Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Prostor pro MSP v operačních programech pro životní prostředí

23.01.2006  |  zdroj: HN  |  127× přečteno      vytisknout článek

Ministerstvo životního prostředí je v období 2004-2006 Řídícím orgánem Operačního programu (OP) Infrastruktura

Ministerstvo životního prostředí je v období 2004-2006 Řídícím orgánem Operačního programu (OP) Infrastruktura, který zahrnuje jednak část věnovanou životnímu prostředí, jednak část pokrývající problematiku dopravy. Celkem bylo na tento OP vyčleněno 246 mil. eur, z toho 142 mil. eur pro MŽP. Jsou zde šance i pro malé a střední podniky?

Operační program byl koncipován tak, aby pokrýval priority stanovené v Národním rozvojovém plánu na léta 2004-2006. V rámci priority Zlepšování evironmentální infrastruktury byla proto vyhlášena čtyři opatření:

á obnova environmentálních funkcí území,

á zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství,

á zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší,

á nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží.

MENŠÍ ŠANCE NA PŘÍMOU PODPORU...

S výjimkou tří podopatření - využívání šetrných technologií při spalování, snižování emisí těkavých organických látek a vybudování integrovaného systému sběru a recyklace odpadů - však byla všechna opatření určena pro neziskové subjekty. A podopatření otevřená pro podnikatelské subjekty byla limitována jednak výší podpory maximálně 35 % celkových uznatelných nákladů, jednak celkovou částkou stanovenou dle pravidel "de minimis" na 3 miliony Kč.

Tato omezení spolu se značnými požadavky na dokumentaci zprvu podnikatelské subjekty od programu odrazovala, avšak v rámci třetí a závěrečné výzvy byly předloženy žádosti na spolufinancování projektů likvidace autovraků, likvidace čistírenských laků a technologického vybavení kompostárny. Podnikatelé předložili i žádosti v oblasti recyklace stavebních a demoličních odpadů, snížení emise těkavých látek při mytí optických zařízení apod.

 ... ZNAČNÝ PROSTOR V TENDRECH

Hlavní příležitost pro MSP v rámci daného OP je tedy nikoli v roli předkladatelů projektů, protože EU zde nemíní přímo podporovat podnikatelské subjekty formou dotací, ale v roli dodavatelů, a to v rámci posilování jejich konkurenceschopnosti. V této pozici mohou podniky získat významné šance v rámci výběrových řízení na dodavatele stavby nebo technologie, která vyhlašují příjemci dotací.

Přestože tedy jde o investiční programy, v nichž jsou konečnými příjemci převážně neziskové subjekty, ty z obdržených prostředků realizují schválenou investici, a tedy i výběrová řízení na dodavatele. V případě menších projektů do 100 milionů Kč jsou jejich vítězi většinou firmy působící v regionu zadavatele, neboť při sestavování jejich nabídky má rozhodující vliv znalost prostředí a zázemí v daném kraji. Lze proto oprávněně tvrdit, že téměř 140 mil. eur alokovaných do oblastí životního prostředí je realizováno v rámci investic dodávaných malými a středními podniky.

FOND SOUDRŽNOSTI A MSP

Trochu jiná je situace u projektů podpořených z Fondu soudržnosti, kde jsou realizovány projekty s uznatelnými náklady nad 300 milionů Kč. Zde jsou vítězi převážně velké společnosti, i ty však stavbu velmi často realizují s pomocí místních podnikatelů, spíše ve výjimečných případech i vlastními silami.

V období roku 2004-2006 bude konečným příjemcům - neziskovým osobám rozděleno z Fondu soudržnosti 472 mil. eur z programu na financování staveb, a to převážně vodárenské infrastruktury. Výše uvedené finanční prostředky jsou realizovány za požadované práce a jsou příjmem dodavatelů staveb.

Připočteme-li ještě 10 % spolufinancování z prostředků Státního fondu životního prostředí pro oblast Strukturálních fondů a cca 4 % spolufinancování pro oblast Fondu soudržnosti, vychází nám, že podnikatelská sféra měla a bude mít z fondů EU v letech 2004-2006 příjmy v částce 540 mil. eur, což je okolo 16 mld. Kč. Neobstojí proto argument, že přísné předpisy z oblasti životního prostředí negativně dopadají na podnikatelský sektor a mají likvidační charakter.

A jak dál?

Důležitým momentem pro další plánovací období EU je schválení finanční perspektivy EU na léta 2007-2013. V současné době je připravován Národní strategický referenční rámec, v němž jsou připravovány Operační programy. Ministerstvo životního prostředí má svůj OP "Životní prostředí", kde předpokládá využít 24 % alokace finančních prostředků, které ČR získá z unijního rozpočtu.

V Operačním programu Životní prostředí je v současné době 7 priorit:

Priorita 1 - Vodní hospodářství pokrývá hlavně požadavky Nařízení 91/271 ES, které předepisuje čištění městských odpadních vod v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních obyvatel. Požadavky vyplývající z implementace všech požadavků EU na oblast ochrany vod je pro léta 2007-2013 na 109 mld. Kč. Předpokládáme, že konečnými příjemci budou neziskové subjekty, popřípadě i podnikatelský sektor.

Priorita 2 - Ochrana ovzduší, hluk, úspory energie a využití obnovitelných zdrojů energie. Důvodem pro její vznik byla implementace Směrnice Rady 2002/49/ES o limitech hlukové zátěže a následné limity vypouštění skleníkových plynů dané Kjótským protokolem.. Dále je v opatření respektován požadavek pokrytí 8 % spotřeby energie do roku 2010 z obnovitelných zdrojů energie.

Celkem je pro tuto prioritu počítáno s částkou 131 mld. Kč s tím, že

ochrana ovzduší si vyžádá investice 70 mld. Kč,

obnovitelné zdroje si vyžádají investice 19 mld. Kč,

energetické úspory si vyžádají investice 42 mld. Kč,

ochrana proti hluku si vyžádá investice 7 mld. Kč.

Předpokládáme, že v rámci priority 2 budou moci předkládat žádosti spolufinancování

projektů i podnikatelské subjekty.

Priorita 3 - Odpady, obaly a staré zátěže. V této prioritě bude opět dán důraz na plnění požadavků Směrnice ES v oblasti odpadů, budování integrovaných systémů pro sběr a využití odpadu, realizace a sanace starých skládek a brownfieldů a sanace starých ekologických zátěží.

Předpokládáme, že mimo oblast odstraňování starých ekologických zátěží by mohly podnikatelské subjekty předkládat žádosti o spolufinancování příslušných projektů.

Odhad nákladů na uvedenou prioritu je následující:

budování integrovaných systémů pro odběr a využití odpadů si vyžádá investice 58 mld. Kč,

rekultivace skládek si vyžádá investice 20 mld. Kč,

sanace starých ekologických zátěží si vyžádá investice 50 mld. Kč.

Celkově si priorita 3 vyžádá investice 128 mld. Kč.

Priorita 4 - Environmentální rizika a omezování průmyslového znečištění je zaměřena na snížení rizik kontaminace životního prostředí nebezpečnými látkami komplexními opatřeními v ekologické sféře. V této prioritě jsou obsažena tři opatření:

Projekty pro monitorování zařízení environmentálních rizik

Omezování průmyslového znečištění a odstraňování environmentálních rizik

Regenerace degradovaných a kontaminovaných lesních půd

Celkové náklady na prioritu 4 dosahují 49 mld. Kč.

Priorita 5 - Příroda a krajina

Hlavním obsahem uvedené priority je podpora retenční schopnosti krajiny, podpora zeleně v krajině a podpora biodiverzity.

V prioritě je obsaženo pět opatření:

Zakládání prvků USES

Péče o půdu

Podpora retenčních schopností krajiny

Šíření zeleně v krajině

Realizace schválených záchranných programů a podpora biodiverzity

Celkové se počítá na prioritu 5 s částkou 37 mld. Kč. Předpokládáme, že konečným příjemcem finančních prostředků z uvedených priorit budou neziskové subjekty.

Priorita 6 - Environmentální vzdělávání a osvěta je určena pro zabezpečení funkční

sítě center a středisek evironmentální výchovy za účelem plošné dostupnosti na celém území ČR.

Priorita zahrnuje opatření:

Podpora zařízení k usměrnění pěší turistiky

Podpora výstavby environmentálních center

Na uvedenou prioritu je plánováno 700 mil. Kč a finanční prostředky budou

určeny pro neziskové subjekty.

Priorita 7 - Technická asistence bude určena pro potřeby Ministerstva životního

prostředí a spolupracující organizace, převážně pro neinvestiční akce.

Celkově lze konstatovat, že podle posledních odhadů bude v letech 2007-2013 do oblasti životního prostředí směřovat 140-170 mld. Kč, které budou vynaloženy na investice, jež budou v převážné míře realizovat malé a střední podniky.

AUTOR: Tomáš Oliva
Ministerstvo životního prostředí ČR


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist