Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zemní plyn zatím nemá v MHD větší uplatnění

17.04.2003  |  123× přečteno      vytisknout článek

Zemní plyn zatím nemá v MHD větší uplatnění Přestože stát finančně podporuje používání stlačeného zemního plynu v městské hromadné dopravě, zájem o provozování ekologických autobusů je mizivý. Situaci zhoršila skutečnost, že zatímco loni podnikatelé dostávali na systém CNG (jak se používání zemního plynu nazývá) dotace, letos jsou pro ně jen půjčky, a to 900 tisíc korun na jeden autobus. Dotace ve stejné výši mohou získat už jen obce v regionech vyžadujících zvláštní ochranu ovzduší . \"Vnímám to jako další zhoršení podmínek pro provoz eko-autobusů,\" prohlásil ředitel osobní dopravy ČSAD Havířov Dalibor Drlík. \"Fakt, že dotace mohou čerpat obce, nám nepomůže, protože ty nejsou vlastníky dopravních prostředků a těžko by dotaci přeúčtovaly,\" míní. Havířovský dopravní podnik patří k největším provozovatelům autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Má jich 42. \"Poskytovaná půjčka je úročena čtyřmi procenty, splatná pět let s jednoročním odkladem,\" uvedla mluvčí Státního fondu životního prostředí Lucie Králová. \"Pokud by dotaci nezískaly všechny podnikatelské subjekty, došlo by k deformaci tržního prostředí,\" zdůvodnila změnu finanční podpory. Vloni o ni požádaly jen dva subjekty - ČSAD Bus Ústí nad Labem a společnost First Transport Lines (FTL) z Prostějova. Letos zatím nikdo. Členové Sdružení dopravních podniků ani nepočítají s tím, že by o půjčku žádali. \"Šlo by o nesmírně nákladný projekt, o kterém musí rozhodnout vlastníci dopravních podniků, tedy města,\" uvedl výkonný ředitel sdružení Antonín Macháček. \"Autobusy s naftovými motory, které splňují kritéria normy EURO III, jsou k životnímu prostředí také dostatečně šetrné,\" zdůraznil. Pohon zemním plynem však produkuje podle hygieniků ve srovnání s naftou řádově méně oxidů dusíků a až tisíckrát méně pevných - zčásti karcinogenních - látek. Zavádění zemního plynu v MHD vázne i na nedostatku vozů a jejich ceně. Zatímco naftový autobus stojí zhruba 3,5 miliónu korun, za ten s motorem na zemní plyn zaplatí podnikatel nejméně o polovinu více. V Česku dnes jezdí jen asi sto takových vozů, takže se ani plynařům nevyplácí stavět čerpací stanice. \"Promrhali jsme spoustu času, zatímco Evropa pochopila význam zemního plynu v automobilové dopravě,\" míní Zdeněk Halada, jeden z průkopníků ekologických pohonů. \"Evropská komise přijala program, podle kterého by mělo do roku 2020 jezdit v zemích EU deset procent motorových vozidel s pohonem na zemní plyn. Nám však podobný projekt schází,\" řekl. Srovnání provozu autobusů na různý pohon plynový motor naftový motor náklady na PHM 4,80 korun/km 8 korun/km návratnost při zavedení plynového autobusu (60 000 km ročně) méně než 3 roky úspora nákladů při desetileté životnosti plyn. autobusu zhruba 1,1 miliónu korun Pramen: Jamot, a. s. ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist