoucnosti. Odborníci odhadují, že automobily s vodíkovým pohonem zdomácní na amerických silnicích někdy v letech 2010 až 2020, jak napsala agentura ABC. Do té doby je však třeba rozetnout bludný kruh poptávky a nabídky. Automobilky sice staví první drahé vozy s palivovými články, ale nehrnou se do sériové výroby. Potenciální zákazníci totiž nebudou kupovat vozy s novým pohonem, dokud nebude fungovat hustá síť vodíkových čerpacích stanic. Ta ovšem nevznikne, pokud poptávku po vodíkovém palivu nepodnítí hromadná výroba vozidel. Těžko ovšem někoho přemlouvat, aby kupoval drahý, byť ekologicky velmi šetrný vůz, a sháněl obtížně dostupné palivo, když si litr benzínu do svého starého dobrého vozu s kouřícím výfukem koupí na každém rohu za nějakých 14 centů. ZDROJ: Zdraví Věda a lidé


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
tak se podívejte na tuto adresu
http://www.mwm.cz/CD/c89.htm
vloženo: 30.12.2003 13:20     vložil:  Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist