Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Alternativa? Stlačený zemní plyn!

15.06.2006  |  123× přečteno      vytisknout článek

O ostatních alternativních pohonech se zatím hovoří jako o palivech budoucnosti, ale stlačený zemní plyn (CNG) je bezesporu již palivem současnosti.

 

Na konferenci „Silniční doprava a životní prostředí“ mu byl věnován rozsáhlý prostor, který využili také výrobci a dovozci vozidel poháněných CNG.

Nejde sice o obnovitelný zdroj, ale ve srovnání s jinými alternativními pohony má stlačený zemní plyn jednu podstatnou výhodu: jde o nejlevnější pohonnou hmotu, která má ve srovnání s benzínem poloviční provozní náklady. Navíc jde o palivo ekologické a bezpečné. Podporu CNG opakovaně deklarovaly jak Evropská komise, tak česká vláda – především jde o závazek udržet spotřební daň do roku 2020 na úrovni minimální sazby, tj. 2,35 korun na kubík CNG. I bez této podpory dané environmentálními důvody by bylo zavádění CNG pro uživatele výhodné, jenže v České republice zůstává brzdou nízký počet plnicích stanic. To se ale změní. Podle dohody uzavřené letos v březnu mezi státem a plynárenskými společnostmi bude do roku 2020 na území ČR vybudováno 100 plnicích stanic na CNG, přičemž v každém kraji by jedna měla stát již během roku. „Celkový počet plnicích stanic samozřejmě bude ještě vyšší, protože předpokládáme, že je budou stavět i soukromé subjekty,“ uvedl ve své přednášce na konferenci „Silniční doprava a životní prostředí“ Pavel Novák z České plynárenské společnosti.

Prozatím v ČR funguje 18 čerpadel CNG, z toho sedm soukromých, a v blízké době se připravuje výstavba dalších sedmi. Služeb těchto plnicích stanic v současnosti může využívat přibližně tisíc tuzemských vozidel poháněných CNG, od osobních automobilů přes autobusy až po nákladní vozy. Jejich počet by se měl začít rychle rozšiřovat, protože namísto dosavadních individuálních přestaveb nastupují sériově vyráběná CNG vozidla. Na český trh tyto osobní vozy již dodávají značky Citroen, Fiat a Opel (všechny modely jsou k vidění v pavilonu D na stánku RWE Transgas), na světovém trhu plynové verze automobilů nabízejí i Ford, Mercedes-Benz, Peugeot, Volvo a další. Na veletrhu AUTOTEC vystavují také všichni tři tuzemští výrobci CNG autobusů – Ekobus, Karosa a Tedom. Právě na podporu autobusové dopravy na CNG se zaměřily plynárenské společnosti, které tímto způsob chtějí zvýšit odbyt zemního plynu. „Provozovateli linkových autobusů či městské hromadné dopravy přispějeme na nákup nového autobusu s plynovým pohonem částkou 200 000 korun,“ uvedl Lubomír Kolman ze společnosti RWE Transgas.

Jak informoval Pavel Novák, palivo CNG proniká také do dalších druhů dopravy. Zajímavou aplikací jsou vysokozdvižné vozíky firmy Linde, dvě CNG rolby na úpravu ledové plochy jezdí v Tipsport aréně v Liberci a Pražské služby používají CNG vozidla na svoz komunálního odpadu. „Tyto přestavby komunálních vozidel jsou velmi perspektivní vzhledem k připravované evropské směrnici, podle které by čtvrtina vozidel o hmotnosti nad 3,5 tuny pořizovaných státní správou měla být poháněna stlačeným zemním plynem,“ uvedl Novák.

Většímu rozšíření CNG u osobních automobilů podle odborníků brání také obecně vžité obavy z plynu. „Ty však rozhodně nejsou oprávněné, vozidla na zemní plyn jsou bezpečnější než vozidla používající benzín, naftu nebo LPG,“ tvrdí Kolman. Vysoká bezpečnost vyplývá z fyzikálních vlastností zemního plynu a způsobu uskladnění v silnostěnných tlakových nádobách s bezpečnostním ventilem a tepelnou pojistkou. „Exploze je při nárazu i při ohni vyloučena, takže vozy na CNG mohou na rozdíl od automobilů na propanbutan či LPG parkovat i v zabezpečených podzemních garážích,“ dodává Kolman.

Ve více než 50 zemích světa dnes jezdí 4,7 milionu nejrůznějších dopravních prostředků s pohonem na CNG, dodává je 65 výrobců v přibližně 300 modelech a plnění zajišťuje devět tisíc stanic. Nejrozšířenější je toto palivo v Latinské Americe, Brazílii, Pákistánu, ale kupodivu se zavádí i v ropných velmocích jako třeba v Íránu. Evropskou jedničkou je Itálie se 400 tisíci vozů na CNG, následuje Německo s přibližně 40 tisíci, ale velmi prudkým rozvojem. Podle České plynárenské společnosti dnes v Evropě jezdí celkem 592 000 vozidel na CNG, kterým slouží síť 2100 plnicích stanic.

Tiskové středisko BVV


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist