Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Komunikační mix pro trvale udržitelný rozvoj

31.08.2004  |  128× přečteno      vytisknout článek

Komunikační mix pro trvale udržitelný rozvoj

Není to tak dávno, co jsme si mohli všimnout fólií červené kampaně Oskara na \"úplné pokrytí\". Na některých místech docela zodpovědně pokryly louky i lesy. V kampani se totiž na něco zapomnělo - na životní prostředí.

Marketingová komunikace patří mezi prvky, které nevytváří přímo zátěž životnímu prostředí, tak jako je tomu u marketingového prvku výrobek nebo distribuce (tedy logistika). Je spíše usnadňujícím faktorem, který podporuje strategie prevence znečištění a znovuobnovení zdrojů, o nichž se již dříve rozhodlo v rámci ekologického designu.

Myslet už na začátku

Navržení komunikačního mixu, jenž by podporoval podnikové snahy chovat se ekologicky, je velmi různorodým a složitým úkolem, při jehož plnění se musí vzít do úvahy široké spektrum zainteresovaných stran. V samém centru stojí dva prvořadé cíle, a to 1) environmentální vzdělávání zákazníků/spotřebitelů, 2) ustavení a udržování environmentální věrohodnosti produktu a firmy. Zaměření komunikačního mixu je skutečně různorodé - mezi cílové skupiny patří nejenom zákazníci, ale i zaměstnanci, akcionáři, obchodní partneři, státní úřady nebo ekologické organizace.

Zelené reklamy s otazníkem

Na počátku 80. let začal marketing náhle používat tvrzení, která by se dnes mohla nazvat ekologická. Jako by průmysl vycítil, že se objevila nová oblast, o kterou se spotřebitelé začínají zajímat. Naneštěstí se však poměrně často jednalo pouze o reklamní slogany, které nebyly řekněme založeny na skutečných vlastnostech výrobku nebo služby, jež by snad byly nějakým způsobem výjimečné z hlediska ochrany životního prostředí. Takové zneužívání volalo po nápravě. V roce 1992 vydala americká organizace FTC metodický pokyn, který usměrňoval \"zelená\" marketingová tvrzení. Avšak mnohé fráze a termíny jsou natolik běžné, že je lze jen těžko omezit. A tak zůstává tato oblast dále diskutabilní.
Výzkumy naznačují, že většina spotřebitelů \"zeleným\" reklamám příliš nedůvěřuje. Považují je za zkreslující, neúplné, či dokonce lživé či zavádějící. Z toho plyne, že by environmentální tvrzení měla být pokud možno specifická. To vyvolává pozitivní dojmy jak o výrobci, tak o produktu. V marketingu lze využít i ekologické orientace některých spotřebitelů a zdůraznit jejich osobní přínos tím, že zvolí šetrný výrobek. Dále se prokázalo, že spotřebitelé více důvěřují ekologické informaci, pokud je spojena s nějakou dobře známou, pozitivně vnímanou (ekologickou) organizací nebo nezávislou zkušební laboratoří. Důležitá je i implicitní informace obsažená v reklamě, zvláště pokud explicitní fakta nejsou k marketingu příliš vhodná.

Ekolabelling a životní cyklus

Dalším kontroverzním tématem ekologického komunikačního mixu je oblast ekolabellingu. Jedná se o programy třetí nezávislé strany, která produktu udělí \"nálepku\" hlásající pozitivní ekologické vlastnosti na základě splnění jistých standardů. Kontroverze spočívá v zajištění konzistence vědeckých postupů při hodnocení výrobků. V současnosti není zatím dostatečně propracováno hodnocení životního cyklu výrobků a také je v tomto systému až příliš prostoru pro finanční zneužívání, jelikož certifikace se poskytuje za poplatek. Z těchto a jistě i dalších důvodů se mnoho firem od ekolabellingu stále drží dále.
Implementaci zeleného marketingu samozřejmě nelze provádět odděleně od tradičního. Integrace do standardního marketingového rámce zajistí, aby podávaná informace zůstala i nadále konzistentní. Co může být pro firmu nové, je včlenění do širšího souboru organizací podél životního cyklu produktu.

Lucie Lustigová, doktorandka katedry ekonomiky životního prostředí VŠE Praha

Zdroj: Marketing & media


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist