Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nová technologie pro kamiony

03.02.2005  |  zdroj: Český rozhlas  |  126× přečteno      vytisknout článek

Nová technologie pro kamiony Moderátor (Zdeněk Lokaj):
V úvodu dnešního Motožurnálu jsme si povídali o nové technologii, díky které se snižuje podíl škodlivin ve výfukových plynech. Pomůže navíc dopravcům získat úlevy v podobě nižší silniční daně i mýtného, protože jejich kamion bude splňovat ekologické normy Euro 4 a Euro 5. Princip je jednoduchý. Do výfukových plynů se přidává speciální látka, která není nic jiného než močovina. Díky té s oxidy dusíku rozloží ve speciálním katalyzátoru na vodu a dusík, a to už není nic škodlivého. Vy jste měli celý Motožurnál možnost posílat své dotazy na toto téma. A na ně teď odpoví Karel Václavík ze společnosti Daimler Chrysler. Dobré odpoledne.

Host (Karel Václavík):
Dobré odpoledne.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Pane Václavíku, týká se tato technologie jen nových aut nebo se bude montovat i do starších kamionů? Ptá se nás posluchač z Plzně.

Host (Karel Václavík):
Technologie SCR je technologie, která se skládá, jednak ze zásahu do vlastního motoru, čili ze změn na motoru, plus úprav na výfukovém potrubí, přesněji řečeno na zpracování výfukových plynů. Z technických důvodů a z důvodů hospodárnosti se nepovažuje za účelné doplňovat tuto technologii do starých vozidel, poněvadž by byla ta náročnost příliš drahá.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Já jenom, abychom osvětlili co je to SCR?

Host (Karel Václavík):
SCR je selektivní katalytická redukce, což je vlastně ten systém, který jste popisovat v úvodu, znamená to, že tedy vstřikováním roztoku močoviny do výfukových, do horkých výfukových plynů, jejich přivedením na katalyzátor se rozkládají škodlivé oxidy dusíku ve výfukových plynech na dusík, který je normálně v ovzduší obsažen, a vodu.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
A nebude tato technologie příliš drahá?

Host (Karel Václavík):
Samozřejmě pro splnění předpisů Euro 4, nebo dokonce Euro 5, které jsou v současné době připraveny pro nákladní automobily, každá technologie bude znamenat určité náklady. Technologie SCR je o něco dražší nežli porovnávaná technologie zpětného vedení výfukových plynů v pořizovacích nákladech, to znamená v tom prvním kroku, který musí uživatel udělat. Mělo by se mu to rychle vrátit v tom, že provozní náklady technologie SCR jsou nižší díky tomu, že technologie SCR zaručuje nižší spotřebu paliva nežli stávající, to znamená ve srovnání s zpětným vedením výfukových plynů ještě výraznější snížení spotřeby paliva, dále to neznamená žádné zvýšení údržbových nákladů, oproti technologii zpětného vedení výfukových plynů, kde se přepokládá čištění těch výfukových filtrů a co je velice důležité rovněž u tohoto systému je vyšší spolehlivost provozní a možnost spalování paliva s vyšším obsahem síry, se kterým se provozovatelé na některých trasách setkávají i v Evropě. Z hlediska spolehlivosti provozu je to samozřejmě to důležité, že systém v případě nedostatku toho přídavného paliva Ad blue je schopen bez problémů pracovat dál, aniž je jakýmkoliv způsobem omezen, nedochází tady k žádnému zanášení výfukového filtru, který může způsobit výpadek v provozu a podobně.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Ano. A bude se něco podobného montovat i do osobních aut, ptá se nás Pavel z Prahy?

Host (Karel Václavík):
Tento systém je vyvíjen pro velké nákladní automobily, protože velkými nákladními automobily prochází poměrně veliké množství spalin, pro osobní automobily se tento systém příliš nehodí, protože v osobních automobilech se již delší dobu používá systém zpětného vedení výfukových plynů, bude ten, zejména teda v těch prvních krocích, to znamená Euro 4, preferován před obdobným systémem pro osobní vozy.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
A poslední otázka, velmi stručně, nebude mít tato technologie nějaký nepříznivý vliv na životní prostředí nebo je to naprosto bezpečná technologie, řeknu-li to lidsky?

Host (Karel Václavík):
Co je to, ta otázka, co je to naprosto bezpečná, já se osobně domnívám, že teda tento systém je velice bezproblémový, z hlediska vlivu na životní prostředí, protože samy předpisy Euro 4 a Euro 5 znamenají snížení vlivu nákladních automobilů na životní prostředí. To provozování tohoto systému nepřináší žádné nebezpečí, poněvadž je přídavný roztok močoviny, který s používá jako vstřikovaná látka do výfukových plynů, je nejedovatý, ne, bezbarvý, synteticky vyrobený, nezápachový, a je z hlediska nebezpečnosti pro otevřené vodní zdroje zařazen do té nejnižší skupiny nebezpečí.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Možná bychom mohli říct, že močovina je vlastně odpadní materiál.

Host (Karel Václavík):
Močovina je odpadní materiál, močovina je látka, která se již léta používá v textilním průmyslu, zemědělství, kosmetickém průmyslu, ve farmaceutice a podobně. Zatím s tím nebyly nikdy žádné problémy.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Na vaše otázky dnes odpovídal Karel Václavík ze společnosti Daimler-Chrysler. Děkuji za váš čas a těším se někdy na slyšenou.

Host (Karel Václavík):
Děkuji za pozvání.

Moderátor (Zdeněk Lokaj):
Přátelé, dnešní Motožurnál je na svém konci, ještě připomenu, že na našich webových stránkách motozurnal.automix.cz neleznete kandidáty na titul Motocykl roku 2005, mezi nimi napříkla skútry a mopedy, Peugot Ludic Blaster, Piaggio x9 500 Evolution a Jahaha YP 400 Majesty. Příjemné odpoledne s dalšími pořady Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu přeje Zdeněk Lokaj


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist