Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Velké oči, nízké spory

20.02.2004  |  zdroj: EKONOM  |  123× přečteno      vytisknout článek

Republika sahá po miliardě eur z Fondu soudržnosti. Hádky o to, kdo bude výhradním partnerem Bruselu, způsobily, že strategie čerpání skončila třikrát pod vládním stolem.

Čtyři moderní železniční koridory, hotový dálniční obchvat Plzně, dostavba dálnic D1 do Hulína a D8 do Ústí nad Labem a Německa nebo několik nových čističek. To vše (a ještě mnohem více) by Česko rádo pořídilo za peníze z Fondu soudržnosti (Kohezní fond, viz box). Ten podporuje dopravní a ekologické projekty nadregionálního významu v ceně od deseti milionů eur výše.

Už teď je však jisté, že z některých dílčích záměrů sejde. A zbylé nejsou stále schváleny. Vláda minulý týden - už potřetí - nepřijala Celkovou strategii Fondu soudržnosti, kterou předkládá ministr pro místní rozvoj Pavel Němec. Jeho resort je řídícím orgánem pro čerpání této pomoci; podklady dodaly resorty dopravy a životního prostředí. \"Vláda jednání o strategii přerušila a odložila ho o týden,\" sdělila ředitelka tiskového odboru Úřadu vlády Anna Veverková.

Podle informací Ekonoma si oddechový čas vyžádal ministr dopravy Milan Šimonovský. S odůvodněním, že chce toto téma projednat na koaliční schůzce. Pokud kabinet Celkovou strategii požehná, vezme ji Brusel na vědomí. Řeč se dál povede pouze o realizaci jednotlivých projektů.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) je přesvědčeno, že republika vysílá opakovaným projednáváním strategie v řádu jedné miliardy eur (viz tabulku) do Unie špatný signál. A vidí za průtahy kompetenční spory: resortům dopravy a životního prostředí se nelíbí, že by MMR mělo mít konečné slovo, které úmysly se EU předloží a které ne. \"Nastal čas, abychom se soustředili na to, jak peníze čerpat, a ne na boj kdo s koho. Strategie musí být přijata,\" prohlašuje mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Petr Dimun.

MMR věří, že se spory s dopravou a životním prostředím podaří záhy zažehnat a že kabinet dá materiálu (projednávat se má 11. února, den po uzávěrce tohoto čísla Ekonoma) konečně zelenou. V okamžiku, kdy řeknou ministři \"ANO\", kompetenční tahanice končí.

Pro to, aby vláda rozhodla ve prospěch MMR, hovoří fakt, že si Brusel přeje mít pro využívání prostředků z Kohezního fondu nezávislého partnera. Doprava a životní prostředí nezávislými nejsou, protože jsou zapojeny do přípravy i posuzování projektů.

Ministerstva dopravy a životního prostředí však oponují, že právě ona by měla nést zodpovědnost za realizaci národních politik, kam podle nich doprava a životní prostředí patří. \"Když vláda strategii schválí, jednoznačně vymezí pole působnosti mezi všemi subjekty. Dokument se zašle Evropské komisi, pro kterou to bude potvrzení, že Ministerstvo pro místní rozvoj je řídícím orgánem Kohezního fondu. My pak budeme s Komisí jednat, aby se začaly realizovat co nejrychleji alespoň první z navržených záměrů,\" říká mluvčí MMR Dimun. Čerpání by mělo začít ještě letos a v dalších letech bude nabírat na intenzitě.

Po konzultacích s Bruselem o podobě české národní strategie pro oblast dopravy se některé prvotní představy ocitly mimo hru. Důvod? Šlo o záměry, které nejsou v souladu s \"evropským zájmem\" - tedy neodpovídají významu, který Fond soudržnosti, sledující vyrovnávání ekonomické úrovně členských zemí jako celku (viz box), z principu dotuje. anebo byly projekty málo stavebně připravené.

Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí, že na tento rozpor poukazovalo. Doprava se ohrazuje: EU teprve loni na podzim pojmenovala 29 transevropských tras u silnic a železnic (www.eu.int.com, sekce press room), které považuje za prioritu (tedy za evropský zájem). \"Tyto priority musejí tvořit základy všech projektů, pokud chtějí být financovány z Kohezního fondu,\" líčí první náměstek na Ministerstvu dopravy (MD) Antonín Tesařík. Tvůrci rozvoje české dopravní infrastruktury ujišťují, že se přizpůsobují za pochodu a že projektů bude vzhledem k finančním prostředkům, které Brusel Praze poskytne, rozhodně dost. MMR připomíná, že o některých záměrech se stále jedná. A dodává, že tyto rozhovory nejsou na závadu přijetí v kabinetu - jde prý jen o pravomoci.

Z podkladů pro koncept strategie, vypracovaným MD, splňují zatím kritérium evropského zájmu železniční projekty: modernizace traťových úseků Přerov-Olomouc, Červenka-Zábřeh na Moravě, optimalizace traťového úseku Benešov-Stránčice, úsek Plzeň-Stříbro a přestavba železničního uzlu Brno. \"V případě úseku Přerov-Olomouc a Červenka-Zábřeh na Moravě Unie už slíbila, že přispěje po sto milionech eur (odhad celkových nákladů na tyto dva projekty je 235,6 milionu eur, pozn. red.). Oba projekty jsou zpracovány do žádostí a nacházejí se na MMR,\" upřesňuje náměstek Tesařík. Modernizace úseku Ševětín-Veselí nad Lužnicí by se vzhledem k připravenosti projektu měla provést po roce 2006.

U silnic by mohl například projít silniční okruh Prahy v dálničním úseku D1: Vestec a Běchovice, Kojetín-Kroměříž a Kroměříž-Mořice. Zamítnuty byly naopak rychlostní silnice Kamenný Dvůr-Tisová a Nové Sedlo-Jenišov.

Smůlu má jako celek civilní letectví. Za eura nevznikne ani systém odbavování zavazadel na letišti v Praze-Ruzyni, ani tamní vzletová a přistávací dráha. Neuspěly ani představy o příští podobě vodních cest.


Co je co? Fond soudržnosti byl zřízen v roce 1994 pro pomoc vybraným zemím na národní úrovni, aby se co nejlépe připravily na vstup do hospodářské a měnové unie. V současném rozpočtovém období (do roku 2006) jsou příjemci Španělsko, Portugalsko, Irsko a Řecko. Fond financuje projekty v oblasti životního prostředí a transevropských dopravních sítí. Poskytnutí pomoci je podmíněno dvěma faktory: HDP (resp. HNP) na obyvatele, měřeno paritou kupní síly, nesmí u členského státu překročit 90 % průměru EU. A za druhé: každý stát musí postupovat podle programu hospodářského sbližování.

Kolik, kdy a dohromady ČR

Celkem eur (běžné ceny 2003) 2004 2005 2006

Fond soudržnosti

minimálně 837 212 800 282 747 200 237 168 000 317 297 600

maximálně 1 053 378 400 355 751 600 298 404 000 399 222 800

střední hodnota 945 295 600 319 249 400 267 786 000 358 260 200

Strukturální fondy 1 684 866 148

Celkem fondy 2 630 161 748


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist