Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nebyla to láska na první pohled.

19.04.2006  |  zdroj: Logistika  |  138× přečteno      vytisknout článek

Nebyla to láska na první pohled. Nebyla to rozhodně láska na první pohled. Dokonce mi byla trošičku protivná. Ale znáte to, nakonec zjistíte, že má své nepřehlédnutelné výhody a že je skvělou partnerkou do nepohody. Pokud se domníváte, že píši o ženách, musím vás zklamat, od toho jsou jiné časopisy. Mám na mysli železniční dopravu a můj současný pohled na ni z hlediska logistiky.

Česká republika se rozvojem průmyslové výroby začíná dusit, o tom není pochyb. Dopravní infrastruktura není připravena na takovou zátěž. Doprava v České republice každým rokem roste o 15 % a je nasnadě, že současný stav je neudržitelný. Aby problémů nebylo málo, vše komplikuje mýtné, nestabilní cena ropy a ropná závislost. I na ostatní země pomalu doléhá daň za rychlý růst konzumní společnosti. Je vidět, že všichni řešíme podobné problémy a je pravděpodobné, že současné návyky spotřebitelů těžko změníme.

Není proto potřeba zdůrazňovat, že železnice je ve světle výše uvedených problémů dobrou alternativou. Nejde o vzdálenou budoucnost, je to řešení, které již funguje. Jde o ekologicky šetrnou dopravu, která není tolik závislá na výkyvech ceny ropy, je levnější a hlavně - jede si po svém, myšleno koleje. Zkušenost naší mateřské společnosti, Deutsche Bahn, hovoří jasně.

Z velkého kolosu, jako jsou státní dráhy, lze vytvořit velmi úspěšný a výdělečný podnik. DB investuje miliardy eur do nákupu nových lokomotiv, vagónů, infrastruktury, ale i do akvizic dalších firem, přesto je v zisku. A tajemství, které DB přináší zisky? Jasná dlouhodobá strategie, důraz na efektivitu nákladů a zákaznickou orientaci.

V České republice může být situace podobná. I u nás může být železnice zanedlouho jedním z nejvýznamnější partnerů logistiky. Schenker je na to připraven. Uvedli jsme nové produkty, jako jsou ucelené vlaky, uzpůsobené k rychlé nakládce a vykládce zboží, máme k dispozici specializované přepravní jednotky, které dovolují přepravu citlivého zboží, jako jsou například bílá technika nebo nábytek.

Limitem rozvoje logistiky v ČR prostřednictvím železnice je v současné době zastaralá infrastruktura železniční sítě. Spojení mezi některými železničními uzly funguje uspokojivě, naopak některá spojení jsou velmi zdlouhavá. Železnice také asi nikdy nenahradí dopravu a spedici na krátké vzdálenosti. Tam vždy vyhraje automobilová doprava. Jde tedy o to, spojit silnici se železnicí. Dalším limitem je již zmíněna efektivita. Předpisy Českých drah občas neladí se základními logistickými principy. Celá situace v Českých drahách je samozřejmě mnohem lepší, než před několika lety. Je ale více než zřetelné, že otevření Českých drah trhu, a tím pádem zefektivnění jejich chodu, není pro vládu bohužel na pořadu dne. Pokud se ale vláda raduje ze silného růstu průmyslové výroby, měla by se také starat o problémy, které s sebou tento růst přináší.

V roce 1873 poslal Gottfried Schenker, zakladatel Schenkeru, po železnici první hromadnou zásilku z Paříže do Vídně. Od té doby civilizace na železnici trošku zanevřela a dnes vidíme, že neprávem. Pro mne z toho vyplývá, že při řešení problémů budoucích má smysl se občas podívat i do vzdálené minulosti. Železnice totiž možná nevypadá na první pohled atraktivně, ale pro logistiku je to perspektivní partner, navíc šetrný k životnímu prostředí.

AUTOR: Ing. Tomáš Holomoucký MBA
ředitel Schenker spol. s r. o.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist