Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rychle, ale s problémy

23.05.2005  |  zdroj: EKONOM  |  128× přečteno      vytisknout článek

Rychle, ale s problémy Dálnice D11 je prý nejrychleji budovanou dálnicí v Evropě. Hrozí však zastavení stavby: chybějí peníze a nejsou vykoupeny všechny pozemky.

Starosta Velkého Oseka Jiří Otta má jasno: "Normálně nás podvedli." Prodloužit dálnici totiž slíbila výrobnímu závodu TPCA vláda již v roce 2001. Teprve loni v zimě se začalo stavět. Dálnice měla od svého konce u Libice nad Cidlinou pokračovat k Žehuni a dál do Hradce Králové. Zpožděný začátek ale není jediný problém, hrozí větší.

KAMIONY PŘES MĚSTO. Stavbaři tento rok dokončí jen jeden úsek, přesněji část kolem exitu poblíž Žehuně a dál směrem na Hradec. U Žehuně budou auta sjíždět k továrně TPCA - ne po dálnici, ale po silnici, kde se bude zatím jezdit provizorně jen po polovině. Mezi nynějším koncem dálnice u Libice a Žehuní vznikne asi osmikilometrové staveniště, které se promění v dálnici až v příštím roce.

Řidiči jedoucí od Prahy do Hradce Králové tak budou muset nedokončenou část obkroužit zřejmě přes Velký Osek a odtud pramení rozhořčení starosty. Přes obec bude po zahájení plné výroby v továrně jezdit z dálnice denně asi 270 kamionů se součástkami. "Uvažujeme o tom, že silnici v naší obci na protest zablokujeme," varuje starosta Otta. "Dříve úsek dokončit nejde," potvrdil Jan Hoření, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR). Průtahy s budováním dálnice se nelíbí ani automobilce. Ta sepsala s vládou smlouvu, podle níž měla být dálnice letos hotova. "Sankce za porušení dohody v ní sice žádné nejsou, ale je to otázka určité kultury. Když se dá slib, má platit. Na to jsou zahraniční investoři zvyklí," řekl mluvčí továrny Matěj Matolín.

Podle vládního slibu výrobnímu závodu TPCA má být úsek zprovozněn v roce 2005. Vzhledem k tomu, že již v prosinci 2005 budou mít automobily možnost využívat polovičního profilu dálnice D11, generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman je přesvědčen, že slib takto bude splněn. "Dopravní obslužnost tak bude možná jak ze západu, tak z východu," říká.

Kvůli TPCA byla za 403 miliony korun zrekonstruována silnice II/125 (ve směru od továrny k dálnici D11 u Poděbrad přes Velký Osek), která byla uvedena do provozu v červenci 2004, a nyní se podobně přebudovává silnice II/328 za 542 milionů korun, jejíž plánované dokončení je letos v říjnu (směrem od továrny TPCA k dálnici D11 u Žehuně po silnici na Hradec Králové, viz výše). Celkové náklady na výstavbu komunikací mezi továrnou a dálnicí D11 tak dosáhly výše 945 milionů korun.

CO NEJRYCHLEJI. Dnes se D11 staví sedm dní v týdnu ve dvou směnách a pracuje na ní 1600 lidí. Podle informací z ŘSD se na její výstavbě podílejí společnosti SSŽ, Skanska, Strabag, SMP a Metrostav. Jde údajně o nejrychleji rostoucí dálnici v Evropě, alespoň to tvrdí ŘSD. Nebude rychlost výstavby probíhat na úkor kvality?

"O zkracování doby výstavby se snažíme na všech stavbách, nejen na trase dálnice D11. Kratší doba výstavby je totiž levnější. Ušetříme náklady na pracovní síly, na pronájem ploch pro zařízení staveniště apod. Proto je v zájmu naší společnosti pokusit se vždy o zkrácení doby výstavby, přičemž toto zkrácení nesmí být nikdy na úkor kvality," tvrdí Josef Hájek, předseda představenstva a generální ředitel Skanska DS.

Stavba pokračuje tak rychle i proto, že Skanska DS zde použila výjimečnou technologii při stavbě mostů, které jsou tradičně nejnáročnější součástí dálničních staveb. "Jsme vybaveni technologiemi takzvaných výsuvných mostních skruží, které umožňují zkrácení doby výstavby proti standardnímu postupu, a to především dlouhých mostních estakád. Zde se nám podařilo docílit jedenáctidenní úspory času na jedno mostní pole," říká Hájek.

EKOLOGOVÉ JSOU PROTI. Stavbu dálnice z Prahy do Hradce Králové negativně ovlivnily jak spory o trasu dálnice, tak i o pozemky. Do hry se vložili ekologové: podle nich dálnice nenávratně zničí poslední zbytek lužního lesa u Libice nad Cidlinou, kde se vyskytují vzácné rostliny i živočichové.

Investiční náměstek královéhradeckého primátora Josef Malíř tvrdí, že ŘSD také nijak nepokročilo ve výkupu a vyvlastnění pozemků pro D11 před Hradcem Králové od jedné farmářky a od ekologických aktivistů.

"Pokud se s nimi stát nedohodne, hrozí, že dálnice skončí zhruba sedm kilometrů před krajským městem provizorním sjezdem na silnici z Lázní Bohdaneč do Hradce," prohlásil. ŘSD to nevylučuje. "Vyvlastňovací řízení tam stále probíhá. Dálnici k Hradci dovedeme v termínu, ale je možné, že nějaký čas bude muset být v posledním krátkém úseku použito jisté provizorium," přiznal problémy mluvčí ŘSD Jan Hoření.

Pokud jde o výkupy pozemků, náměstek ředitele pro výstavbu pardubické ŘSD Jiří Jedlička říká: "Celkové náklady na výkupy pozemků pro stavbu jsou asi 35 milionů korun, ve schváleném rozpočtu je pro stavbu zajištěna částka 10,64 milionu. Dnes jsou plánované finance vyčerpány. V návrhu rozpočtového opatření bylo uplatněno zvýšení rozpočtu na letošní rok o 18 milionů, jeho projednání není dosud dokončeno. Pokud nebude zajištěno další financování, bude skutečně nutno zastavit uzavírání dalších kupních smluv."

CHYBĚJÍ PENÍZE. Pozemky a ekologové nejsou jediným kamenem, který musí investor stavby ŘSD z cesty odvalit. Na dálnici také chybějí téměř dvě miliardy a zatím není jasné, do jaké rozpočtové přihrádky pro ně sáhnout. Stát totiž při kalkulacích nezapočítal zvýšení daně z přidané hodnoty z pěti na 19 procent.

"Pokud se peníze neseženou, hrozí riziko postupného zastavení prací mezi srpnem a říjnem na jednotlivých úsecích D11," varuje Josef Malíř. Neblahou skutečnost potvrzuje i ŘSD, samo ovšem finanční stránku stavby v této chvíli nijak neovlivní. "Je pravda, že takové nebezpečí existuje," přiznal ředitel pražské ŘSD Alois Lichnovský. Podle generálního ředitele Laušmana by měla být celá dálnice D11, která propojí Prahu s Hradcem Králové, zprovozněna koncem příštího roku. Celkové náklady na dokončení dosáhnou 15 miliard korun.

AUTOR: Jiří Kučera


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist