Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Krátce - různé

19.12.2005  |  127× přečteno      vytisknout článek

Krátce - různé

Strakonická radnice chystá obnovu ojedinělé přírodní rezervace Tůně u Hajské. Unikátní jezírka v místě bývalého říčního koryta Otavy prohloubí, zbaví nežádoucích rostlin a rozšíří. Projekt by měl být hotov do konce roku, řekl ČTK vedoucí odboru životního prostředí města Jaroslav Brůžek. Kdy k úpravě mokřadů dojde, ale není zatím jasné. O peníze na revitalizaci hodlá radnice požádat stát.
"Do budoucna bychom zde chtěli udělat také povalové chodníky a vybudovat naučnou stezku," uvedl Brůžek. Tůně jsou velmi cennou lokalitou na někdejších "sejpech", kde se kdysi ve štěrkopískových naplaveninách řeky rýžovalo zlato. Obtížně přístupná plocha s prohlubněmi zaplněnými vodou a vysychajícími pahorky nasypané zeminy je domovem několika vzácných a zvláště chráněných druhů rostlin a obojživelníků. Vyskytuje se zde například kriticky ohrožená vodní rostlina žebratka bahenní. Hnízda si u tůní staví i zvláště chránění krutihlav obecný či žluva hajní.
Radnici na projekt přispěl Jihočeský kraj ze svého grantového programu. Celkem bude projekt stát 90.000 korun, z toho 72.000 korun zaplatí kraj.

Po Partizánskom objavili inšpektori Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) skládku komunálneho odpadu dovezeného zo zahraničia aj v Bošanoch v okrese Partizánske. V priestoroch bývalých koželužní sa nachádza 35 zlisovaných balíkov zmiešaného odpadu, ktoré tam doviezla tá istá firma Termo-REC z Bratislavy.
Vedúca vysunutého pracoviska SIŽP v Nitre Kyre Červenkovej odmietla tvrdenie konateľa firmy Róberta Királyho, že ide o alternatívne palivo pre cementárne. Na základe osobnej obhliadky miesta skládky potvrdila, že ide skutočne o odpad pochádzajúci pravdepodobne z nemeckých domácností. Dovážať takýto odpad na Slovensko zákon zakazuje.
SIŽP teraz čaká na vyjadrenie Ministerstva ŽP, či spomínaná firma dostala na dovoz povolenie. Podľa toho vydá inšpekcia rozhodnutie. S veľkou pravdepodobnosťou udelí dovozcovi pokutu, ktorá môže byť až päť miliónov korún. Odpad potom bude pravdepodobne musieť firma vyviezť späť do krajiny pôvodu, konštatovala Červenková.

Správa Chráněné krajinné oblasti Železné hory připravila výstavu Naše příroda v Evropě – Natura 2000 a poprvé ji zpřístupnila na jaře roku 2004 v Třemošnici. Od 14. prosince 2005 do 13. ledna 2006, s prázdninovou přestávkou od 23. 12. 2005 do 3. 1. 2006, je tato výstava zpřístupněna v Domě hudby v Pardubicích. Navazuje na výstavu s tématem ochrany přírody o Chráněné krajinné oblasti Orlické hory. V roce 2006 bude dále připraveno několik výstav s podobnou tématikou (ptačí oblasti, příroda Železných hor atp.).
Díky spolupráci s Pardubickým krajem - Krajským úřadem, Odborem životního prostředí a zemědělství - a dále s Konzervatoří Pardubice je tato zajímavá výstava k vidění i v Pardubicích.
Autorem fotografií je RNDr. František Bárta ze Správy CHKO Železné hory, spoluautorkou výstavy je Mgr. Věra Váchová. Výstava nabízí mnoho zajímavých fotografií z evropsky významných lokalit a z ptačích oblastí nejen Pardubického kraje.
V Domě hudby v Pardubicích se tak nabízí zajímavé předvánoční nebo novoroční zastavení s tématem naší přírody a představení soustavy Natura 2000 v České republice.

Proti záměru vystavět v blízkosti Valašského Meziříčí další chemický závod se už ohradilo zhruba tři sta padesát obyvatel z emisemi nejvíce postižených obcí. "Svou petici jsme předali zastupitelům Lešné, Valašského Meziříčí, Zlínskému kraji, ministerstvu životního prostředí i finskému investorovi, firmě Nokian. Stavba je podle nás v rozporu s krajským plánem na zlepšení kvality ovzduší," potvrdila Alena Kološová.

Hlavní město uspělo se dvěma ekologickými projekty na mezinárodní soutěži měst a obcí zaměřené na životní prostředí.
S programem Revitalizace a obnova pražských nádrží v období 2003 až 2010 obsadilo druhé místo a nově vybudovaný rybník v oboře Hvězda a opravená vodní nádrž v centrálním parku ve Stodůlkách byly oceněny v Péči o zeleň a životní prostředí a získaly bronz. Novinářům to dnes řekl radní hlavního města Miloš Gregar. Ve finále ve španělském městě La Coruňa se prezentovalo 53 projektů z 20 zemí.

Evropský parlament dnes schválil novelu směrnice, která má sladit mýtné pro kamiony v celé Unii.
Cílem legislativy o tzv. "eurovinětě" je harmonizovat výběr poplatků za užívání dálnic a určitých silnic těžkými nákladními vozidly. Země EU tak mohou zachovat či zavést mýtné pro vozy těžší než 12 tun, od roku 2012 i pro vozy od 3,5 tun. Od roku 2010 navíc musejí sazby rozrůznit podle emisí. Podle dohody mezi Parlamentem a Radou EU mají neekologické kamiony platit až čtyřnásobek.
INFO s dalšími podrobnostmi naleznete na parlamentním webu:
http://www.europarl.eu.int/news/expert/default_cs.htm

Po čtyřech letech sporů, protestních petic a diskusí o nejrůznějších variantách je rozhodnuto: dálnice D3, která propojí Prahu s jihem Čech a Rakouskem, povede přes jeden z nejkrásnějších koutů země - Posázaví. U Votic se naopak neponoří pod zem, jak bylo původně zamýšleno.
Vláda se ve středu rozhodla vybrat ze tří možností takzvanou stabilizovanou trasu, kterou prosazuje i Středočeský kraj. Verdikt vlády přivítal Středočeský kraj, naopak ekologové a sdružení obcí dolního Posázaví Klid ho kritizují.
Dálnice D3 má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora.
"Stabilizovaná trasa je ze všech variant nejdražší, nejdelší a nejvíce ohrožuje přírodu," tvrdí Otakar Šmíd, zástupce občanských sdružení Krajina 2000 a Klid. Nejšetrnější a nejvýhodnější by podle něj bylo rozšířit silnici E55 z Mirošovic do Benešova, které se rekreační oblasti Posázaví zcela vyhýbá.
Dálnice se má napojit přímo na pražský městský okruh, poté se kolem Jílového stočí na jih a povede Posázavím. K této variantě se přiklonily i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo.
Nyní, po schválení trasy, začnou stavební přípravy, tedy od posouzení vlivů na životní prostředí až po žádost o stavební povolení. To potrvá v ideálním případě, bez protestů občanských a ekologických sdružení, do roku 2010. "Samotná výstavba potrvá tři roky, takže v ideálním případě by dálnice D3 mohla být dokončena v roce 2013," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Úsek procházející Jihočeským krajem se již staví.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist