Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Opel a Mercedes chystají dieselové hybridní auto

26.01.2005  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Opel a Mercedes chystají dieselové hybridní auto Přestože naftové motory mají na novou technologii nalákat více Evropanů, vybraly si automobilky Mercedes-Benz a Opel pro premiéru svých hybridních konceptů Detroitský autosalón. Astra GTC a Mercedes třídy S se tu představily se světovou novinkou, duálním hybridním systémem, na kterém obě značky pracovaly společně.

AUTOR: Jakub Stehlík

Oproti běžným hybridním systémům pracuje duální zařízení koncernů General Motors a Daimler Chrysler hned se dvěma do série zapojenými elektromotory. Až dosud se u hybridních aut nacházel pouze jeden. Elektromotory jsou podle údajů Opelu tak kompaktní, že zabírají místo asi jako konvenční převodovka. Duální hybridní systém už General Motors testuje v praxi, na 335 městských autobusech v Severní Americe.

Spotřeba klesá až o čtvrtinu
Zatímco japonské značky s úspěchem montují hybridní pohon do aut se zážehovými motory, obě evropské automobilky vsadily na naftu. "Vznětový motor jsme zvolili záměrně. Podle nás nebude v Evropě v blízké době po hybridech s benzínovými motory velká poptávka," řekl při premiéře astry ředitel Opelu Hans Demant.
Praxe je však zatím jiná. Na hybridní toyotu s pohonem benzín-elektřina musejí Evropané čekat až půl roku, automobilka nestačí pro velký zájem vyrábět. Vznětový motor, který je konstrukčně úspornější než zážehový, může však trh s hybridními vozy v Evropě překvapivě rozhýbat. Odhady počítají s půl miliónem hybridních aut do roku 2008, v USA má tou dobou jezdit 1,2 miliónu hybridů. Samotná toyota letos vyrobí 300 000 hybridních modelů.
Mercedes i Opel se shodují, že jejich technologie dokáže snížit spotřebu až o 25 procent. Hybridní astra se má spokojit se čtyřmi litry nafty na sto kilometrů, velký mercedes se sedmi.

Výkonem proti konkurenci
Elektromotory astry jsou napájeny NiMH akumulátory, které ochlazují ventilátory. Baterie jsou uloženy v prostoru pro rezervní kolo. Mercedes má baterie v zavazadlovém prostoru, jejich kapacita je bezmála dvě kilowatthodiny.
Obě evropské novinky sázejí na výkonné motory, které zatím autům z Japonska většinou chybějí. "Až dosud měla hybridní auta spalovací motor se středním nebo malým objemem," říká na adresu konkurence člen představenstva koncernu Daimler Chrysler Thomas Weber. "Naše řešení vynikne především se silnými agregáty."
V luxusní S třídě mercedesu pracuje čtyřlitrový naftový osmiválec s výkonem 260 koní a dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 70 koní, které těžkou limuzínu rozhýbou na stokilometrovou rychlost za 7,6 vteřiny. Udávaná sedmilitrová spotřeba platí pro auto s bezestupňovou převodovkou 7G-Tronic. Mercedes slibuje, že připojení elektromotoru řidič ani nepostřehne.
Hybridní astru pohání turbodiesel o objemu 1,7 l s výkonem 125 koní a dva elektromotory s výkonem 40 a 54 koní. Hybridní systém funguje tak, že elektromotory připojují svůj výkon k výkonu spalovacího motoru nebo mohou na kratší vzdálenost pohánět auto samy. Způsob pohonu řídí elektronika, na stovku astra zrychlí za méně než osm vteřin.
Zdá se však, že se Japonsko svého náskoku ve vývoji hybridních aut lehce nevzdá. Na americký trh nedávno dorazila hybridní Honda Accord, která na sto kilometrů dokáže zrychlit už za 6,5 vteřiny.

Investice se vrací pomalu
Sériovou výrobu detroitských novinek zatím nepotvrdila ani jedna automobilka, oba modely jsou na ni ale prakticky připraveny. Mercedes však přídavnými elektromotory vybaví nejspíš až novou generaci třídy S, která se objeví letos na podzim. Pravděpodobný start se tak posune do roku 2006. O rok později má do prodeje přijít také hybridní volkswagen, neméně aktivní ve vývoji této koncepce je i BMW.
Cena hybridní technologie se v současné době pohybuje na hranici 3500 dolarů. Výrobci přitom nepředpokládají, že by její cena měla do budoucna výrazně klesnout. Především kvůli drahým surovinám, které jsou potřeba k výrobě baterií. Motoristům, kteří do novinky investují, se jejich peníze začnou vracet až po ujetí 200 000 kilometrů. Některé státy se však jejich ekologickou uvědomělost snaží ocenit různými úlevami. V USA existují pro hybridní auta speciální parkoviště nebo jízdní pruhy ve městech. A ve Velké Británii nemusí jejich majitel platit mýtné za vjezd do centra Londýna.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist