Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Poslanci znovu o dálnicích

17.05.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Poslanci znovu o dálnicích Velké stavební firmy, ministerští úředníci, vlastníci pozemků, ekologové i zastupitelé řady měst. Všichni tito lidé jsou nervózní a čekají, jak v úterý dopadne souboj obou parlamentních komor nad zákonem o výstavbě dálnic.
Pravicový Senát tuto úpravu, která má za cenu zkrácení a zjednodušení povolovacích procedur a snadnějšího vyvlastňování usnadnit výstavbu dálnic, rychlostních silnic či železničních koridorů, začátkem května zamítl.
Nyní je opět ve sněmovně, kde vládne levice. A většina sociálních demokratů a komunistů ji chce. Jedinou otázkou zůstává, zda - spolu s některými lidovci - dají dohromady 101 hlasů nezbytných k přehlasování senátního veta. Pokud se jim to podaří, tak pak mohou překonat i případný pozdější odpor prezidenta republiky.

Vláda hledá podporu
"Snad se nám to teď podaří. Počet odpůrců zákona v našem poslaneckém klubu klesá, daří se nám je přesvědčovat," říká poslanec ČSSD Jaromír Schling. V porovnáním s březnovým hlasováním sněmovny, kdy se pro zákon vyslovilo 95 poslanců, by mohly přibýt i hlasy od komunistů. Připouští to šéf jejich poslanců Pavel Kováčik.
"Tlak z regionů je velký. Tam si často myslí, že kde vede dálnice, tak tam nastane ráj na zemi," vysvětluje sociální demokrat Stanislav Křeček.
U lidovců se nic nemění - jejich poslanecký klub je rozpolcen. Už proto, že proti zákonu, stejně jako ostatní ekologové, vystupuje jejich ministr životního prostředí Libor Ambrozek, zatímco na druhé straně ho hájí stranický lídr a ministr dopravy Milan Šimonovský.
Ten před klíčovým hlasováním může argumentovat, že právě výstavba komunikací patří mezi priority nové vlády. O zákoně se sice v programovém prohlášení nemluví, dokument nicméně obsahuje zmínky o budování úseků dálnic, jejichž stavby kvůli vykupování pozemků vázly či dál váznou.
Například o dokončení spojení severních Čech s Německem či o nových úsecích hradecké dálnice D11. Tedy komunikace, jejíž dokončení komplikuje dosud nevyřešený spor mezi státem a farmářkou Ludmilou Havránkovou, majitelkou pozemků, přes které dálnice má vést.

Odpůrci se nevzdávají
"K žádné dohodě nedošlo, asi čekají na zákon," obává se Havránková. V minulosti odmítla prodat část svých pozemků za 29 miliónů korun. Nechtěla peníze, ale náhradní pole, protože dál chce pěstovat obilí či mák. A ta jí úředníci nenabídli.
Na druhé straně stojí slib státu vlastníkům automobilky TPCA o tom, že jejich továrna v Ovčárech bude na dálnici co nejrychleji napojena. Jde totiž o jednu z největších investic ve střední Evropě.
"Vinou různých obstrukcí jsme ztratili dva roky při stavbě dálnice do Drážďan. Její úsek těsně u hranic stavíme až od loňského srpna," říká zase generální ředitel firmy Strabag Jiří Svoboda. Schling míní, že bez nových komunikací nelze zajistit hospodářský růst a rozvoj zaostalých regionů. Avšak podle ekologů hlavní podíl na opožďování komunikačních staveb nesou úředníci, kteří nemají v pořádku dokumentaci, nedodržují předepsané lhůty a nemají zájem na rozumné dohodě.
"Místo dohledu nad svými úřady chce stát omezit právo občanů se proti jejich chybným rozhodnutím bránit," tvrdí ekologický právník Pavel Černohous.
Úřady se brání. "Vezměte plzeňský obchvat. Z ekologického hlediska se prověřoval jedenáctkrát, což spolklo čtvrtinu peněz určených zatím na jeho stavbu," připomíná náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák.
ODS nejvíce vadí, že zákon chce usnadnit vyvlastňování sporných pozemků, a to ve chvíli, kdy podle pravice není zajištěna spravedlivá výkupní cena. Zákon totiž dopravní stavby zakreslené ve schválených územních plánech označuje za věc veřejného zájmu. A to znamená, že odpadne zdlouhavé řízení stavebního úřadu, který zatím v každém jednotlivém případě musí právě takový zájem prokazovat. Navíc má bránit převodům pozemků v okamžiku, kde se už zahájí vyvlastňovací řízení.
Ani odpůrci zákona se před klíčovým hlasováním nevzdávají. "O vhodnosti zákona mě nikdo nepřesvědčil. Jsem proti," říká poslanec Křeček.

Jak vznikal zákon o dálnicích
červen 2003 - Skupina poslanců ČSSD, KDU-ČSL a KSČM předkládá sněmovně první návrh. Impulsem k tomu jsou problémy při stavbě úseků na dálnicích D8 a D11. Vláda k návrhu zaujímá nejasný postoj
prosinec 2003 - Návrh prošel prvním čtením, ale později byl několikrát přepracován a změkčen. I tak roste odpor pravice a ekologů
prosinec 2004 - Poslanci začínají projednávat verzi, kterou vypracoval hospodářský výbor sněmovny
březen 2005 - Sněmovna proti vůli tehdejšího ministra pro místní rozvoj Jiřího Paroubka zákon schválila
květen 2005 - Senát ovládaný ODS zákon zamítá


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist