Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

První kroky k trvale udržitelnému rozvoji

16.04.2004  |  zdroj: Moderní obec  |  125× přečteno      vytisknout článek

Na konci roku 2003 se k více než 530 evropským městům, obcím a regionům, které přijaly Chartu evropských měst směřujících k trvale udržitelnému rozvoji, tzv. Aalborgskou chartu, připojila česká města - Vsetín a Hradec Králové.

Obě města patří i mezi 144 měst z 22 států Evropy, které se účastní projektu Evropské komise Společné evropské indikátory trvale udržitelného rozvoje (ECI).

MOBILITA A MÍSTNÍ PŘEPRAVA CESTUJÍCÍCH

V Hradci Králové se sledování ECI už promítá do stěžejních programových dokumentů města, zejména do Programového prohlášení na léta 2002 až 2006, resp. jeho rozpisu do měřitelných ukazatelů.

Sledování prvního z vybraných indikátorů - Mobilita a místní přeprava cestujících - uskutečnil odbor strategického rozvoje města v prosinci minulého roku. Cílem bylo zjistit jednak počet každodenních cest obyvatel města, čas strávený cestováním, druh cesty a druh dopravy, jednak celkovou průměrnou denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob dopravy. Nejvýznamnějším sledovaným údajem byl podíl tzv. tvrdé dopravy (zejména automobilové) k dopravě měkké (MHD, pěší, cyklisti). Všeobecně se traduje, že na počátku 80. let 20. století byl tento poměr v našich městech 20:80 ve prospěch dopravy měkké a trendem že je zvyšování podílu tvrdé, tj. méně ekologicky výhodné dopravy. Z výsledků našeho zkoumání vyplynul podíl 21,73 % pro tvrdou dopravu ku 78,27 % pro dopravu měkkou. Pro srovnání: Evropská města udávají následující poměr - Oslo 43 %:57 %, Bristol 58 %:42 % či Maribor 57 %: 43 %.

Dalším sledovaným údajem byl počet cest na jednoho občana za den. Opět je žádoucí, aby jejich počet byl co nejnižší (velké množství cest vyvolává dopravní problémy či kolaps). V Hradci Králové je počet cest na osobu a den 2,37, v Oslo 3,14, Birminghamu 1,82 a Mariboru 2,14. Na území města Hradce Králové většina pravidelných cest (do zaměstnání či do školy) činí 54 %. Nesystematické (náhodné) cesty jsou zejména za nákupy - 29,5 % a za kulturou a rekreací - 16,5 %. Indikátor sleduje i průměrnou vzdálenost cesty, respektive dobu strávenou na jedné cestě. V Hradci Králové představuje jedna cesta 5,5 km - 16 min., v Birminghamu 6,7 km - 25 min., Oslo 11,9 km - 21 min. a v Mariboru 7 km - 25 min.

Pokud jde o počet cest, jejich vzdálenosti a délky, se tak obyvatelé našeho města chovají \"evropsky\" průměrně. Vedle toho si ale stojí velmi dobře z hlediska použití dopravních prostředků. Ve srovnání s ostatními městy preferují spíše ekologicky šetrnější typy dopravy. Je to povzbuzující zjištění. Naším cílem je tento příznivý stav udržet i v budoucnosti.

CESTY DĚTÍ DO ŠKOLY A ZPĚT

Hlavním cílem indikátoru - Cesty dětí do školy a zpět - je určit převažující způsob dopravy dětí z domova do školy a zpět. V Hradci Králové jsme jeho sledování rozšířili o zjišťování bezpečnosti dětí a kritických míst, které při své každodenní cestě musejí překonávat. Průzkum se uskutečnil mezi žáky základních škol v září 2003 během Týdne evropské mobility. Zúčastnilo se ho 90 % z oslovených 8600 žáků základních škol.

Způsob dopravy dětí do škol jsme sledovali podle pěti možných způsobů: pěšky, na kole, městskou hromadnou dopravou (MHD), autem a jiným způsobem, a to zvlášť za pěkného a zvlášť za špatného počasí. Zjistili jsme, že v našem městě chodí nejčastěji žáci do škol pěšky - v průměru 55 % (57 % za pěkného a 53 % za špatného počasí). Následuje MHD - 28 % a auto - 11 % dětí. Ostatní způsob dopravy (vlak, linkový autobus) využívají 3 % žáků a na kole jich jezdí za pěkného počasí 3 % a za špatného pouze 1 %. Pro srovnání: Ve slovinském Mariboru je situace obdobná jako v Hradci Králové - pěšky tam chodí 57 %, na kole jezdí 2 %, MHD 20 % a autem 21 % dětí. Naopak v italské Modeně se dopravuje pěšky jen 15 %, na kole 3 %; MHD 4 % a autem dokonce až 78 % žáků základních škol.

Můžeme konstatovat, že v porovnání s evropskými průměrnými hodnotami uspělo město Hradec Králové z hlediska trvalé udržitelnosti v dopravě žáků do škol velice dobře. Ekologický způsob dopravy využívají královéhradecké děti v průměru až o pětinu více (pěšky o 10 %, MHD o 8 % více, cyklistů je srovnatelný počet). Co se týče dopravy automobilem, jejíž větší intenzita způsobuje nejčastěji dopravní kolapsy a zhoršuje životní prostředí, jsme na tom o 18 % lépe, než je evropský průměr.

Pokud jde o bezpečnost cesty do školy v Hradci Králové, celkem 75 % dotázaných vnímalo cestu jako bezpečnou. Typickým důvodem ohrožujícím bezpečnost cesty byl označován rušný provoz (36 %), výskyt velké křižovatky a absence přechodů (12 %). Z odpovědí byla vytipována jednotlivá kritická místa na území města.

Výsledky, které jsme získali sledováním uvedených indikátorů, využívají pro svou práci nejen magistrát města, ale i dopravní podnik, městská policie, jednotlivé školy a další organizace včetně neziskového sektoru.

DALŠÍ SE PŘIPRAVUJÍ

V současné době má město Hradec Králové rozpracovaný indikátor Dostupnost místních veřejných parků a služeb a připravují se další dva - Kvalita místního ovzduší a Spokojenost občanů s místním společenstvím. Předpokládáme, že bude pokračovat i spolupráce s Regionálním environmentálním centrem pro střední a východní Evropu na programu Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj (TIMUR) a výměna zkušeností získaných sledováním indikátorů v rámci projektu podporovaného vlámskou vládou. Výsledky těchto průzkumů využijeme i při zpracovávání žádostí o finanční podporu ze strukturálních fondů EU, případně dalších finančních zdrojů.

Naše dosavadní poznatky jednoznačně svědčí o pozitivním přínosu sledování Společných evropských indikátorů trvalé udržitelnosti nejen pro fungování města a také pro jeho další rozvoj. Tento přístup proto vřele doporučujeme všem dalším městům a obcím.

AUTOR: VLADIMÍRA ŠILHÁNKOVÁ

AUTOR: KATEŘINA VYČICHLOVÁ

AUTOR: SOŇA KRÁTKÁ

odbor strategického rozvoje města,

Magistrát města Hradec Králové


Společné evropské indikátory trvale udržitelného rozvoje

Základní indikátory:

Spokojenost občanů s místním společenstvím

Místní příspěvek ke globálním změnám klimatu (v ČR se nevyhodnocuje)

Mobilita a místní přeprava cestujících

Dostupnost místních veřejných prostranství a služeb

Kvalita místního ovzduší

Doplňkové indikátory:

Cesty dětí do školy a zpět

Udržitelné řízení místní samosprávy a podnikání

Zatížení životního prostředí hlukem

Udržitelné využívání půdy

Výrobky propagující trvalou udržitelnost


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist