Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Krátce - různé

29.07.2004  |  132× přečteno      vytisknout článek

Krátce - různé

LIDÉ SE BRÁNÍ STAVBÁM DALŠÍCH SUPERMARKETŮ
Odpůrci supermarketů přitvrdili. Nespoléhají se již jen na petice, ale stále častěji se obracejí na soud. I když malých diskontních prodejen stále přibývá, spory jejich stavbu komplikují a protahují. Rozhodnutí soudu může znamenat i konec projektu. Na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu čeká Přerov. Sdružení Občané proti Penny Marketu (OPPM) bojuje za školní hřiště, na jehož místě chce investor postavit obchod. Lidé nejprve posbírali podpisy pod petice i pod žádost o vypsání referenda. Když neuspěli, podali žalobu proti rozhodnutí zastupitelstva. U soudu je rovněž stavba prodejny Lidl v Táboře. Ekologický právní servis (EPS) nyní podal žalobu proti krajským úředníkům, kteří vydali rozhodnutí pro výstavbu.

SVAZ PRŮMYSLU NECHCE SPUŠTĚNÍ OBCHODU S EMISEMI
Svaz
průmyslu a dopravy má výhrady k připravovanému systému obchodování s povolenkami emisí skleníkových plynů a požaduje, aby nebyl spuštěn. Nový systém, který by měl v evropských zemích začít fungovat od začátku příštího roku, by podle zástupců svazu diskvalifikoval evropský hospodářský prostor ve prospěch jiných regionů, například USA, Ruska či asijských zemí. Hospodářská sféra navrhuje hledat jiné mechanismy, které by byly globálně přijatelné a aby současně bylo možno dosáhnout omezení emisí skleníkových plynů, nikoli však za každou cenu a bez oběti konkurenceschopnosti evropského a českého průmyslu. Plán obchodování s povolenkami by podle svazu mohl přispět k poklesu celosvětových emisí v příštích letech maximálně o procento.

Prezident Václav Klaus včera podepsal nový správní řád. Ten bude platit od roku 2006 a obsahuje nová pravidla sjednocující postup úředníků. Změny nastanou například v nutnosti uplatnit při stížnosti námitky už v první instanci. Postupovat se tak má třeba ve sporech o stavbu dálnic, se kterými někdy nesouhlasí například ochránci životního prostředí. Odpůrci nějaké stavby budou muset přijít se všemi argumenty hned k první instanci, kterou jsou například obecní úřady, a ne až při případném odvolání. Má to zabránit obstrukcím a průtahům.
O obnovu řízení mohou požádat jen jeho účastníci, pokud přijdou s novými důkazy. Úřady v zákoně dostávají rovněž povinnost poskytnout účastníkům řízení požadované informace.

Přestože se situace pomalu zlepšuje, většina autovrakovišť má stále problémy s dodržováním norem týkajících se ochrany životního prostředí. \"Dvě třetiny zařízení, které se snaží likvidovat autovraky, nejsou v pořádku,\" řekl ředitel České inspekce životního prostředí Jan Slanec.
Autovrakoviště mají problémy například se špatnou evidencí nebezpečných odpadů, ale hlavně s přímým znečišťování životního prostředí. \"Tato zařízení často nesplňují ani základní kritéria, jako jsou třeba kanalizace s lapači znečišťujících kapalin nebo zastřešené místo pro rozebírání a nakládaní aut,\" řekl Slanec. Neodborné nakládání s nebezpečnými odpadními látkami na místech, která k tomu nejsou určená, ohrožuje především podzemní vody.

Patří příroda ochranářům?
Žiji ve Chráněné krajinné oblasti Železné hory a mám zkušenosti, o kterých píše pan J. X. Doležal. Na postavení psí boudy musí našinec se vší uctivostí poprosit o vyjádření jejich tzv. architektů, na cestách přírodou je tolik zákazů, že by snad člověk nesměl ani dýchat nebo si upšouknout. Je však s podivem, že těmto tzv. ochráncům nevadí v příkopech tašky s odpadem, kanystry s vyjetým olejem nebo vypouštění čističky do potoka a rybníka. Myslím si, že pokud by byl zachován všemocný ÚV, tito lidé by v něm určitě seděli.

Nasavrky - Lapací pasti na drobný hmyz nad vodními toky a rybníky na Chrudimsku instalovala zdejší Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Železné hory.
Na průzkumu druhů se podílí i Národní muzeum v Praze.
\"Chceme zjistit, jaké je u nás spektrum. Do pastí se zachytává drobný hmyz, o jehož výskytu jsme ani netušili, protože běžně uniká pozornosti. Tato technika odchytu je jedinou možností, jak se dozvědět víc,\" vysvětluje vedoucí nasavrcké Správy CHKO Železné hory František Bárta. Průzkum jedněch z nejmenších představitelů zvířecí říše trvá už šestým rokem a již se podařilo objevit druhy, které nebyly na žádném místě v Čechách a na Moravě objeveny.
\"Nemusíme ani jezdit do Afriky, u nás je hmyzu dost,\" směje se Bárta. Lapací pasti vypadají jako velké stany. Stojí letos v blízkosti rybníků a řek, odchyt se totiž zaměřuje na vodní druhy. Lidé je mohou vidět v okolí Kochánovic, Bojanova či v přírodní rezervaci Krkanka.
\"K pastím jsme umístili vysvětlovací tabule pro kolemjdoucí. Díky tomu jsme se nesetkali s vandalismem,\" dodává František Bárta.

Děčínsko - Hned na několika místech Labských pískovců letos pokračovala a v některých lokalitách ještě pokračuje likvidace křídlatky japonské a dalších invazních rostlin, které zaplevelují chráněnou krajinnou oblast. Na kombinovanou mechanickou a chemickou likvidaci, o kterou se starají pracovníci odborné firmy, vynaloží ochránci přírody zhruba sto tisíc korun.

\"Dvě třetiny zařízení, která se snaží likvidovat autovraky, nejsou v pořádku,\" sdělil včera novinářům ředitel České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Jan Slanec. Současnou situací se podle něj bude inspekce snažit zlepšit neustálým tlakem na provozovatele těchto zařízení. Autovrakoviště mají celou řadu problémů. Týká se to jak špatné evidence nebezpečných odpadů, tak přímého znečišťování životního prostředí. \"Zařízení často nesplňují ani základní kritéria, jako je třeba odkanalizovaná zpevněná plocha s lapači znečisťujících kapalin nebo zastřešené místo pro rozebírání a nakládání aut,\" informoval ředitel ČIŽP. Podzemní vody ohrožuje neodborné nakládání s nebezpečnými odpadními látkami na místech, která k tomu nebyla určena. Ke zlepšení situace by podle něj pomohla jasná definice toho, jak se starými auty nakládat. \"Ideální by bylo, kdybych si koupil nové auto a staré odevzdal výrobci, který ho zlikviduje. K tomu směřuje i legislativa, kterou v současné době přijímáme z EU, anebo ji sami tvoříme,\" řekl Slanec. Zvýšení kontroly si ČIŽP slibuje i od dubnové novely zákona o odpadech, která přesně určuje, co je autovrak a jak se má likvidovat.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist