Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

HydrogenIX: vozidlo z české univerzity

21.01.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

HydrogenIX: vozidlo z české univerzity Vědci a studenti z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava (VŠB-TU) se pokusí uspět v mezinárodní konkurenci s nejnovějšími technologiemi v praxi. Jejich projekt HydrogenIX, což je koncept ekologického vozidla na vodíkový pohon, bude zanedlouho soutěžit o nejnižší spotřebu paliva v Eco-Marathonu firmy Shell.
Soutěž se uskuteční v květnu ve francouzském Nogaru. Ostravský projekt je prvním vozidlem akreditovaným do této soutěže z České republiky a teprve čtvrtým soutěžním vozidlem na vodík v Evropě.
Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie vědci využili soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou, které umožňuje využít k výrobě elektřiny vodíku jako palivového plynu.
"Konkurence pracuje s obdobnou koncepcí pohonu s palivovým článkem vodík-vzduch. Náš koncept ověřuje některé přístupy řízení a provozu palivového článku, které by měly zajistit vyšší účinnost a vyšší bezpečnost jeho provozu v mobilním prostředku. Tyto postupy je možné následně aplikovat pro budoucí komerční účely," uvedl Bohumil Horák z Laboratoře palivových článků VŠB-TU, která projekt vytvořila.
Výkon elektromotoru ostravského vozidla je pouhých 200 W. Vědci budou dělat poslední testy v březnu a dubnu, loni však jejich vozidlo urazilo 1500 kilometrů s jedním litrem paliva. Zatím nejlepší světový výkon soutěžního vozidla na vodík drží konkurenční tým ze Švýcarska. Loni v soutěži ujelo na litr paliva vzdálenost 1800 kilometrů. "Chceme se k tomuto výkonu nejen přiblížit," dodal Horák.
Na projektu se podílí sedm specialistů VŠB-TU Ostrava, dva vědci z Technické univerzity v Košicích, ale také doktorandi a studenti obou škol. Projekt financují sponzoři a škola, která v této oblasti spolupracuje například s Českou energetickou agenturou, Technologickým centrem Akademie věd, firmami LabTech, Siemens, Ballard a Heliocentris.
Využití vodíku jako paliva není při dnešních cenách za ropné produkty reálné, především pro to, že je jeho výroba velmi drahá a není připravena infrastruktura, která by umožnila vyrábět a distribuovat vodík bezpečně a v dostatečně velkém množství. Vodík se totiž v pozemských podmínkách téměř nevyskytuje v čisté formě.
Hlavní výhodou vozidla na vodíkový pohon je ale čistota spalování. Pokud se vodík jako palivo použije v motorech s vnitřním spalováním nebo v palivových článcích, vznikne tepelná, mechanická či elektrická energie a neškodný produkt - voda.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist