Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Mercedes-Benz předvádí v Brně autobusy na vodík a plyn

05.06.2006  |  zdroj: Logistika  |  152× přečteno      vytisknout článek

Na veletrhu Autotec 2006 se mezi atraktivními novinkami automobilové branže představují i nejmodernější zástupci městské hromadné dopravy

Autobusy Mercedes-Benz jsou zčásti vyráběné v České republice, a výrobce chce předvést, že jde o vozy šetrné k životnímu prostředí i k peněžence provozovatelů a že jejich moderní design přispívá k moderní tváři současných měst.

Přesně v souladu se současným trendem směřování k ekologickým pohonům budou všechny čtyři autobusy Mercedes-Benz vystavované na veletrhu Autotec odpovídat požadavkům emisní normy EURO4. Kromě dálkového Travega budou navíc všechna městská Citara vybavena různými technologiemi pohonu splňujícími dokonce i požadavky normy EURO5, která vstoupí v platnost až v roce 2009. V areálu veletrhu budou k vidění s EURO5: Citaro na palivový článek, Citaro s pohonem na zemní plyn (CNG), Citaro s BlueTec dieselovou technologií založenou na principu SCR (Selective Catalytic Reduction). Dvě z těchto vozidel (Citaro FuelCell a Citaro CNG) splňují podmínky certifikace EEV (= Enhanced Environment-Friendly Vehicle - EEV). Citaro FuelCell je osazen motorem Zentral Reuland Asynchron-Elektromotor 600 Volt, s výkonem 200 kW při 2100 ot./min. (EEV, Euro 5), jeho CNG verzi pohání motor M 447 hLAG, 240 kW/326 PS (EEV, Euro 5).

MOBILNÍ ČERPACÍ STANICE - NEJJEDNODUŠŠÍ PŘÍSTUP K ENERGII

V
rámci letošního ročníku Autotec bude k dispozici návštěvníkům veletrhu městský autobus Mercedes-Benz Citaro s pohonem na palivový článek. Představení Citara s vodíkovým pohonem je naplánováno ve spolupráci se společností Linde Gas a.s., která zajistí zásobování vodíkem přímo v areálu výstaviště. Zařízení na plnění vodíku, které bude na veletrhu Autotec sloužit k plnění vodíku, prezentuje nejjednodušší způsob, jak naplnit nádrže vozidel poháněných vodíkem. Plnicí zařízení propojí vodíkový trajler, případně svazek tlakových lahví, s nádržemi vozidla, čímž dojde k vyrovnání tlaků v těchto prostorech a vozidlo je v podstatě natankováno. Pro běžný každodenní provoz vozidla je tento tlak (méně než 200 barů) nízký, především z důvodu dojezdu. Proto Linde vyvíjí i další mobilní zařízení, která dokáží dopravní prostředky jezdící na vodík naplnit. Příkladem je mobilní čerpací stanice zabudovaná do klasického logistického kontejneru - stanice má v sobě zabudovaný kompresor, kterým se docílí požadovaného tlaku a tedy i maximálního dojezdu na jedno tankování. Tato čerpací stanice bude fungovat např. při doprovodných akcích na fotbalovém mistrovství světa v Německu.

DOPRAVA BEZ ŠKODLIVÝCH EMISÍ

Palivový článek přetváří energii zcela bez škodlivých emisí. Z výfuku odchází pouze čistá vodní pára. Základní princip objevil již v roce 1839 William Robert Grove, avšak teprve nedávno byl palivový článek zralý pro malé série k otestování v reálném provozu.

V rámci projektu autobusů na palivové články CUTE (Clean Urban Transport for Europe) podporovaným EU jezdilo od roku 2003 třicet městských autobusů Mercedes-Benz Citaro v evropských ulicích, další 3 potom v australském Perthu. Od té doby zaznamenalo těchto 33 autobusů dohromady 70.000 provozních hodin a přes milion ujetých kilometrů, čímž se mnohonásobně překonaly parametry dosavadních jiných projektů s autobusy na palivový článek.

Projekt CUTE byl odstartován roku 2001 za účasti DaimlerChrysler, evropských velkoměst Amsterodamu, Barcelony, Hamburgu, Londýnu, Lucemburku, Madridu, Porta, Stockholmu, Stuttgartu a různých společností zajišťujících nutnou infrastrukturu. Dále jsou provozována tři Citara v Reykjavíku v rámci projektu ECTOS (Ecological City Transport System) a další tři v západoaustralském hlavním městě Perth. Před koncem roku 2005 byla rovněž tři Citara na palivové články dodána do čínského Pekingu, a tak jich v současné době jezdí celkem 36.

ČEKÁ SE NA VODÍKOVÉ DÁLNICE

Automobilový průmysl s nástupem vodíkové éry počítá - v současné době existuje na světě přibližně 500 vozidel, která jezdí na vodíkový pohon. Tyto modely slouží automobilkám k testování nových technologií. Nejnovější verze vodíkových automobilů mají jízdní dosah okolo 450 km, což je vzdálenost srovnatelná s konvenčními automobily. Doba tankování se zredukovala na pouhé tři minuty.

Existuje několik koncepcí vodíkového pohonu vozidel, od přímého spalování vodíku v motoru, po výrobu energie z vodíku v palivových článcích. Přímé spalování je sice zřejmě nejintenzivnějším předmětem výzkumu automobilek, ale odborníci sázejí spíše na hybridní vozy, které by energii z vodíku čerpaly v podobě elektřiny vyráběné v palivových článcích.

Po technické stránce už totiž není přímé spalování vodíku zásadní problém, ale potíž tkví spíše v odpovídající podpůrné infrastruktuře, tj. dostatečné síti plnicích stanic. Velkou pozornost tomuto problému věnují zejména USA a Japonsko, které intenzívně podporují přechod na vodík, Kanada se rozhodla vybudovat "vodíkovou trasu" na zhruba 900kilometrovém dálničním úseku z Windsdoru v provincii Ontario do Montrealu, kde by byl zajištěn dostatek vodíkových čerpacích stanic.

Podobné projekty připravuje i Evropa. Firma Linde v roce 2005 prezentovala svou vizi "Evropské vodíkové dálnice" - dálničního okruhu procházejícího hlavními centry vývoje a výroby automobilů v Německu. Vize počítá s instalací čerpací stanice vodíku na každých 50 km dálnice. Na celkové trase zhruba 1800 km, která by spojovala německá města Berlín, Lipsko, Mnichov, Stuttgart a Kolín nad Rýnem, by mělo být nově vybudováno 35 nových čerpacích stanic na vodík - převážně v areálu již existujících čerpacích stanic. Podle zpracované studie nepřesáhnou náklady na dálnici 30 milionů eur. Tyto prostředky jsou potřebné na vytvoření evropské automobilové vodíkové infrastruktury do roku 2020 a zpřístupnily by vodík více než 120 milionům lidí, což představuje třetinu populace Evropské unie, která hodlá investovat do výzkumu a vývoje vodíkového pohonu v příštích letech miliardové částky.


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
nejen Logistika
...tex je sice zdrojován z časopisu Logistika (možná článek kolega Špičák přebíral), ale s publikací jsme myslím byli první v květnovém časopise Technik. Ale i tak je od vás hezké, že nás citujete. Dík
Zdtaví J. Vališka, šéfredaktor
vloženo: 07.06.2006 06:20     vložil:  Josef Vališka Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist