Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ostrava čelí dopravní krizi

22.11.2006  |  zdroj: Podniky a trhy  |  124× přečteno      vytisknout článek

Ostrava čelí dopravní krizi Sesterské automobilky koncernu Hyundai ve slovenské Žilině a v Nošovicích na Frýdecko-Místecku ještě ani nezačaly vyrábět, v území mezi nimi se však už teď schyluje k dopravnímu kolapsu.
Už dnes hustě frekventované cestě, jež přes Opavu, Ostravu a Třinec spojuje sever Česka se Slovenskem, hrozí totální přetížení. Její přestavba na čtyřproudou rychlostní silnici má být podle původních plánů Ministerstva dopravy hotova až kolem roku 2012 - tedy víc než tři roky po plánovaném rozjezdu nošovické automobilky Hyundai.
Kraj, obce i firmy z regionu se ale takového scénáře děsí.

Stavbu brzdí vydry
"Jestli se stavba neurychlí, čeká nás dopravní kalamita," varuje Miroslav Fabian, šéf lobbistického Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, jež zastřešuje více než stovku místních firem a institucí. Podle Fabiana se totiž během krátké doby zahustí doprava na tomto tahu tak, že se bude blížit provozu na dálnici D1.
"Chtěli bychom stavbu rychlostní silnice na Žilinu urychlit, ale proti jsou ekologové - jak nevládní organizace, tak Ministerstvo životního prostředí," říká ministr dopravy Aleš Řebíček.
Ochránci přírody se bojí o populaci vydry říční v Chráněné krajinné oblasti Beskydy, již cesta protíná. Dálnici tu v některých úsecích jednoznačně odmítají. Pokud nezmění názor, nemá rychlejší postup šanci - stavební řízení bude podle současné legislativy probíhat skoro pět let.
"Abychom se tomu vyhnuli, museli bychom změnit zákon," řekl Řebíček. Pochybuje ale, že by se k tomu v parlamentu našla potřebná shoda. "Při současné právní úpravě i kdyby šlo vše hladce, není reálné dokončení silnice na Slovensko před rokem 2010," uvedl ministr a zároveň vyloučil, že by stavbu zdržel nedostatek financí.
Intenzita dopravy na slovenském tahu prudce roste už teď. Počet vozidel se tu od roku 1998 zdvojnásobil, kolem Třince loni projíždělo dvacet tisíc aut za den, čtvrtina z nich jsou kamióny. Koncem roku ještě přituhne. V Žilině se totiž rozběhne výroba v automobilce KIA. "Zásobovat ji budou desítky firem z Opavska, Ostravska, Novojičínska," varuje Fabian.

Zlom způsobí Hyundai
Další nápor přijde počátkem roku 2009, až začne vyrábět Hyundai v Nošovicích. "Korejci počítají, že jen mezi oběma jejich závody bude jezdit z Česka na Slovensko až 500 kamiónů denně, stejný počet se jich bude vracet," říká ředitel Obchodní komory v Žilině Ján Mišura. Do Žiliny se budou z Ostravska vozit například karosérie a převodovky, opačným směrem zase motory či autosedačky.
Ještě donedávna to vypadalo, že se problém s dopravou v Pobeskydí nevyhrotí tak rychle, protože Korejci v Nošovicích nestihnou výrobu spustit do dvou let, jak plánovali. Ekologičtí aktivisté se totiž stavěli i proti výstavbě samotné továrny, takže hrozilo velké zdržení. Tato komplikace ale minulý týden padla: Hyundai uzavřel s ochránci přírody smír.
Za příslib, že kraj a stát v regionu přestanou chystat další velké průmyslové zóny, nebudou ekologové stavbě bránit. Pokud tak nedojde k dalším komplikacím, spustí automobilka v Nošovicích výrobu jen s několikaměsíčním skluzem, tedy v první půli roku 2009.

Také Slováci tvrdě lobbují
Stejný tlak jako Češi vyvíjejí nyní na své úřady i Slováci, které tíží stejný dopravní problém. Jejich sedmdesátikilometrový úsek dálnice na Ostravsko se také ještě nezačal stavět, hotov má být podle původních předpokladů až v roce 2014. "Naše ministerstvo už ale své plány přehodnocuje, takže slovenská část cesty by měla být dokončena snad už v roce 2010," říká Mišura.
Kvůli dopravě mezi oběma automobilkami se chystá také rozsáhlá modernizace železniční trati. Jak řekl ČTK ministr průmyslu Martin Říman, na úsek mezi Ostravou a Českým Těšínem stát uvolní devět miliard korun.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist