Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kroměříž sahá po dopravním Oskarovi

19.09.2005  |  zdroj: HN  |  131× přečteno      vytisknout článek

Kroměříž sahá po dopravním Oskarovi Před jednosměrnou ulicí kousek od centra Kroměříže stojí dopravní značka, která umožňuje cyklistům "porušovat" předpisy: lidé na kole mohou, na rozdíl od aut, jezdit oběma směry. Za okamžik skutečně přijíždí v protisměru cyklista a po chvíli ho následuje další. Značka opravdu lidem na kole "otevřela" ulici.
Cyklistice se v Kroměříži daří. Nejen proto, že nevelké město leží takřka na rovině a že třeba mírné stoupání k hlavnímu kroměřížskému náměstí zvládne i žena v pokročilejším věku. Tamní radnice se snaží cyklistický komfort ještě zvýšit. Kromě zpřístupnění vybraných jednosměrek například vybudovala cyklostezky do sousedního Hulína.

Mezi nejlepšími
Porota Evropské komise dnes v Londýně rozhodne o tom, zda Kroměříž pomáhá cyklistům, chodcům a městské hromadné dopravě natolik, že si zaslouží zvláštní ocenění za podporu ekologické dopravy.
Do finále o letošní Cenu Evropského týdne mobility, jejímž smyslem je každý rok podporovat po celé Evropě šetrné způsoby dopravy, se spolu s Kroměříži dostalo ještě francouzské Nantes a španělská Donostia-San Sebastian.
"O vyhlášení hlavní ceny vím jenom to, že se prý podobá udílení Oskarů," řekla před odjezdem do Londýna místostarostka Kroměříže Olga Sehnalová.

S vozíčkem na chodník
Radomír Kovařík měl před lety mozkovou příhodu, ochrnul a od té doby se pohybuje jenom na vozíku. Jede po pěší zóně kousek od kroměřížské radnice a když se blíží na náměstí, kde jezdí auta, bez potíží najede po zkoseném okraji na chodník a pokračuje v cestě.
Bezbariérové přechody jsou už běžnou součástí Kroměříže, i když tomu tak v minulosti nebývalo. "Předtím to tady bylo doslova o hubu. Vždycky jsem někde zůstal viset a dva mě museli vytahovat," říká Kovařík. Pak ale dodá, že bezbariérové výjezdy ještě nejsou na všech místech, kudy jezdí.
Místostarostka Sehnalová to ví. "Postupně pokračujeme," říká. Zatím je ve městě na sedmdesát bezbariérových přechodů. Ještě do konce letošního roku však mají v Kroměříži přibýt další.
Tělesně postiženým se do dvou let výrazně usnadní i cesta hromadnou dopravou. Za dva roky totiž budou po Kroměříži jezdit výhradně nízkopodlažní autobusy. Zatím jsou tři, chybí ještě čtyři.
"Ulehčíme tak nástup a výstup především tělesně postiženým, ale bude to pohodlné i pro jiné skupiny lidí, jako jsou například matky s dětmi a starší občané," uvedl ředitel Kroměřížských technických služeb Leo Berka.
Kromě nízkopodlažních autobusů počítá Kroměříž i s přeměnou všech nástupišť na bezbariérová a se zavedením moderního informačního systému, aby jízdní řády mohli využívat také nevidomí.
Celá akce vyjde na přibližně třicet miliónů korun a ze tří čtvrtin ji zaplatí evropské fondy.

Mínus dva pruhy
Radní v Kroměříži se také nebáli znepříjemnit život řidičům. Odmítli podřídit život města automobilové dopravě a zavrhli plány na co nejplynulejší průjezd vozů. Vybrali opačné řešení. Tamní hlavní ulici - průtah městem - zúžili. Z původně čtyřpruhové silnice zůstal v každém směru jen jeden, zbylé pruhy slouží k parkování.
"Naší prioritou není ani tak úplně vytlačit auta z města, ale především zvýšit bezpečí," vysvětluje místostarostka Sehnalová. Po průtahu, kudy denně projede až dvacet tisíc vozidel, uháněla auta nepřiměřeně rychle a každý rok na přechodech několikrát těžce zranila chodce. Relativně jednoduché opatření, zúžení tohoto dopravního tahu, přineslo obrat. "Počet nehod se rázem snížil na třetinu," říká Sehnalová. Součástí zklidňování dopravy je i stavba kruhových objezdů ve městě, jeden už vznikl, druhý se začne stavět letos.
Radnice se odhodlala i k dalšímu razantnímu kroku: zakázala zásobovacím autům jezdit přes den na pěší zóny. Obchody se mohou zásobovat pouze ráno a večer.
Ani to ovšem neznamená, že na pěších zónách je od rána do večera úplný automobilový klid. Občas tu nějaká dodávka projede.
"Proti minulosti je ale situace neporovnatelně lepší," obhajuje tento krok radnice Sehnalová. "Dříve se mohlo zásobovat kdykoli a lidé se proplétali mezi auty. Teď je to něco úplně jiného," dodává. Obchodníkům se nové pravidlo zpočátku nelíbilo, ale pak se s režimem před svými krámky smířili.
"Tož, dříve tu bylo hodně aut, teď to je lepší," pochvaluje si mladá žena, která tlačí kočárek prostředkem pěší zóny pod hlavním kroměřížským náměstím.

Na kole až do Hulína
Na pěší zóně je teď rozhodně více kol než automobilů. Každou chvilku projede někdo na kole anebo bicykl alespoň vede. Kroměřížská radnice má s tímto druhem dopravy velké plány. Chce například rozšiřovat jednosměrné ulice, kam umožní jízdu na kole v obou směrech. "Inspirovali jsme se ve Vídni, kde je to docela běžná záležitost," říká místostarostka Olga Sehnalová.
Už několik let funguje cyklostezka mezi Kroměříží a Hulínem, která se stala významným dopravním tahem.
"A to byste to měl vidět o víkendu, co tady jezdí lidí," říká cyklista, který na kole právě míří do práce v Kroměříži. Radnice chce cyklistickou dopravu propagovat i během Evropského týdne mobility, který začíná právě dnes. Olga Sehnalová se z londýnského předávání cen vrátí domů až po půlnoci, ale už v sobotu v devět ráno chce sedět na kole a vyrazit s ostatními na okružní jízdu okolo města.
Radnice by chtěla rozšířit cyklistické trasy aspoň o část Podzámeckých zahrad, kam je ovšem ochranáři zatím nechtějí pustit. V oblasti snů je zatím i plán na vybudování cyklostezky podél řeky Moravy.
"Když bude dostatek možností, lidé se na kolo určitě naučí," věří místostarostka.

Kroměříž
Počet obyvatel: 30 tisíc
Označení: Hanácké Atény
Památky: V roce 1997 vyhlášena nejkrásnějším městem Česka. O rok později byl komplex historických zahrad a Arcibiskupského zámku zapsán do seznamu světového dědictví UNESCO.
Ocenění: Evropská komise loni Kroměříž vybrala mezi deset měst, která podporují ekologičtější dopravu. Letos se město dostalo mezi tři nejlepší.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist