Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Česká vláda řeší růst dopravy pozdě

05.01.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Česká vláda řeší růst dopravy pozdě Tři roky nezávislí odborníci vypracovávali studie pro zavedení mýtného v české silniční síti, aniž by se Ministerstvo dopravy o řešení zajímalo. Poté, co Německo mýtné pro těžká nákladní vozidla 1. ledna zavedlo, se předpokládá, že německé dálnice budou řidiči objíždět Českem, takže se zdejší silnice zcela zahltí. Tato hrozba přiměla ministerstvo k tomu, že návrh mýtného v zemi předložilo kabinetu již nyní, o tři měsíce dříve, než vláda uložila. Podle odborníků je to však stejně pozdě.
"Až o pětinu se zvýší intenzita dopravy po zavedení mýtného v Německu," uvedl ředitel odboru ministerstva dopravy Jiří Nouza.
"Domnívám se, že nárůst kamiónů oproti druhé polovině roku 2004 nebude vyšší než deset procent," soudí pak Otakar Vacín, ředitel Provozního úseku státního Ředitelství silnic a dálnic. Dodal, že mezi nejvíce zatížené komunikace patří dálnice D1 z Prahy do Brna, která už je dnes v nejhorším stavu ze všech dálnic.
Podle Martina Felixe ze sdružení českých dopravců Česmad Bohemia se naopak zatížení českých silnic zvýší jen o procenta a po čase se vrátí k normálu.
Statistika ministerstva dopravy však jasně hovoří o loňském razantním nárůstu, který měl dvě příčiny: zavedení mýtného v Rakousku, kvůli němuž řidiči z balkánských zemí jezdí do Německa přes Moravu a Čechy, a poté květnový vstup země do EU.
Zatímco začátkem roku 2004 přejelo české hranice průměrně 551 tisíc nákladních aut měsíčně, ve druhé polovině roku to bylo již přes 700 tisíc, v říjnu dokonce 811 tisíc kamiónů.
Přes hraniční přechod Rozvadov přejelo do konce listopadu 2004 zhruba 1,1 miliónu kamiónů v obou směrech. V období od ledna do dubna to však bylo pouze 175 tisíc kamiónů. Hraniční přechod Cínovec přejelo za prvních jedenáct měsíců roku 2004 v obou směrech 564 tisíc nákladních vozů a Folmavu 363 tisíce. Zvýšená intenzita těžké nákladní dopravy ničí povrch silnic i životní prostředí v jejich okolí.
Proč se státní orgány nedokázaly na novou situaci včas připravit, na to včera ministr dopravy Milan Šimonovský neodpověděl. Podle své mluvčí Marcely Švejnohové byl zaneprázdněn jednáním.
"Ministerstvo dopravy zaspalo. Dnes se začnou z peněz daňových poplatníků opravovat silnice, které zničí ti, kdo se budou vyhýbat mýtnému na německých dálnicích," uvedl stínový ministr dopravy za ODS Petr Bendl.
Bývalý ministr dopravy a nynější vysokoškolský profesor Petr Moos vyčítá české vládě i Evropské unii, že už před rozšířením unie nepočítaly s řešením dopravních otázek.
"Najednou stojíme před problémem, že nám přes republiku jezdí kamióny. Ale to jsme přece věděli, že tady tento problém bude," řekl nedávno Moos.
Peníze daňových poplatníků však na zvýšené potřeby oprav silnic po zahraničních kamiónech nestačí. Již nyní finance na údržbu a rekonstrukce chybějí.
Na výraznou opravu české silniční sítě by podle Vacína bylo potřeba asi šest miliard korun ročně, a to čtyři miliardy na silnice I. tříd a dvě miliardy na dálnice. "Pro podstatné zlepšení celé sítě dálnic a silnic I. tříd by bylo zapotřebí investovat tuto částku po dobu pěti let," říká Vacín.
Letos přitom na opravu a údržbu silnic I. tříd půjde ze Státního fondu dopravní infrastruktury 1,85 miliardy korun, což je pouze o necelá tři procenta víc než vloni. Podobná je situace i u dálnic - na jejich opravu půjde letos zhruba polovina požadované částky.
Němci otvírají další diskusi, str. 18


Kolik peněz jde na opravu komunikací
Dálnice a rychlostní silnice
Délka 848 km
Opravy a údržba 1,1 miliardy
Skutečná potřeba 2 miliardy

Silnice I. třídy
Délka 5 785
Oprava a údržba 1,85 miliardy
Skutečná potřeba 4 miliardy


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist