Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Peking již neláká. Lidi odrazuje špína a doprava

05.01.2006  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Peking již neláká. Lidi odrazuje špína a doprava Peking je sice hlavní město Číny, ale obyvatelé jej nepokládají za žádnou výhru, pokud jde o kvalitu života. Metropole vypadla z žebříčku deseti čínských měst, v nichž se žije nejlépe. A to navzdory tomu, že vláda v posledních letech utrácí miliardy dolarů na modernizaci infrastruktury a vylepšení vzhledu města před olympijskými hrami v roce 2008.
Zatímco roku 2004 byl Peking na třetím místě seznamu nejatraktivnějších čínských měst, loni klesl na 15. příčku. V průzkumu, o němž včera psal místní tisk, obyvatelé a investoři posuzovali takové rozměry života, jako jsou doprava, životní prostředí, sociální péče a bezpečnost. Na co kladli důraz, je patrné z toho, že vítězem se stalo "zelené" město Ta-lian, ležící v severovýchodní provincii Liao-ning.

Znečištění je problém
Peking doplácí na silnice ucpané auty, znečištěné ovzduší a stoupající ceny bytů. V anketě se ale projevila i sociální propast mezi bohatými a chudými.
"Investoři a skupiny s vysokými příjmy projevovali vysokou úroveň spokojenosti," uvedl ústav pro výzkum veřejného mínění Horizon Group. "Skupiny s nižšími příjmy byly celkově nespokojené kvůli prudce rostoucím cenám bytů a nezaměstnanosti," dodal.
To, že život v Pekingu není často nic příjemného, tušila i radnice. Loni v dubnu, kdy zveřejnila upravený územní plán, si poprvé vytyčila cíl stát se "městem vhodným pro život". "Je to pro nás nový pojem. Dříve jsme na to nikdy nemysleli," přiznala zástupkyně ředitele plánovací komise Chuang Jen.
S tím by patrně souhlasili mnozí z 15,2 miliónu obyvatel Pekingu. Vzduch, který dýchají, patří k nejznečištěnějším na světě. Počet aut se za posledních šest let zdvojnásobil. Stav zásobování vodou je tak napjatý, že někteří odborníci chtějí zavést přídělový systém. Potíže si dobře uvědomuje i starosta Pekingu Wang Čchi-šan. "Horkými tématy jsou vždy odpad, splašky, veřejné záchodky a doprava," stěžoval si veřejně vloni.
Ne že by se úřady nesnažily napravit špatnou pověst města. Když bylo v roce 2001 stanoveno, že Peking bude hostitelem příštích letních olympijských her, vláda slíbila uspořádat "zelenou olympiádu".
V posledních letech měla i výsledky. Přestěhovala desítky továren na okraj města či do vzdálených provincií, začala prosazovat používání čistšího uhlí a zemního plynu, přijala stejně přísné normy pro emise automobilů, jaké jsou v Evropské unii. Zda se ale podaří splnit propagační slib "zelené olympiády", není vůbec jasné.
Do Pekingu, podobně jako do dalších čínských měst, totiž proudí davy přistěhovalců z venkova, kteří stupňují tlak na infrastrukturu a životní prostředí. Pokud tempo urbanizace vydrží, počet obyvatel metropole by měl v roce 2020 přesáhnout 21 miliónů. A počet aut by do roku 2008 měl stoupnout z nynějších dvou miliónů na více než tři milióny.

Doprava kolabuje
Úřadníci přicházejí s novými nápady, jak čelit znečištění a dopravním zácpám způsobovaným návalem aut. Za jeden z klíčů k řešení pokládají rozvoj hromadné dopravy. Zavádějí jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy. Chystají nasadit do ulic 50 autobusů využívajících hydraulickou hybridní technologii, která umožňuje absorbovat a ukládat energii vznikající při brzdění a využívat ji, když vozidlo startuje či zrychluje. To by mohlo snížit spotřebu energie o více než 30 procent a emise až o 70 procent. Kdyby se technologie osvědčila, mohlo by to mít citelný dopad. V Pekingu nyní jezdí 18 tisíc autobusů.
Za vítanou alternativu vůči automobilům začaly úřady považovat jízdní kola. K 1. lednu zrušily zákaz registrace nových elektrických kol, zavedený před čtyřmi lety kvůli obavě, že vybité baterie by mohly být ekologickou hrozbou. Odborníci nyní tvrdí, že baterie lze likvidovat bezpečně.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist