Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Alternativní pohon vozů je zatím velmi drahý

21.10.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  131× přečteno      vytisknout článek

Alternativní pohon vozů je zatím velmi drahý Oslňujícím třpytem 470 modelů aut a motocyklů se včera ve své premiéře představil 39. tokijský autosalón. Zatím jen pro novináře a fotografy, neboť japonští i zahraniční automobilisté, jichž se očekává přes 1,5 miliónu, budou moci obdivovat stroje svého srdce a kapsy až v sobotu.
Takřka každá velká automobilka má na výstavišti Makuhari ctižádost ukázat, jak rychle a úspěšně vyvíjí vozy na alternativní pohon. Mezi stroji s hybridním pohonem a prototypy aut poháněných vodíkovými palivovými články se proto na autosalónu jakoby omylem ocitl model vozu EcoRacer z konstruktérské dílny koncernu Volkswagen, protože má "tradiční" výbušný motor.
Jenže německý výrobce chtěl tímto "v současnosti nejúspornějším sportovním vozem", jak ho označuje, dát trumf všem vyvíjeným pokročilým technologiím. EcoRacer totiž spotřebuje na 100 kilometrů jen 3,4 litry.

Úspornější je i nákladné
Takeo Fukui, šéf japonské Hondy, na autosalónu připustil, že hybridní model Civic je o více než 2800 dolarů dražší než jeho klasická verze. "Jsme si vědomi, že cenový rozdíl je pro řadového spotřebitele příliš vysoký," přiznal. A východisko spatřuje ve velkovýrobě hybridů, která teprve výrazně srazí cenu baterií, počítačových modulů a elektrického motoru.
Zřejmě ještě nákladnější bude minivan Mazda Premacy, který k hybridnímu pohonu přidává ještě revoluční, ale drahé vodíkové palivové články. Šéf této hirošimské automobilky Hisakazu Imaki včera překvapivě prohlásil, že jej dá na trh už do pouhých tří let. Zatím na tokijské show představil odvážný design modelu Senku, což v japonštině znamená průkopník.
Pokud by se minivan Premacy v tak relativně krátké době objevil na trhu, uzmul by prvenství "nejekologičtější automobilce", za niž se právem vydává japonská Toyota. Ta vystavila první hybrid před sedmi roky právě na tokijském autosalónu. Až teprve strmě stoupající ceny pohonných hmot a chystané zpřísňující se ekologické normy v mnoha zemích učinily nedávno a rychle z těchto hybridů hit.

Toyota má pojízdná i křesla
Toyota nemá na rozdíl od amerických a některých evropských soupeřů starosti s odbytem. Již několik let za sebou zvedá roční produkci o půl miliónu vozů. A je už druhou největší automobilkou světa.
Proto si může dovolit i takové extravagance jako vystavit na tokijské autoshow prototyp jednosedadlového "pojízdného křesla", které podle rychlosti střídá jízdu na dvou či třech kolech.
Bohatí ctitelé čtyř kol mohou začít v Tokiu vytahovat zlatou kartu, pokud si chtějí koupit model "ptačí klec" se značkou Maserati: zatím je vystaven jen jeho prototyp. Nissan pak představuje prototyp šestisedlového rodinného vozu Amenio. Šéf této automobilky Carlos Ghosn si však není přes rostoucí odbyt v celém světě jist, zda letos dosáhne stejného zisku jako loni. Odvolal se na potíže s odbytem v USA, kde nákup aut sráží zdražování pohonných hmot i následky ničivých hurikánů.
Jean-Martin Folz, šéf PSA Peuegot Citroen, v Tokiu prohlásil: "Nemůžeme být, pokud jde o vyhlídky prodeje, příliš optimističtí. Náš hlavní evropský trh je stále ještě skutečně slabý. A cena surovinových vstupů roste".
Kromě oceli zdražují i plastické hmoty, neboť se vyrábějí z derivátů ropy, což samozřejmě pořádně zamávalo výrobními náklady, dodal.
Ukazuje se, že někteří sebevědomím překypující šéfové automobilek, kteří s pýchou pózují před svými novými modely na tokijském autosalónu, neskrývají mimo zář rafinovaných reflektorů své nemalé starosti.
Snová říše vystavených aut naráží na tvrdé reality trhu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist