Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ropu čeká derniéra

15.04.2005  |  zdroj: EKONOM  |  128× přečteno      vytisknout článek

Ropu čeká derniéra Světové společnosti vynakládají miliony dolarů na vývoj nových pohonných hmot.

Jsou to paradoxy: Dolar je blízko dvouměsíčního maxima vůči euru, což odborníci přisuzují momentálnímu poklesu ropných cen (a politice Fed). V Rakousku už stojí litr nafty poprvé více než jedno euro. Pro běžné lidi to znamená, že ročně zaplatí za pohonné hmoty asi o sto eur více. Na motorovou naftu přitom v Rakousku jezdí zhruba sedm z deseti nových automobilů.

Rozporuplné zprávy, rozdílné názory na další vývoj. Jedno se však zdá jisté: ropná krize ještě nenastala, ale významná role ropy v novodobých dějinách lidstva už se chystá na derniéru. Na rozdíl od první ropné krize v sedmdesátých letech minulého století to však nebude náhlá smrt: přípravy na svět bez ropy se stále více stávají součástí strategie všech významných světových firem.

Ropné společnosti těží ropu a plyn ze stále větších hloubek a používají k tomu nejnovější technologie, avšak pro jistotu už teď masivně investují i do budoucnosti. Společnost Royal Dutch/Shell se tak zabývá výzkumem nových paliv, zejména vodíku, a také využitím biomasy, sluneční energie a větru.

Automobilka General Motors podepsala s americkým ministerstvem dopravy dohodu za 88 milionů dolarů, podle níž vyrobí 40 vozidel na vodíkové palivové články a bude dále tuto technologii rozvíjet. O náklady projektu se podělí s ministerstvem napůl. Program je pětiletý a rozvine se ve Washingtonu, New Yorku, Kalifornii a Michiganu. Další dohodu s ministerstvem podepsala společnost Shell Hydrogen, která buduje pět stanic na doplňování vodíkového paliva. Partnery projektů je i armáda Spojených států a společnosti Quantum Technologies z kalifornského Lake Forest, které poskytnou prostory pro uschování a údržbu vozů s palivovými články. GM spolupracuje na vývoji nové technologie také s americkým ministerstvem obrany.

Na vývoji automobilů, poháněných palivovými články, které by produkovaly energii z vodíku a kyslíku a jako vedlejší produkt emitovaly pouze vodu, pracují i další výrobci, nejen v USA.

Společnost Shell Hydrogen již první čerpací stanici na vodík provozuje, a to ve Washingtonu. Nabízí jak stlačený, tak tekutý vodík. Dnes ji využívá šest vozidel HydroGen3. V roce 2006 poskytne společnosti GM třináct vozidel s vodíkovým pohonem pro využití ve státní správě státu New York. Shell Hydrogen k tomu postaví první vodíkovou plnicí stanici ve státě New York. Až bude postavena další stanice mezi Washingtonem a New Yorkem, budou položeny základy ke koridoru Východního pobřeží, který bude analogií Kalifornské vodíkové dálnice. Ta již je funkční. V rámci pětiletého programu vydá firma GM na vývoj předváděcích vozů 44 milionů dolarů.

STRATEGIE POSTUPU pro rozvoj masového trhu s vodíkem, kterou sleduje Shell, je založena na postupných krocích. První tři se již uskutečňují. Počátkem byly samostatné projekty, např. jednotlivé autobusy s vodíkovým pohonem v uzavřených lokalitách. Lokality druhé generace již jsou přístupné veřejnosti, ale fungují odděleně od stávajících benzinových stanic. Např. na Islandu tato stanice již dva roky dodává vodík vyrobený z vody pro tři městské autobusy. Další etapou jsou plně integrované čerpací stanice, kde se prodávají jak tradiční paliva, tak vodík.

Během několika let se uskuteční projekty v partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy budou vybudovány minisítě vodíkových čerpacích stanic v různých regionech. V letech 2010-2020 se pak počítá s propojením minisítí koridory a se zaplňováním bílých míst. Projekty mají podle Shellu obsahovat prvky jak komerční, tak veřejně dotované a zaměří se především na automobilovou dopravu v městských oblastech.

PLYNOVÉ POHONY zdaleka nekončí, investuje se do nich jako do nejčistšího fosilního paliva, za které je pokládán zemní plyn. Jeho zásoby vydrží déle, než je tomu u ropy, ale jeho cena se zatím odvíjí od ceny ropy s určitou prodlevou.

Shell prodává ve Velké Británii syntetický produkt, palivo Shell Gas to Liquids (GTL), které se místo ze surové ropy vyrábí ze zemního plynu. Jde o čistou kapalinu bez síry a nežádoucích aromátů, takže při jejím spalování vzniká méně škodlivých emisí než při používání konvenční nafty.Technologie firmy umožňuje efektivní přeměnu plynu na stabilní kapalinu, což usnadňuje komerční využití ložisek plynu i v odlehlých lokalitách. Transportuje se v cisternách. Na konvenčních vznětových motorech není při použití zkapalněného plynu nutné provádět žádné úpravy.

Největší továrna na zkapalňování plynu se staví v Ras Laffanu v Kataru. Smlouvu podepsala společnost Qatar Petroleum a Qatar Shell GTL. Po dokončení má produkovat 45 milionů kubíků kapalného plynu denně. První část má být uvedena do provozu mezi rokem 2008-2009. Pro Katar projekt znamená alternativu komerčního využití obrovských ložisek plynu. North Field v Kataru je největší zásobárnou zemního plynu na světě. Produkce čistých paliv bude pro zemi velkou exportní příležitostí.

V ČESKU budeme mít v pohonných hmotách něco přes pět procent biosložek, ovšem zřejmě až od roku 2007. Do roku 2010 se mají v zemích EU biopaliva podílet na celkové spotřebě pohonných hmot 5,75 procenta. Do veškerých vyráběných benzinů v ČR se bude proto povinně přimíchávat pět procent bioetanolu a do motorové nafty pět procent metylesteru řepkového oleje (MEŘO). Vláda již rozhodla o kvótách na výrobu bioetanolu z obilí a Česká rafinérská připravuje pro tento nový postup příslušné technologie.

U bionafty čeká české motoristy ještě přechodná etapa, kdy se v Česku obnoví výroba bionafty, známá z minulých let. Umožní to rozhodnutí vlády z tohoto týdne, která schválila návrh Ministerstva zemědělství na poskytování dotace výrobcům MEŘO.. Až do vstupu do EU se do nafty přimíchávalo 30 procent MEŘO. ČR dostala v závěru minulého roku výjimku od Evropské komise a na jednu tunu metylesteru může poskytnout podporu zhruba 7000 korun. Její výše se však bude pohybovat v závislosti na cenách výrobních vstupů. Státní rozpočet by to letos mělo stát 450 milionů korun, které Ministerstvo zemědělství hodlá najít ve svém rozpočtu.

AUTOR: Milena Geussová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist