Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Infrastruktura

02.12.2005  |  zdroj: EKONOM  |  128× přečteno      vytisknout článek

Infrastruktura Z 246 MILIONŮ EUR, dostupných pro období 2004-2006 pro operační program Infrastruktura, připadá na životní prostředí asi 142 milionů eur. Na dopravní projekty jen 100 milionů. Čerpá se zatím polovina této alokace - z druhé se začne brát především v příštím roce.

Projekty v první skupině, tj. životní prostředí, se týkají především čištění odpadních vod a rekonstrukce a budování kanalizačních sítí. S dopravou souvisejí jen projekty na protihlukové zábrany, třebaže je okruh záměrů, na něž je možné čerpat evropské peníze, mnohem širší. Po zkušenostech z první etapy proto příjemci z programu Infrastruktura soudí, že by v budoucnu měly být doprava a životní prostředí odděleny a každý obor by měl mít svůj vlastní operační program.

Jistě to souvisí i s tím, kdo je příjemcem peněz. V nynější struktuře je řídícím orgánem celého operačního programu Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy je "jen" zprostředkovatelem.

Podle Jaromíra Slezáka, ředitele odboru fondů EU z Ministerstva dopravy, je dostatek projektů na silnice a železnici. Na vodní dopravu už méně. Skutečně málo projektů je naopak u životního prostředí.

Chabý je zájem o podpory pro zavádění alternativních paliv. V řadě případů věc vázne na faktu, že na projektech jsou zainteresovány podnikatelské subjekty, takže veřejná podpora má omezené možnosti. Vedle toho sem směřují i jiné druhy dotací, což snižuje podíl podpory z evropských fondů. Názorným příkladem je pořizování autobusů na plynový pohon. Městům a obcím nestačí evropská podpora ve výši 35 % rozdílu mezi pořizovací cenou autobusu na plyn a na klasické palivo.

V nabídce je také možnost financovat studijní a výzkumné projekty z oblasti dopravního inženýrství, které sledují zlepšení životního prostředí. Objevily se jen dva - mapování hlukového zatížení obyvatel ČR podél významných dopravních cest, letišť apod. a rozvojová studie pro přístavy Děčín a Lovosice.

Z diskuse k operačnímu programu Infrastruktura vyplynuly některé shodné závěry. Vedle požadavku na oddělení dopravy a životního prostředí do dvou samostatných operačních programů to bylo přání, aby se podnikatelské subjekty na přípravě a hodnocení projektů mohly skutečně podílet a aby bylo přihlíženo k jejich názorům také při identifikaci priorit, na kterých jsou programy postaveny.

V současné době provázanost mezi dopravními projekty a ochranou životního prostředí téměř chybí. Stále větším problémem jsou emise z dopravy, kde Česku hrozí neplnění závazků a překračování limitů. Do této oblasti však zatím žádné projekty nesměřují.

Na webu se informace o operačním programu Infrastruktura najdou na www.mdcr.cz a www.opi.strukturalni-fondy.cz.

AUTOR: Milena Geussová

Bruselské peníze na výzkum a vývoj visí příliš vysoko. Strukturální fondy by byly jistější.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist