Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Falešné tóny ve hře o etické podnikání

08.03.2005  |  zdroj: HN  |  128× přečteno      vytisknout článek

Falešné tóny ve hře o etické podnikání Pojem sociální odpovědnost firem má konjunkturu. I firmy, které ještě nedávno tvrdily, že pro tuto disciplínu není v bilancích kolonka, školí zaměstnance na téma, jak přijmout výzvu sociální odpovědnosti. I Světové ekonomické fórum reagovalo založením sekce Sociálně odpovědný podnikatel.
Odkud ta vlna zájmu? Především je hnána čerstvou vzpomínkou na skandály a podvody velkých korporací v USA i Evropě. Bublinu zájmu dofukují zprávy o stěhování pracovních míst z průmyslově vyspělých do "levných" států spojené s úbytkem pracovních míst.
O sociální odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility, CSR) se hovoří jako o "nově probuzeném svědomí firem". To je omyl. Sociálně odpovědné firmy existovaly vždy. Připomeňme si staromódně znějící rčení, podle něhož "bohatství zavazuje", které vedlo podnikatele už v 19. století k výkonům, jež pozvedaly kvalitu života zaměstnanců. Či o něco mladší heslo eticky operujících podniků "Čiň dobro a mluv o tom", nebo pozdější "Čiň dobro a způsob, aby o tom mluvili jiní." Zřejmě ne nadarmo jedna účastnice konference o odpovědnosti poznamenala, že podle ní jde "jen o oprášení Baťovských principů podnikání". Nejen podle ní.
Období obrovského boomu CSR jsme zažili před rokem 1989. Zůstaly po něm kulturní domy, sportovní a zdravotní střediska, dokonce bytová výstavba. Výsledky oktrojovaného přerozdělování v době, kdy bylo jedno, jak podnik hospodaří. Návrat k takovým praktikám v době, kdy konkurence nutí podniky odpovědně hospodařit, by celé věci jen ještě více uškodil.
Je v pořádku, když se CSR vykládá jako manažerská strategie, která má podniku vylepšit pozici v soutěži. Konec konců, stále více zákazníků se rozhoduje o koupi produktu i podle toho, od jakého výrobce pochází. Studie z USA i západní Evropy dokazují, že podniky, které se chovají sociálně odpovědně, si dokáží upevnit nejen pozici na trhu, ale i lépe prodávají. To prospívá oběma stranám.
Přesto v těch aktivitách znějí falešné tóny. Základním posláním podniků v tržním prostředí je výroba kvalitního, cenově dostupného zboží a dosahování přiměřeného zisku. V tržním prostředí je suverénem zákazník, ne výrobce. Pokud podnik tento požadavek plní, pomáhá také zmnožovat blaho ve svém okolí. Odpovědná firma nepotřebuje nálepky. Prostě koná odpovědně. A někdy koná odpovědně i tehdy, snaží-li se udržet či vylepšit své postavení i za cenu opatření, která jdou zdánlivě pro-ti CSR, například při racionalizaci, která může stát pracovní místa.
Jistě, ti, kdo volají po novém přerozdělování, si mohou být jisti přízní publika. Stejně tak se tleská těm, kdo v podnicích vidí dojné krávy. I proto se na Světovém ekonomickém fóru v Davosu připomnělo: "Přes všechnu euforii nad CSR: Pokud se bude na podniky klást více požadavků, než unesou, potlačí to jejich aktivity."
Ochrana životního prostředí, ohleduplnost a slušné zacházení se zaměstnanci, naslouchání společenským potřebám ne kampaňovitě, ale dlouhodobě, to je CSR, která je součástí rozvojové strategie každého solidního podniku. Možná, že jich díky nově probuzenému zájmu o sociální odpovědnost přibude. Pokud ano, tak ona bublina zájmu, než praskne, splní svůj účel. Pokud by to měla být jen vývěva, která z podniků vysaje další prostředky, které by mohly být jinak věnovány na vývoj, výzkum a podobně, tak by to tak dobré nebylo.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist