Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auta na vzduch (skoro) zdarma

08.10.2004  |  zdroj: EKONOM  |  127× přečteno      vytisknout článek

Auta na vzduch (skoro) zdarma Na pařížském autosalonu musel každý, kdo v oboru něco znamená, představit model s novými ekologickými technologiemi.

Návštěvníci pařížského autosalonu, který končí tuto sobotu, samozřejmě obdivovali především vozy, které se normálně na silnicích jen tak neobjeví. V uctivé vzdálenosti pozorovali luxusní limuzínu Maybach za pouhopouhých 503 000 eur nebo nové Ferrari 430. Salon se však nesl v jiném duchu - úspory a nové technologie. Napřed technologie.

VŠICHNI PRACUJÍ především na vývoji vozidel na palivové články anebo na vodík. Palivový článek zásobuje elektrický motor díky míchání vodíku, který je stlačen v zásobníku auta, s kyslíkem, který je nasáván z atmosféry. Ekologické výhody jsou výrazné: prakticky neexistují znečišťující emise, z motoru odchází pouze voda a chod je naprosto tichý. Nicméně problémy jsou stále ještě enormní. Především je to zajištění bezpečnosti skladování vodíku, který je vysoce hořlavý a výbušný, nízká autonomie dojezdu a vysoká výrobní cena. Nejdále jsou v tomto směru Japonci. Nissan X Trail FCV (fuel cell vehicle) je již prodáván v Asii i v USA.

Motor na stlačený vzduch je překvapením. Vynalezl jej Guy Ne`gre, bývalý motorový inženýr z F1, a na jeho využití pracoval více než 10 let. Teď už má jasno i pokud jde o auta - připraveny jsou dva typy CityCat's ve čtyřech verzích a MiniCat's ve dvou verzích. Vozidla jsou určena pro městský provoz a krátký dojezd. Většímu rozšíření zatím brání neexistující distribuční síť a prakticky řemeslná produkce. Cena je velmi podobná malým autům (kolem 7000 eur) a provoz je neskonale levnější než u běžného auta. Dokud však výrobu nepřevezme některá velká továrna, zůstane pouhou kuriozitou.

Pohon na zemní plyn má více šancí. Je již běžně užíván u autobusů a nákladních aut. V některých městech tvoří až třetinu městského autobusového parku. Rozvoji brání neexistence sítě plnicích stanic. Citroën na salonu představil svůj model C3 1.4iGNV, který přijde do distribuční sítě Citroënu na začátku roku 2005. Ve spolupráci s Gaz de France budou komercializovány i domácí plnicí stanice. Půjde prakticky o kompresor, který se připojí na plynový rozvod v domě, vyvedený do garáže. Dojezd na jedno naplnění je 500 km, což pro většinu cest dokonale stačí. Osobní auta na zemní plyn již začala být prodávána v jižní Kalifornii, kde se očekává vzhledem k velmi tvrdým emisním normám velký úspěch.

Vozidla s hybridním pohonem už jsou také na trhu. Pod jednou kapotou jsou dvě pohonné jednotky, elektrická a klasická benzinová. Velký úspěch zde zaznamenali opět Japonci, kteří již prodávají na celém světě Toyotu Prius.

Toyota představila i revoluční dieselovou technologii D-4D Clean Power. Japonci nikdy neměli dieselové motory rádi také kvůli emisím a pro svůj vnitřní trh je prakticky nenabízeli. Nyní se jim podařilo vytvořit motor s piezoelektrickým systémem, který vytváří vysoký vstřikovací tlak (180 Mpa), a tím zajišťuje účinnější spalování. Ve spojení s katalyzátorem, který simultánně snižuje emisi pevných částic a oxidů dusíku, dostal se tento vznětový motor hluboce pod požadované standardy Euro IV.

Stejným směrem jde i nabízený systém Stop and Start, který byl vyvinut v PSA a bude použit v modelech Citroënu C2 a C3 a v Peugeotu 1007. Při zastavení vozidla, např. v zácpě nebo před světly, motor automaticky vypne. Tím sníží nejen emise, ale i spotřebu paliva (o 10-15 %).

Kdo šetří, má za daleko víc než za tři. To je další trend, ve kterém automobilový průmysl skokově pokročil. Po letech, kdy se jednotlivé automobilky spojovaly, aby začaly vyrábět jeden motor pro řadu modelů (dokonce i různých značek koncernu), je letošní rok ve znamení sjednocování podvozků, které jsou upraveny pro více modelů. Dochází k neuvěřitelné uniformizaci, ale automobilky se ji snaží vyvážit větší možností personalizace, samozřejmě za příplatek. Uniformizace umožnila rozšířit i nabídku motorů. Některé modely vyšší třídy jsou dokonce sestavovány skutečně na individuální přání (Volvo 80, Phaëton od VW), což bylo dříve pouze doménou těch nejluxusnějších značek. Automobilkám se tak daří i s větší variabilitou šetřit náklady.

Co nás ještě čeká? V brzké době lze počítat s tím, že bude možno na přání prakticky všechna vozidla dodávat s tempomatem, automatickou klimatizací, s radarem pro zaparkování, sekvenční převodovkou (možná i s řazením na volantu) a s výfukem, který bude mít keramický filtr částic.

Již dnes existuje u Citroënu C4 a C5 systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu (pokud auto vybočí a není zapnuta směrovka, řidič je upozorněn vibracemi sedadla).

Ford zase zavádí nejen nastavitelný volant, ale i elektricky nastavitelné pedály. Systém je určen nejen pro enormně malé nebo vysoké postavy, ale i pro ženy, které si neodpustí řídit ve vysokých podpatcích.

Intenzivně se pracuje na ochranné kapotě, která výrazně sníží zranění chodců. Honda dokonce představila kapotu, z níž se nárazem vymrští hydraulické zvedáky, které chodce zachytí, a tak sníží počet nárazů lebky na kapotu až o 40 %.

Pracuje se i na infračervených detektorech na předním nárazníku, které zachytí jakýkoliv pohyb před jedoucím autem. Pokud systém vyhodnotí, že to vypadá na člověka nebo zvíře, řidič bude upozorněn zvukovým signálem.

Díky brzdovým čidlům počítač určí počet kilometrů, které lze ještě ujet do výměny, a to nejen podle stavu brzd, ale i podle techniky jízdy. Dnes jsou již montována na BMW Série 1.

Konečně se připravují i inteligentní pneumatiky, které budou pomocí čidel informovat řidiče nejen o poklesu tlaku v pneumatikách, ale například o stavu vozovky, náledí, zahřívání apod.

Pařížský salon tím však také ukázal, že doba, kdy bylo možné opravit si auto doma v garáži, je definitivně pryč.

AUTOR: Aleš Bluma, Paříž


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist