Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Plynárenský mezičas

30.03.2006  |  zdroj: EKONOM  |  125× přečteno      vytisknout článek

Ve střednědobém horizontu je využití zemního plynu v dopravě perspektivní, ale za dvacet let už by ho měly předstihnout obnovitelné zdroje.

Dohodu o rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě slavnostně podepsal ministr průmyslu Milan Urban se zástupci plynárenských společností v České republice. Její konkrétní obsah ale zase tak velká sláva není. I když plynárenské společnosti ji vítají jako určitou záruku, že po investicích v řádu desitek milionů korun do výstavby plnicích stanic (jedna stojí zhruba 10 mil. Kč) jim vláda neodežene zákazníky. Třeba tím, že by zvýšila spotřební daň u zemního plynu v dopravě nebo zásadně pozměnila energetické priority, zavedla nějaké nečekané regulace apod. Konkrétně jde o stabilizaci této daně až do roku 2020 na minimální úrovni podle směrnic Evropské unie.

PLYNÁRENSKÉ PODNIKY postaví v ČR nejprve čtyři a posléze sedmnáct plnicích stanic na zemní plyn, aby byly dostupné na všech mezinárodních silničních tazích. Postaví je také tam, kde město či kraj převede autobusový park v hromadné dopravě nebo jeho část na zemní plyn. Dnes je v ČR jen osm podnikových a deset veřejně přístupných plnicích stanic. Je málo pravděpodobné, že by stojany na zemní plyn byly součástí běžných benzinových čerpadel. Přece jen je to konkurence, přinejmenším v cenách.

Do roku 2020 by měla být plnicích sta-nic asi stovka, což by mělo stačit na dosažení desetiprocentního podílu zemního plynu na celkovém objemu pohonných hmot.

Plynaři budou také dotovat 200 tisíci korun nákup nového vozidla na plyn u provozovatelů hromadné dopravy. Další dotaci může poskytovat státní rozpočet, ministr Urban ovšem připomněl, že výzvu adresují krajům, aby také zavedly podpůrné programy na zavádění vozidel na plyn.

V ČESKU DNES JEZDÍ zhruba 460 vozidel poháněných zemním plynem, většinu z toho však tvoří autobusy hromadné dopravy. Osobní a dodávková vozidla na plyn provozují především plynárenské společnosti (160 kusů), další osoby pak ještě 120 kusů. Určitě však mezi osobními automobily na plyn není žádný, který by byl v České republice jako takový již vyroben. U domácích značek jsou to výhradně přestavby.

Pokud jde o autobusy, tam je situace docela jiná. V ČR úspěšně působí tři jejich výrobci (Ekobus, Karosa a Tedom) a úspěšně také vyvážejí. Jeden autobus na plyn stojí zhruba 7 milionů korun.

Pro mladoboleslavskou automobilku je to příliš nákladný a rizikový segment - kdo zajistí, že automobily na plyn, které jsou o 2000-2500 eur (minimálně) dražší, než na benzin či naftu, naleznou dostatečný odbyt? Plynové automobily mají kratší dojezd a horší výkon (zhruba o 5-8 procent).

Tak například čerpací stanici na plyn v Jeseníku, kterou vybudovala společnost Bonett Gas, využívá jeden jediný autobus dopravce Connex Morava. Stanice přitom stála 4,5 milionu korun a při této vytíženosti se prý návratnost odhaduje na 25 let.

K ZNEVÝHODNĚNÍ VYUŽITÍ benzinu a nafty ekologickými daněmi určitě v budoucnu dojde, dnes to však ještě nefunguje. Dobrovolně nikdo platit za nový plynový automobil víc nechce, i když cena zemního plynu jako pohonné hmoty je již nyní výrazně výhodnější. Srovnávané údaje se v různých zdrojích sice liší, ale v zásadě se vychází z ceny litru bezolovnatého benzinu zhruba 28 korun, kdy 12 Kč představuje spotřební daň. Ekvivalent litru benzinu je krychlový metr stlačeného zemního plynu za 15-18 Kč plus spotřební daň 2,35 Kč.

Ekologické plusy jsou ovšem u plynu zcela evidentní: žádné tuhé částice, které u klasických pohonů tak vadí zdraví lidí, o 90 % méně kysličníku uhelnatého, ozonu a oxidů dusíku. Pokud jde o emise oxidu uhličitého, pak je to o 30 % méně než u benzinových a o 10 % méně než u naftových motorů.

Zájemci si mohou přebudovat auta na zemní plyn individuálně, má to však své nevýhody stejně jako přestavby na propan-butan (lahve v zavazadlovém prostoru). Schůdná je typová přestavba vozidla v rámci homologace přestaveb, nejočekávanější je však sériová výroba vozidel s pohonem na zemní plyn, která postupně tato auta také zlevní. Česká vláda se v dohodě zavázala i k tomu, že bude nabádat státní orgány, aby při obměně vozového parku využily vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn, a to již letos.

EVROPSKÁ UNIE JEDE podle akčního plánu, který přijala už v roce 2001, a počítá s 20procentní náhradou benzinu a nafty alternativními palivy do roku 2020. Podle České plynárenské unie to představuje v Evropě 23,5 milionu vozidel na zemní plyn, 20 tisíc plnicích stanic a spotřebu zemního plynu jako motorového paliva ve výši 47 miliard m3.

Na dosažení cíle v roce 2020 se budou podílet také další dvě alternativní paliva a technologie. Jde o biopaliva, jejichž plošné zavádění se v EU chystá od příštího roku, a v dlouhodobém horizontu to bude vodík a palivové články. První vodíkovou zemí se má stát Island, kde probíhá pilotní projekt s cílem, aby všechna vozidla i lodě používaly pohon na vodík. Ministerstvo energetiky USA nedávno uzavřelo dohodu se společností Air Products, která je největším výrobcem a distributorem vodíku v USA, aby uvedla v roce 2007 do provozu vodíkovou energetickou stanici nové generace, která dokáže využít k výrobě vodíku různé zdroje, jako je zemní plyn, propan-butan, ale i bioplyny z čistíren odpadních vod.

Podíl biopaliv na pohonných hmotách by měl v roce 2010 činit 6 % a zemního plynu (stlačeného či zkapalněného - CNG nebo LNG) 2 %. V roce 2020 by to měl být z 10 procent zemní plyn, z 8 % biopaliva a z 5 % již i vodík. Významnější využití vodíku však Česká plynárenská unie očekává až v polovině tohoto století.

Také Mezinárodní energetická agentura IEA soudí, že příštích 25 let ještě proběhne v dominanci fosilních paliv, ropa bude přitom hrát stále ještě hlavní roli v dopravě. Zemní plyn v dopravě však má i své radikální odpůrce. Jde přece jen o neobnovitelný zdroj energie a jako takový podle nich nemá budoucnost.

STRANA ZELENÝCH V ČR chce zavádění alternativních pohonných hmot v automobilech urychlit. Její zástupci předvedli upravenou Škodu Octavii s možností pohonu na řepkový olej. Vůz speciálně upravený v Německu dokáže jezdit i na konopný a slunečnicový olej. Akce ovšem proběhla bez jakékoli účasti automobilky Škoda Auto. Ta auta s alternativním pohonem zatím vyrábět nehodlá.

AUTOR: Milena Geussová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist