Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Poslanci jsou pro rychlé vyvlastnění

26.11.2004  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Poslanci jsou pro rychlé vyvlastnění I jeden člověk může být důvodem ke vzniku zákona. Kvůli Ludmile Havránkové nyní sněmovnou postupuje zákon, který má zjednodušit vyvlastnění pozemku, na němž jednou bude stát dálnice.
Poslanci ho včera propustili do třetího čtení a má velkou šanci, že v prosinci při rozhodujícím hlasování ve sněmovně uspěje.
Na začátku přitom stála právě Havránková, když se nedohodla na prodeji svého pozemku státu. To nyní brzdí další výstavbu dálnice D11 těsně před Hradcem Králové. "Nejsem proti dálnici. Chci jen hospodařit," říká Havránková a stále nevěří, že by nový vyvlastňovací zákon mohl být schválen.

Dálnice ve veřejném zájmu
Zákon má vyjmenované dálnice, rychlostní silnice a železniční koridory prohlásit za stavby ve veřejném zájmu. Ty lze už dnes podle paragrafů stavebního zákona vyvlastňovat snadněji.
Další zrychlení má přinést výrazné zkrácení lhůt pro předepsaná správní řízení.
K napsání zákona se spojili východočeští poslanci v čele s lidovcem Jiřím Hanušem. A nyní za ním stojí většina lidovců, sociálních demokratů i komunistů.
Nyní mají v rukou ještě další pádný argument: továrnu TPCA čili Toyota Peugeot Citroen Automobile. Konsorcium světových automobilek závod staví u Kolína právě proto, že vláda slíbila napojení regionu na dálnici do Hradce Králové a dál do Polska. Odtud mají kamióny vozit motory a převodovky pro tisíc aut denně.
"TPCA považuje za samozřejmé, že pokud se stát k něčemu smluvně zaváže, že to i dodrží," připomněl mluvčí kolínské automobilky Matěj Matolín.
Pokud by vláda závazek nedodržela, hrozí podle poslanců z hospodářského výboru sněmovny zemi pokles prestiže, a tím i ztráta dalších možných investic.
Pokud ale návrh zákona bude mít takovou podporu jako nyní, je pravděpodobné, že sněmovna lehko zdolá i případný odpor pravicového Senátu. Proti totiž jsou vedle poslanců-ekologů prakticky jen zástupci ODS.
Sněmovní většina přitom od počátku postupovala proti názoru vlády, která vždy pochybovala o právní čistotě předlohy. "I teď, po mnoha změnách, obsahuje návrh řadu legislativních nedostatků," soudí ministr a předseda Legislativní rady vlády Jaroslav Bureš. Žádné hlasité protesty z vládních lavic však nepřicházejí. Rychlá stavba dálnic patří mezi priority Grossova týmu.

ČSSD vyvlastnění nevadí
"Nic zvláštního se neděje. Zákon vychází z německého modelu. Bez možnosti vyvlastňování žádné komunikace nelze stavět," nesouhlasí právní expert a poslanec ČSSD Zdeněk Koudelka.
Navrhovatelům také nahrává, že úpravy legislativy o vyvlastňování ponechala Evropská unie v rukou národních států.
"Je iluzí se domnívat, že v regionu, kam nevede pořádné dopravní spojení, se podaří rozvíjet průmysl a snižovat nezaměstnanost," tvrdí poslanec ČSSD a bývalý ministr dopravy Jaromír Schling. Netají se také, že zákon je namířen proti ekologickým aktivistům. "To, co nyní trvá celé roky, by se mohlo zkrátit na měsíce," doufá Schling. Před šesti lety totiž paní Havránková prodala cestu přes své pole právě šedesáti ekologům. Když jí úřady pohrozily vyvlastněním, nechtěla jejich tlaku čelit sama. "Určitě se nevzdám, když to bude potřeba, tak se obrátím na evropské soudy," říká majitelka.
Snaha urychlit vyvlastňování kvůli stavbě dálnic není jediným případem, kdy stát omezuje práva vlastníků. Do této kategorie patří regulace nájemného či návrh na povinné dlouholeté pronajímání polí zemědělcům. "Tlak státu se stupňuje. Uživatelé, ať to jsou myslivci, stavební lobby nebo energetici, kteří přes naše pozemky stavějí svá vedení, mají nad námi navrch," tvrdí místopředseda Svazu vlastníků půdy František Janda.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist