Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pohled do budoucnosti

27.01.2006  |  zdroj: EKONOM  |  124× přečteno      vytisknout článek

Pohled do budoucnosti Největší světová firma, General Electric, vykázala slabý růst, ale slibuje si hodně od ekologických technologií.

Hospodářské výsledky General Electric (GE) za minulý rok vypadají optimisticky, ale jedenáctiprocentní meziroční nárůst tržeb a dvanáctiprocentní nárůst zisku (na 18,3 miliardy dolarů) trh neuspokojily. Víc než úspěšný celý rok totiž analytiky zaujal slabší poslední kvartál. Během něj došlo ke zpomalení růstu na jediné procento, což je nejméně za pět kvartálů.

Všechny oznámené výsledky však byly v souladu s prognózami, takže investoři neměli důvod k panickým výprodejům. Tím spíš, že poslední kvartál byl ve srovnání s tím minulým o pět pracovních dnů kratší.

Takže vedení GE úspěšně obrátilo pozornost od posledního kvartálu k budoucnosti. Šéf Jeff Immelt oznámil zvýšení odhadu zisku v letošním roce z 1,94 na 2,02 dolaru na akcii. A slíbil, že firma odkoupí vlastní akcie za devět miliard dolarů.

Ani to nezabránilo poklesu kurzu akcií v den zveřejnění výsledků o 3,8 procenta. Není to mnoho, ale pro tak stabilní akcie šlo o největší pokles za téměř tři roky.

DIVERZIFIKACE. General Electric je, kulantně řečeno, velmi diverzifikovaná společnost. Její byznys zahrnuje hlavně klasický průmysl a vyspělé technologie, ale i finanční služby a média. Mediální byznys GE představuje dceřiná společnost sestávající z americké televizní stanice NBC a z filmového studia Universal. Právě NBC Universal, zakoupená v roce 2004, je pro jinak stabilizovanou firmu GE zdrojem velké nejistoty. Analytici jsou nervózní z toho, že si musí lámat hlavu sledovaností televizních seriálů, olympijských her a odhady úspěchu nových filmů (například menší než očekávaný zájem o nového King Konga se podepsal na loňském poklesu zisku NBC Universal, který se snížil o sedm procent).

Jeff Immelt by měl podle analytiků naložit s mediální divizí stejně jako loni s tou zajišťovací: prodat ji. Šéf GE to však zatím nechce slyšet. Asi věří, že média představují tak zajímavou příležitost, že stojí za to překousnout nejistotu, kterou přinášejí. Právě snaha omezit rizika (a záměr koncentrovat se na ziskovější byznys) stála za rozhodnutím prodat zajišťovací divizi společnosti Swiss Re. GE ji prodala se ztrátou 2,7 miliardy dolarů (což srazilo kvartální zisk na 3,1 miliardy).

Doporučení k prodeji NBC Universal, ani další radikální rady nezní příliš důrazně. Naopak, GE zůstává miláčkem Wall Street: z 22 významných analytiků, kteří General Electric sledují, jich 21 doporučuje kupovat. Oceňují, že management GE dokáže plnit požadavky na kvartální výsledky, aniž by ztrácel ze zřetele dlouhodobou orientaci společnosti.

A věří, že jsou správně stanovené dvě dlouhodobé priority společnosti, jimiž jsou energetika a ekologie. A že je schůdná strategie tyto dvě priority spojit.

Spojení má název Ecomagination a jde o projekt spojující závazek výrazně omezit emise skleníkových plynů (hlavně oxidu uhličitého) a zvýšit investice do vývoje ekologických produktů.

MÉNĚ EMISÍ. GE se zavázala snížit do roku 2012 své celkové emise oxidu uhličitého o jedno procento (proti 11,8 milionu tun z roku 2004). Závazek jednoprocentního snížení zní banálně - ale jen dokud nevezmeme v úvahu očekávaný růst firmy o osm procent ročně. Pak totiž zmíněný závazek odpovídá čtyřicetiprocentní redukci emisí.

To, že se GE zavázala k absolutnímu snížení emisí, je pozoruhodné. Ostatní firmy, které se podobně jako GE účastní projektu "Climate Leaders" americké vládní environmentální agentury EPA, totiž své závazky formulují relativně. Vztahují je buď k produkci (AMD: o 40 % vztaženo k růstu produkce; Holcim: o 12 % na tunu cementu), nebo k finančním ukazatelům (Lockheed Martin: o 30 % vztaženo k tržbám). Absolutní snížení tedy mimo jiné znamená také omezení možnosti akvizic.

Snižování emisí v rámci projektu Climate Leaders rozhodně není jen papírová záležitost. Součástí každé přihlášky jsou i metriky a kontrolní mechanismy.

INVESTICE. Ještě zajímavější než snižování emisí CO2 jsou oznámené ekologické investice. General Electric totiž dala v té souvislosti najevo, že si od těchto investic slibuje stejnou návratnost jako od těch ostatních.

Jde o revoluční pohled na ekologii: GE je první velkou firmou, která prohlásila ekologický byznys za dlouhodobě udržitelný.

Ecomagination není o dodávkách zařízení na ekologické projekty. Je o ekologickém způsobu "normálního" byznysu.

General Electric věří, že efektivnější výroba energie se vyplatí, protože cena primárních zdrojů poroste. Věří, že snižování zátěže pro životní prostředí se také vyplatí, protože se budou zpřísňovat předpisy. A smyslem projektu Ecomagination je, aby společnost GE byla na budoucí změny připravena.

GE loni víc než zdvojnásobila investice do vývoje ekologických produktů: ze 700 milionů v roce 2004 na 1,5 miliardy. A pod tuto úroveň neklesnou do roku 2010. Od těchto investic si vedení společnosti slibuje, že tržby z prodeje ekologických produktů se také zdvojnásobí, a to z 10 miliard dolarů v roce 2004 na dvacet miliard v roce 2010.

NEJEN MEDIÁLNÍ AKTIVITY. General Electric spustila projekt Ecomagination loni na jaře a kritici tuto aktivitu spojovali se soudním procesem ohledně znečistění řeky Hudson polychlorovanými bifenyly. GE v průběhu let, kdy byly tyto sloučeniny považovány za neškodné, zamořila řeku 600 tisíci tunami PCB. Požadavkům, aby dno řeky vyčistila, se bránila poukazem na to, že neporušila žádné zákony ani předpisy platné v té době. Ale veřejné mínění a nakonec i soud dotlačilo firmu k tomu, že nákladem 500 milionů dolarů škody odstraní.

Přes vnější podobnost s jednoduchými ekologickými kampaněmi však Ecomagination není pouze mediální aktivitou. Tento projekt nelze srovnávat například s kampaní "Beyond Petroleum", která má ropný koncern BP profilovat jako přítele větrné a solární elektřiny - přičemž solární divize představuje pro BP zanedbatelných 0,14 procenta jejího byznysu.

PERSPEKTIVNÍ OBORY. Vedení GE sice vidí jako bezprostřední částečnou náhradu ropy a zemního plynu uhlí, ale sází i na jadernou energii. Přestože poslední průzkumy veřejného mínění v USA ukazují, že pro lidi je představa dalších atomových elektráren děsivá, GE se snaží koupit britského výrobce jadrných reaktorů Westinghouse.

Perspektivním byznysem je pro GE i bezpečnost. Její divize GE Security založila společně s japonským koncernem Mitsubishi společnost CommerceGuard, která vyvíjí a dodává zařízení pro zabezpečení kontejnerové dopravy.

AUTOR: Petr Blažek



Ecomagination produkty

OZNAČENÍ "ECOMAGINATION" zatím nese 17 produktů koncernu General Electric. Jsou to ty, které jednak splňují nejpřísnější ekologické normy, jednak představují pro GE ziskový byznys. Nejde tedy o žádnou ekologickou propagandu, ale o příklady toho, že k životnímu prostředí mohou být šetrné i masově prodávané výrobky.

Vlajkovou lodí projektu Ecomagination je nová generace leteckých motorů GEnx. Tyto motory právě procházejí náročnou certifikací a v průběhu letošního roku mají být nasazeny do provozu. GE si od nich slibuje, že budou první volbou dopravců pro nová letadla Boeing 7E7 Dreamliner a Airbus A 350. Proudové motory GEnx mají řadu technických vylepšení, z nichž nejdůležitější jsou kompozitové lopatky turbíny. To umožnilo jednak výrazně snížit jejich hmotnost, jednak dokonaleji vyladit jejich tvar. Díky tomu budou letadla vybavená těmito motory o 30 % tišší. Motory GEnx mají o 30 % méně dílů než současné motory a budou mít o 30 % delší servisní cyklus. Ale hlavní výhodou je o 15 % nižší spotřeba proti současné generaci motorů (a o 8 % nižší, než kolik předepisují normy pro rok 2008). Vedle toho se konstruktérům podařilo zvýšit účinnost spalování paliva, takže motory GEnx produkují například o 57 % méně oxidů dusíku než současné motory.

HODNĚ SI GE SLIBUJE od svých větrných elektráren. Tento způsob výroby elektřiny sice v USA představuje necelé jedno procento z její celkové produkce, ale rostoucí cena fosilních paliv a klesající cena větrných elektráren vedou management GE k názoru, že do roku 2020 to bude přes šest procent. GE vyrábí tři řady větrných elektráren - s výkonem 1,5 MW, 2 MW a 3,6 MW. Posledním vývojovým stadiem je prostřední výkonová řada, jejíž stožár i rotor (o průměru až 94 metrů) jsou konstruovány jako modulární, aby bylo možné přizpůsobit konfiguraci přesně pro podmínky v místě nasazení. Celá konstrukce je také optimalizována pro přepravu a sestavení (například má snížené nároky na nosnost jeřábu).

Příkladem spojení ekologie a byznysu v podání koncernu GE je jeho odsolovací technologie na principu reverzní osmózy (protlačování slané vody přes membránu, skrz niž sůl neprojde). GE je jedním z největších dodavatelů této technologie a její zařízení odsolí denně přes sedm miliard litrů vody. Konstruktéři GE vyvinuli modulární odsolovací platformu, kde jednotlivé části technologického celku (například čerpadla nebo filtry předběžného čistění vody) lze různě kombinovat.

Odsolování vody je podle GE obrovská obchodní příležitost, protože počet lidí ohrožených nedostatkem vody neustále poroste.

ZDÁNLIVĚ BANÁLNÍM příkladem ekologického výrobku je plastový potah elektrických vodičů s obchodním názvem Noryl. Tento materiál neobsahuje žádné freony, ftaláty ani těžké kovy, takže je recyklovatelný - a má lepší mechanické, tepelné a dielektrické vlastnosti. Lze ho proto aplikovat v tenčí vrstvě, takže se běžně ušetří až čtvrtina hmotnosti, která v elektrických zařízeních připadá na izolaci vodičů.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist