Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Evropský den bez aut neměl auta zrušit

06.10.2004  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Evropský den bez aut neměl auta zrušit V rekapitulaci Evropského dne bez aut (HN 23. září) Pavel Baroch upozornil na řadu souvislostí mezi životním stylem a fenoménem automobilismu. Přesto bych rád s některými argumenty polemizoval.
Základní námitkou je samotné východisko článku. Evropský den neměl vytlačit auta z měst či docílit toho, aby se automobil jako dopravní prostředek přestal používat. To není ani možné. Společnost je na automobilu závislá v mnoha daleko důležitějších věcech, než je nákup v hypermarketu. A nejde jen o sanitky, hasiče a policisty.
I kdyby se nakrásně všechno zboží po republice dálkově přepravovalo po železnici, vždy bude třeba je přepravit (nákladními auty) z nádraží do obchodů. Stavíte-li dům, opět se bez auta neobejdete. Jste farmář a potřebujete distribuovat své produkty? Bez auta asi těžko. A tak bych mohl pokračovat.
Organizátoři se nesnaží lidem vsugerovat naivní představu, že když se naráz rozhodneme, budeme fungovat bez aut stejně, jen zdravěji, příjemněji, ekologičtěji a celkově šťastně.
Evropský týden mobility a den bez aut má mnohem méně ambiciózní cíl. Ani ten není jednoduše dosažitelný a samozřejmě mu nepomůže jediný den bez aut sám o sobě (viz příklad Bruselu, kde zakázali používat auta v neděli 19. září a v pondělí byly ulice zase plné).
Takové akce mají upozornit na problém. Na to, že nadměrné a nadbytečné používání automobilů vede k řadě negativních dopadů - od dopravních zácep, záboru prostoru, přes dopravní nehody až po smog, který vede k astmatům, rakovinám dýchacích cest. Výčet by mohl pokračovat. Dále Evropský den bez aut nabízí řadu alternativ - hromadnou dopravu, jízdní kolo, pěší chůzi anebo dokonce žádnou dopravu.
Problémy, které přílišná automobilová doprava přináší, jsou zjevné a objektivní a netýkají se jen ČR. Evropský den bez aut a řada podobných, byť menších akcí, směřuje k přehodnocení priorit.
Ještě k "souboji" výdajů na propagaci dne bez aut s reklamou na auta. Výrobci automobilů nesměřují propagaci proti dnu bez aut, ale do reklamy na své výrobky.
Pokud bychom tedy chtěli srovnat výdaje na propagaci šetrnější dopravy a propagaci automobilismu, museli bychom k 250 tisícům korun, kterými naše ministerstvo pomohlo městům zapojeným v akci, připočíst výdaje nevládních organizací a měst na propagaci těchto akcí, kampaně BESIP, reklamu autobusových společností, Českých drah a dalších železničních dopravců, dopravních podniků měst a podobně. Vzhledem k ekonomické síle zadavatelů by asi i tak auta vyhrála, ale poměr by určitě nebyl tak jednoznačný.
Autor je ředitelem odboru Ministerstva životního prostředí


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist