Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kombinovaná doprava v Maďarsku

10.09.2003  |  146× přečteno      vytisknout článek

Kombinovaná doprava v Maďarsku Maďarsko patří ke státům se silnou tranzitní dopravou, a to především ve směru severozápad (SRN, Rakousko) - jihovýchod (balkánské státy). Maďarská vláda se proto snaží neustále rostoucí tranzitní silniční dopravu převést částečně na dopravu kombinovanou, která je příznivější k životnímu prostředí. Doprovázená kombinovaná doprava (RO-LA) Tento systém byl zaveden v Maďarsku v roce 1992 a v současné době je již nedílnou součástí dopravního systému v Maďarsku. Bylo na něj převedeno dokonce 13,4 % silničních nákladních vozidel v tranzitu. Operátorem tohoto systému je na maďarské straně společnost Hungarokombi. Provoz RO-LA se postupně vyvíjel a nyní je prakticky stabilizovaný. V současné době je v provozu denně 10 párů vlaků RO-LA, a to na relacích Szeged-Wels (Rakousko), Sopron-Wels a Szeged-Ljubljana (Slovinsko). Pozn.: Překladiště není přímo v Szegedu, ale v nedaleké Kiskundorozsmě a je někdy označováno Szeged-Kiskundorozsma; Poslední relace je v provozu od 1. listopadu 2002, dříve končila v pohraniční přechodové stanici Sežana (hranice Slovinsko/Itálie). V provozu byly i některé další relace, které se však neosvědčily, a byly proto po určité době zrušeny nebo upraveny. Např. u relace Budapest-Wels byl ukončen provoz v říjnu 2000, přičemž hlavní důvod byl nevhodný příjezd na překladiště umístěné v centru Budapešti. Počet přepravených silničních vozidel (kamionů) se postupně zvyšoval a v posledních letech se stabilizoval přibližně nad hranicí 100 tisíc. Konkrétně v roce 1992 bylo přepraveno 16 180, v roce 1993 cca 29 000 kamionů. V roce 1998 bylo poprvé překročena stotisícová hranice - bylo přepraveno celkem 101 924 kamionů. V roce 1999 se jejich počet nepatrně snížil, a to nejen z důvodu války (bombardování) v Jugoslávii, ale také omezeného počtu železničních vozů. V dalších letech byl však další nárůst, a tak v roce 2000 bylo přepraveno 102 235 a v roce 2001 již 111 083 kamionů. Při provozu je dosahováno poměrně velmi dobrých výsledků, což dokladuje vysoké využití kapacity vlaků RO-LA. V roce 2000 bylo dosaženo průměrné roční využití všech vlaků RO-LA 90,5 %; přičemž u relace Szeged- Wels 92,4 %, relace Sopron-Wels 91,0 %, relace Szeged-Sežana 84,9 % a relace Budapest-Wels 84,8 %. Na relacích RO-LA jsou přepravována především silniční vozidla z Turecka (35 %), Maďarska (30 %) a Rumunska (30 %). Od září 2002 je v provozu ještě tranzitní linka RO-LA mezi Rakouskem a Rumunskem, konkrétně mezi terminály Wels a Glogovat u Aradu. Jedná se zatím o 3 páry spojů týdně. MÁV vlastní nízkopodlažní vozy (řady Saadkms) a jejich vozový park se ještě rozšiřuje o dalších 50 vozů maďarské produkce. Kombinovaná doprava po Dunaji (Ro-Ro) Využití vnitrozemské vodní dopravy po Dunaji v poslední době je poměrně malé. Hlavním důvodem je omezení nebo znemožnění plavby přes Jugoslávii. Pro kombinovanou dopravu se tedy využívá úseku Dunaje směrem na SRN. Přeprava silničních vozidel (Ro-Ro) byla zahájena v roce 1992 na relaci Budapest-Passau (SRN). V současné době tuto relaci provozuje firma Lagermax (Budapest). Dva roky byla v provozu ještě také relace Györ-Kelheim (SRN). Nejvyššího počtu přepravených silničních vozidel bylo dosaženo v roce 1998 - cca 20,5 tisíce. Jedná se však též o přepravy nových osobních aut z montážních závodů. V dalších letech byl však určitý pokles, a tak v roce 2000 bylo přepraveno 13 213 a v roce 2001 pak 14 810 vozidel. Nedoprovázená kombinovaná doprava po železnici V 80. letech minulého století bylo dosahováno objemu přepravy až 2,5 mil. tun, přičemž se jednalo o přepravy převážně na východní trhy. Obdobně jako v ČR i zde změnou politické a hospodářské orientace došlo po roce 1989 ke značnému poklesu přeprav kontejnerů. První pravidelné spojení uceleným vlakem bylo zahájeno v roce 1992 na relaci Bremen/Hamburg -Budapest, vedoucí přes Českou republiku a Slovenskou republiku. Současné hlavní relace nedoprovázené kombinované dopravy jsou: Budapest-Hamburg, Budapest-jaderské přístavy (Koper), Budapest-Verona, Sopron- Hamburg, Sopron - Bukurešť, Sopron - Istanbul a Praha-Györ. Celkem je týdně provozováno 60 - 80 párů ucelených vlaků na 14 relacích. Jedná se především o přepravy kontejnerů, v malém rozsahu pak výměnných nástaveb a v ověřovacím stadiu také silničních návěsů (jednalo se např. o zkušební provoz relace Budapest-Gliwice s použitím košových vozů). Objemy nedoprovázené kombinované dopravy se od roku 1992 postupně zvyšují a v posledních lete ch jsou stabilizované (2,2 až 2,4 mil. tun). Překladiště, terminály V Maďarsku je celkem 19 překladišť kombinované dopravy, různého vybavení i označení. Z toho je nyní jedno překladiště pouze pro Ro-La (Szeged-Kiskundorozsma), jedno pouze pro Ro-Ro (Budapest). Více než 80 % objemu překládky se uskutečňuje v pěti rozhodujících terminálech, resp. překladištích - Budapest-Józsefváros, Debrecen, Szeged-Kiskundorozsma, Sopron a Záhony. Poslední z nich je v pohraniční přechodové stanici směr Čop (Ukrajina) a slouží především k překládce na vozy širokého rozchodu. Mimo těchto pěti jsou v Dohodě AGTC zařazena ještě překladiště Miskolc-Gömöri a Szolnok. Další překladiště kombinované dopravy menšího významu jsou Baja, Békescsába, Csepel, Györ 2x, Kaposvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pecs, Szeged, Székesfehérvár a Szombathely. Provozovatelem sedmi terminálů, resp. překladišť je společnost MÁV Kombiterminál Kft. Tato dceřiná společnost státní železnice MÁV Rt. (100% vlastnictví zřizovatele) byla založena v roce 1996. Kromě uvedeného překladiště Ro-La provozuje terminály: Budapest-Józsefváros, Óbuda, Szeged, Szolnok, Pecs a Szombathely. Provozovatelem jednoho překladiště v Györu, které je v provozu od roku 2002, je společnost Metrans Danubia Kft. V současné době je ve výstavbě nový terminál Budapest-Soroksár, který má nahradit nevyhovující překladiště Budapest-Józsefváros umístěné v centru města ve stísněných poměrech. Před dokončením je také rozšíření překladiště Baja (na Dunaji - jih Maďarska) pro přepravy Ro-Ro. Podíl kombinované dopravy na celkové nákladní železniční dopravě se neustále zvyšuje, a to nejen u státní železnice MÁV Rt., ale i u soukromé železnice GySEV (Györ-Sopron-Ebenfurt). Podíl kombinované dopravy činil u MÁV v roce 2001 v rámci mezinárodní nákladní dopravy 8,7 %. Ing. Ivan Novák, CSc., Dr. János Verbóczky Objemy nedoprovázené kombinované dopravy v letech 1992-2001 Rok 1992 1995 1998 2000 2001 tisíc tun 995 1059 2288 2390 2354 tisíc TEU 104,7 111,57 241,0 295,22 258,57 ZDROJ: LOGISTIKA


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist