Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ambrozek: Na cyklostezky by mělo jít víc peněz

06.02.2006  |  zdroj: MŽP  |  124× přečteno      vytisknout článek

Ambrozek: Na cyklostezky by mělo jít víc peněz

Významně vyšší než dosud by měla být podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka podpora, která směřuje ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) obcím a krajům na budování cyklistických stezek. Ministr to napsal v dopise [1], který včera odeslal svému vládnímu kolegovi, ministru dopravy Milanu Šimonovskému.

V loňském roce investoval SFDI do výstavby cyklostezek 63,1 milionu korun. To je zhruba 0,12 % jeho rozpočtu, který činí 53,22 miliardy [2]. Nejvyšší podíl dotací z fondu činí výstavba pozemních silnic a potřebné investice do železničních koridorů. „To je samozřejmě logické. Požádal jsem ale kolegu Šimonovského, aby do cyklistické dopravy směřovalo alespoň jedno procento dotací z fondu, tedy zhruba půl miliardy korun,“ vysvětluje ministr Ambrozek.

Ministr Šimonovský v září 2005 při zahájení Evropského týdne mobility v Hluboké nad Vltavou oznámil, že zvyšuje objem prostředků, které jsou pro cyklostezky v SFDI k dispozici pro letošní rok na dosud bezprecedentních 100 milionů korun. Již tehdy ale na stejném místě vyslovil ministr Ambrozek stejné přání jako nyní – tedy aby se podpora cyklostezek zvýšila až na 1 % rozpočtu SFDI.

„Výstavba kvalitních a bezpečných cyklostezek je, zejména v zastavěných částech měst, značně nákladnou záležitostí,“ říká Libor Ambrozek. V průměru může dosáhnout cca 4 milionů korun za 1 km, ovšem v případě technických komplikací (např. přemostění) může být cena kilometru bezpečné cyklostezky ještě vyšší [3]. „V roce 2005, kdy SFDI na cyklostezky uvolnil 63 milionů korun, byla poptávka ze strany obcí ve výši 252 milionů. Nemám žádné obavy o nedostatek kvalitních projektů v různých regionech republiky,“ říká poradce ministra Ambrozka pro dopravu Aleš Kuták. „Klíčové ale je, aby města také sama začala uplatňovat zásadu, že veškeré rekonstrukce a stavby nových komunikací ve městech musí s cyklistickou dopravou počítat. Od projektu až po realizaci,“ dodává Kuták.

„Kvalitní cyklostezky nejsou jen pomocí pro samotné cyklisty. Pomohou také plynulosti dopravy ve městech, přispívají k lepšímu zdravotnímu stavu obyvatel, ale hlavně znamenají skok ve zvýšení bezpečnosti dopravy,“ říká Jiří Bendl, který za MŽP pracuje v expertní skupině pro dopravu a životní prostředí při Evropské komisi [4]. O přínosech cyklistiky pro města i jejich obyvatele pojednává i série tří publikací o zklidňování dopravy, které vydalo MŽP [5].

Poznámky:

[1] Kopie dopisu je k dispozici na stránkách MŽP (http://www.env.cz) v rubrice Tiskové zprávy.

[2] Výstavbu cyklostezek finančně podporují také samotná města a  kraje, směřuje na ni ale i podpora z některých evropských fondů. Z prostředků Ministerstva pro místní rozvoj šlo na cyklostezky v roce 2005 54,4 milionu korun.

[3] Řada konkrétních příkladů kvalitních cyklostezek v ČR je k dispozici např. na stránkách Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v ČR http://www.cyklostrategie.cz.

[4] Podle statistik dopravní Policie ČR zemřelo v roce 2005 při dopravních nehodách 93 cyklistů, těžce zraněno bylo dalších 495 a lehce 3 252. Řidiči motorových vozidel (osobních i nákladních aut a motocyklů) jsou přitom viníky 92,6 % nehod, cyklisté zaviní pouhé 1,4 % z nich. U nehod, při nichž někdo zemře, je tento poměr 90,1 % ku 4,5 %.

[5] Publikace Cyklistika pro města, Děti na cestě a Města pro lidi, obsahující množství konkrétních příkladů ze zahraničí i z ČR, včetně užitečných rad pro představitele obcí a krajů jsou k dispozici ke stažení na http://www.env.cz/edba.

 

Další informace:

http://www.cyklostrategie.cz

http://www.sfdi.cz

http://www.policie.cz/statistiky/nehody.html


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist